Mijn bakkie met sluierstaart goudvissen

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Mijn bakkie met sluierstaart goudvissen

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 14 maart 2012, 21:08

Ik wil graag een topic beginnen over de sluierstaart goudvis, want ik kom hier op het forum weinig tegen over deze soort vissen (misschien heeft dat een reden maar dat hoor ik dan wel weer toch :razz: ).
Ik zal vooral uit eigen ervaring schrijven, maar ik heb in het begin vaak het internet en de boeken die ik aangeschaft heb geraadpleegd, dus hier heb ik ook informatie van verwerkt in dit verhaal.

Wetenschappelijke naam: Carassius auratus
Nederlandse naam: Sluierstaart goudvis
Vorm: Kort dik lichaam met verlengde vinnen. Ook zijn er soorten met een verdikte kophuid (leeuwenkop) en met andere bijzondere kenmerken zoals de telescoopoog en hemelkijker.
Gedrag / karakter: Over het algemeen rustig en sierlijk (die van mij hebben soms last van de “gekke 5 minuten” en kunnen dan ineens heel snel uit de hoek komen).

Hoe het allemaal begon…

Sinds mei 2011 ben ik begonnen als “aquariaan” met een bokaal en 1 zielig sluierstaart goudvisje :huil: . Ik was het al snel zat om iedere dag het water te moeten verversen en vond het erg zielig voor het beestje zo moederziel alleen. Dus ongeveer een week of 2 nadat ik was begonnen, heeft een vriend van me (die al zo’n 25 jaar vervent aquariaan is) me overgehaald om een aquarium aan te schaffen. Ik dacht dat gaat flink in de kosten lopen, maar gelukkig kon ik van hem voor een klein prijsje zijn 60cm-bakkie overnemen met onderkast, filterpomp en thermostaat.
Ik had voor de bokaal alleen 1 plukje planten en wat kiezels gekocht dus ook dat moest aangeschaft worden.

Op een zondagmiddag zijn we toen meteen begonnen met de inrichting van de bak. Het ging allemaal wat sneller dan normaal gesproken een bak ingericht hoort te worden, maar Boots (zoals mijn zoontje hem genoemd heeft) had hoge nood om een nieuw onderkomen te krijgen en ik had ook nog niet zoveel qua inrichting.
Dus we hebben de bak gedeeltelijk gevuld, plantjes verdeeld over de achterwand (volgens mij had ik toen Colomba) en vastgezet met de kiezels, en de rest van de kiezels over de bodem verdeeld.
Toen hebben we Boots met bokaal en al in de bak gezet zodat het water van de bokaal dezelfde temperatuur als het water in het aquarium aan kon nemen. Na een uurtje hebben we hem in het aquarium vrij gelaten en hij was diep gelukkig met al die ruimte!

Ik ben op de maandag erna meteen naar de dierenwinkel gefietst en heb daar nog wat planten, een stukje kienhout en grind opgehaald. Grind goed uitgespoeld en nadat ik Boots even in een aparte bak had gedaan, in het aquarium verdeeld (voor laag en hoog oplopend). Ongeveer nog een week later heb ik 3 vriendjes opgehaald. Deze rustig laten wennen in de zak d.m.v. iedere keer een beetje water uit het aquarium in de zak te doen en Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n los gelaten in het aquarium. Ze waren meteen dikke vrienden met elkaar.

Een ramp!!

Eind november overkwam mij wat geen enkele aquariaan wil meemaken… DE BODEM KNAPTE VAN MIJN AQUARIUM!!! Gelukkig was mijn buurman met de kids bij ons en hij is meteen het water op gaan dweilen, terwijl ik de vissen overzette in een veeeeeel kleiner bakkie (maar ja, nood aan de man of vrouw in dit geval) en de bevriende aquariaan opbelde om te vertellen over wat er gebeurt was. Gelukkig had hij nog een bak van 80x40x30 cm staan die ik van hem kon lenen zolang nodig was. Hij had hem alleen nog wel helemaal vol staan met water dus hij kwam later op de avond (ja dat dan weer wel zelfde avond nog :grin:) nog brengen. Meteen gevuld met water, plantjes en grind e.d. overgezet in de andere bak en de vissen erin gedaan.
Hij is nu bezig met het repareren van mijn bak.

Toen ben ik me gaan oriënteren op een nieuw aquarium. Toch weer een 60x30x30 cm. En ik vond er één in de dierenwinkel hier in de buurt, compleet met pompfilter en thermostaat.. Afgeprijsd voor ongeveer 45 euro :grin:
Deze heb ik apart laten zetten, ik heb nog wat extra plantjes (Ludwigia Glandiosa) erbij besteld, een nieuw stuk kienhout en grijs grind gekocht.
Begin december 2011 begonnen met het opstarten van de nieuwe bak. Eerst proefvulling gedaan om te kijken of deze niet lek was en gelukkig was dit niet het geval. Daarna het grind, de pompfilter en de thermostaat geplaatst. Daarna de planten erin gezet langs de achterwand en de rechter zijkant. Ook het kienhout erin gezet na het goed afgeborsteld en –gespoeld te hebben. En dit lekker laten draaien voor ongeveer 3 weken. Misschien een beetje onnodig, maar iedere week netjes het water ververst en de lichttoevoer precies zo ingesteld als dat het zou gaan worden als de vissen er in zouden zitten. Toen was de dag daar dat mijn visjes er eindelijk in mochten. Ik heb toen aquariumwater uit de nieuwe bak in een emmer gedaan en de vissen erin gezet. Ook de oude planten afgespoeld en in de nieuwe bak gezet. Toen de vissen toegevoegd. En ze vonden het heerlijk. Ik had in mijn oude bak een paarse lamp in de kap waardoor de kleuren erg mooi uitkwamen. Nu had ik ineens wit licht en dit was voor mij een beetje wennen maar wel beter voor mijn plantjes.

Ondertussen heb ik nu een achterwandposter geplaatst. Ze zien er meteen een stuk rustiger uit.
Maandag het water weer ververst en toen bleken de planten toch nog aan het rotten te zijn, dus die heb ik er uitgehaald. Ze zitten nu eventjes in een kale bak met alleen wat kienhout en grind maar zo te zien zijn ze toch blij met de ruimte :grin:

Zo zie je maar weer… het hoeft allemaal niet op de moeilijke manier met meten van waterwaardes e.d. Soms is het voldoende om op je gevoel af te gaan. Ze vertonen paaigedrag als ik de bak de dag ervoor heb ververst en 2 van de 4 hebben paaipukkels op de kieuwdeksels, dus we zullen zien waar dat op uitdraait.

Waar ik wel benieuwd naar ben (heb er wel over gelezen op een andere site maar ben niet veel wijzer geworden): sinds 2 dagen maken de vissen een raar geluid. Het lijkt op tandenknarsend smakken. Ja klinkt raar, maar ik zou het niet anders kunnen beschrijven. Weet iemand waarom ze dit doen?

Veel plezier met het lezen van dit verhaal en tips e.d. zijn welkom. Groetjes
Wie in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij een ander niet!
Aquariaantje1978
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 345
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Nederlands
Formaat: 100x40x40cm

Re: Mijn bakkie met sluierstaart goudvissen

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 15 maart 2012, 15:01

Even wat fotootjes van mijn visjes apart en een totaaltje.

Totaaltje:

34492 34491 34489

Mijn visjes:

Boots / Dikkertje Dap :razz:

34498 34500

Blub:

34516 34495

Snowy:

34507 34528 34520

Nemo:

34525 34502 34495

Geniet ervan en schroom niet om je mening te geven over mijn schatjes :grin:

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Maurits71 » 18 maart 2012, 9:10

Kleine aanvulling Debsie.

Sluierstaartjes zijn wel degelijk heel erg gevoelig voor waterwaardes. Temperatuur kan je het beste rond de 20 graden houden, ze vinden het ook prettig om een klein beetje zout in het water te hebben, een t*** lepeltje na het waterverversen is genoeg ( zout zonder jodium nemen ) en het allerbelangrijkste geef ze alleen zinkend voer en twee keer per week diepvries voer zoals bijvoorbeeld rode muggelarven. , nooit drijvend voer geven want dan gaan ze op een gegeven moment onderste boven zwemmen.

als laatse jij hebt nu hele jonge visjes, ik heb hier ruynkins, leeuwekoppen en sluierstaatten die groter als 20 cm zijn, jij bakje zal dus in de toekomst moeten groeien :grin:
Ik hou van jou, jij houdt van mij, samen zijn we reuze blij, met een hele dikke knuffel en een kus van mij voor jou, echte vriendjes blijven elkaar altijd trouw
Maurits71
Prijzen Sponsor

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 102
Leeftijd: 46

Nederland
Soort aquarium: Diverse

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 18 maart 2012, 12:27

Maurits71 schreef:Kleine aanvulling Debsie.

Sluierstaartjes zijn wel degelijk heel erg gevoelig voor waterwaardes. Temperatuur kan je het beste rond de 20 graden houden, ze vinden het ook prettig om een klein beetje zout in het water te hebben, een t*** lepeltje na het waterverversen is genoeg ( zout zonder jodium nemen ) en het allerbelangrijkste geef ze alleen zinkend voer en twee keer per week diepvries voer zoals bijvoorbeeld rode muggelarven. , nooit drijvend voer geven want dan gaan ze op een gegeven moment onderste boven zwemmen.

als laatse jij hebt nu hele jonge visjes, ik heb hier ruynkins, leeuwekoppen en sluierstaatten die groter als 20 cm zijn, jij bakje zal dus in de toekomst moeten groeien :grin:

Hoi Maurits,

Ik weet dat ze gevoelig zijn voor waterwaardes, maar ze doen het goed zoals ik ze nu verzorg.
De temperatuur heb ik ook rond de 20 graden. Ik wist alleen niet dat ze graag zout in hun water hebben. Moet alleen effe zout zonder jodium ophalen dan. Heeft dat trouwens nog een specifieke functie, dat zout in het water of vinden ze het gewoon fijn?

Ze krijgen al zinkend voer, van die speciale zinkende korrels voor sluiers. Ze krijgen ook 1 x per week watervlooien, daar zijn die van mij onwijs gek op!

Ik krijg een bak van 100x40x40(of 50) cm van een bevriende aquariaan, hij is de bak alleen nog aan het aanpassen. Meer plek heb ik op het moment niet, maar ik ben druk bezig om voor grotere ruimte te zorgen. Ik zit midden in een opknapbeurt van mijn huis maar als straks alles klaar is heb ik veel meer ruimte en dan gaat er dus ook een grotere bak komen. Ook wil ik op mijn balkon een speciaal plekje maken zodat ze in de zomer op het balkon kunnen, maar dat moet ik eerst heel goed uitdenken hoe ik dat aan ga pakken (denk rond volgend jaar zomer). Wil graag een vierkante vijver op mijn balkon maken.

Effe vraagje: je zei al dat ik jonkies had, maar had ik het goed dat ik hier 2 oranda's en 2 ryukins had, ik twijfel namelijk nog steeds. Bekijk de foto's maar dan hoor ik het graag van je.

Ik ben eigenlijk op goed geluk begonnen met 1 sluiertje met het idee van leuk voor mijn zoontje, maar daarna heb ik toch een aqua aangeschaft en ben ik me toch eens in gaan lezen over de verzorging e.d. en ben er toen achter gekomen dat er toch wel meer bij komt kijken. Daarom is alle info en tips die ik krijg welkom :grin:

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Binnenkort nieuwe bak 100x40x40(of 50) cm

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 18 maart 2012, 16:57

Zoals de meesten hier vast al wel weten heb ik 4 sluierstaart goudvissen (nu in een 60x30x30 cm bakje) wonen. Ik krijg straks, als de bak is aangepast e.d., van een bevriende aquariaan dus een aquarium met bovenstaande afmetingen. Omdat goudvissen met name uit Japan en China komen, heb ik het idee om er een Azië-biotoop van te maken maar niets is zeker in het leven. Het kan ook een gezelschapsbak worden met Aziatische invloeden (de laatste heeft mijn voorkeur). Het hangt ook nog in de planning om volgend jaar een vijver te beginnen op mijn balkon, maar dat ligt nog erg ver weg, eerst maar eens binnen alles op orde voor ik buiten begin met bouwen (ik ben namelijk nog bezig met de boel opknappen binnen, vandaar ook nog geen ruimte voor een (nog groter) aqua.

Ik heb nu tot mijn beschikking qua materialen:
10 kg grijs grind en 10 kg geel/bruin grind
2 kleine stukjes kienhout (maar dat houd ik denk ik voor mijn 60 cm want die wil ik straks weer met iets anders vullen)
1 pomp/filter voor een 54 liter bak
2 thermostaten voor 60cm bakjes.

Er moet nog veel aangeschaft worden, maar ik heb de bak nog niet en wil me voor die tijd even flink oriënteren.

Ik wil jullie graag vragen om te reageren op de volgende vragen:

1. Wat voor soort pomp kan ik hier het beste op zetten? Ik wil het liefst een externe pomp om zo min mogelijk ruimte uit de bak te halen. En het is een goudvissoort, dus veel ontlasting!!

2. De lichtkap wordt aangepast, maar welke sterkte hoor ik en kan ik erboven plaatsen? Dit met het oog op de kleuren van de vissen en de planten goed uit te laten komen en de planten goed te kunnen laten groeien.

3. Wat voor soort planten kan ik er in plaatsen met het oog op de Aziatische invloeden? Er komt een zwarte achterwand in.

4. Ik wil er graag kienhout in plaatsen, maar welke maat/vorm e.d. zou ik dan aan moeten denken zodat het mooi en natuurlijk oogt?

Ik heb jonge visjes (heb ik me laten vertellen :razz: , zijn ook nog wel heel klein idd) dus ik wil het liefst zo min mogelijk afbreken aan de ruimte die ik beschikbaar heb zodat de visjes weer een groeispurt kunnen maken. In deze bak komen dus ook geen andere vissoorten bij! het wordt uitsluitend een sluierbakkie hihihi!
Verdere tips en trucs om het zo makkelijk mogelijk te maken (ik ben namelijk geen techneut) en betaalbaar te houden ( want ik heb ook niet zoveel centjes, maar wil mijn visjes wel het beste geven dat mogelijk is) zijn van harte welkom. Liefst van mensen die ze zelf ook houden of gehad hebben, want die weten het natuurlijk net wat beter dan andere aqua-houders (sorry niet hatelijk bedoelt mensen!).

Ik hoop op veel reacties zodat ik hier mijn lering uit kan trekken en mijn beestjes een goed leventje kan bieden!

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Maurits71 » 18 maart 2012, 19:34

99% dat je inderdaad 2 ruykins heb en 2 oranda's, normaal zijn ze in deze maat rond de 6 tot 12 maanden oud.

zout, voornaamste reden is de sluimhuid te stimuleren om iets dikker te worden, dan zijn ze minder gevoelig voor parasieten.
Ik hou van jou, jij houdt van mij, samen zijn we reuze blij, met een hele dikke knuffel en een kus van mij voor jou, echte vriendjes blijven elkaar altijd trouw
Maurits71
Prijzen Sponsor

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 18 maart 2012, 21:16

Maurits71 schreef:99% dat je inderdaad 2 ruykins heb en 2 oranda's, normaal zijn ze in deze maat rond de 6 tot 12 maanden oud.

zout, voornaamste reden is de sluimhuid te stimuleren om iets dikker te worden, dan zijn ze minder gevoelig voor parasieten.

hey Maurits,

Wat fijn dat ik dit nu weet, kan nooit kwaad om de visjes gezonder te maken. Waar kan ik dat halen, dat speciale zout of kan ik dit ook gewoon in een supermarkt halen? Lijkt me niet toch?

Ik heb 1 vanaf vorig jaar 13 mei en de andere 3 heb ik 30 mei 2011 opgehaald. ze zijn niet echt veel groter geworden hoor, alleen de hump ofzoiets is iets groter geworden en bij Boots is die bult op zijn koppie wat dikker geworden. zal wel aan de te kleine ruimte liggen, maar als het goed is krijgen ze binnenkort een ietswat groter tehuis :biggrin: alles om ze gelukkig te laten leven!
bedankt voor je snelle reactie btw :grin: ben heel blij dat ik eindelijk iemand heb gevonden die verstand van sluiers heeft, is nog een heel zoekwerk geweest.

groetjes
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Maurits71 » 18 maart 2012, 22:10

:grin: haal maar in de supermarkt nezo zout. maar zolang er op de verpakking niet staat dat er jodium in zit is het goed.

als je hier klikt kan je wat van mijn vissen zien :grin: :grin: :grin: :grin:
Maurits71
Prijzen Sponsor

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 18 maart 2012, 22:38

Maurits71 schreef::grin: haal maar in de supermarkt nezo zout. maar zolang er op de verpakking niet staat dat er jodium in zit is het goed.

Geweldig filmpje maar ook geweldige muziek, vind Anouk geweldig! Maar wat een mooie vissen zeg, ik mag hopen dat die van mij ook zo mooi worden :biggrin: ga er iig alles aan doen om het voor elkaar te krijgen! Ik zit er aan te denken om volgend jaar met een vijver te beginnen op mijn balkon, wel 1 die verplaatsbaar is voor het geval ik ooit ga verhuizen maar dat ligt nog in een ver stadium. Eerst huisje verder opknappen zodat ik een aquakamer kan aanleggen :p ja ik ben helemaal besmet! Ik wilde eerst een thuis kantoor maken maar sinds ik met de visjes bezig ben, begint het meer te kriebelen naar een aquakamer in het achterstuk van mijn woonkamer :denk: en als de financiën het toelaten dan weer een groter aqua maar ook dat ligt nog in een verdere toekomst. Eerst deze grotere bak maar eens tot een succes maken en daarna weer verder denken, stap voor stap he?

Zou je het leuk vinden om vriendjes te worden op hyves, facebook, hier of msn? Ik zal eens kijken voor dat zout in de winkel, binnenkort effe ophalen :grin:

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 18 maart 2012, 22:47

Maurits71 schreef::grin: haal maar in de supermarkt nezo zout. maar zolang er op de verpakking niet staat dat er jodium in zit is het goed.

Geweldig filmpje maar ook geweldige muziek, vind Anouk geweldig! Maar wat een mooie vissen zeg, ik mag hopen dat die van mij ook zo mooi worden :biggrin: ga er iig alles aan doen om het voor elkaar te krijgen! Ik zit er aan te denken om volgend jaar met een vijver te beginnen op mijn balkon, wel 1 die verplaatsbaar is voor het geval ik ooit ga verhuizen maar dat ligt nog in een ver stadium. Eerst huisje verder opknappen zodat ik een aquakamer kan aanleggen :p ja ik ben helemaal besmet! Ik wilde eerst een thuis kantoor maken maar sinds ik met de visjes bezig ben, begint het meer te kriebelen naar een aquakamer in het achterstuk van mijn woonkamer :denk: en als de financiën het toelaten dan weer een groter aqua maar ook dat ligt nog in een verdere toekomst. Eerst deze grotere bak maar eens tot een succes maken en daarna weer verder denken, stap voor stap he?

Zou je het leuk vinden om vriendjes te worden op hyves, facebook, hier of msn? Ik zal eens kijken voor dat zout in de winkel, binnenkort effe ophalen :grin:

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Even een update qua materialen voor de nieuwe bak

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 20 maart 2012, 18:33

Ik dacht, laat ik eens een kleine update doen, want ik ben vanmiddag weer even dankbaar gebruik gaan maken van mijn shopgekte :razz: voor het nieuwe aquarium.

Ik heb aangeschaft:

Een groter stuk kienhout (tenminste ze zeiden bij een ander stuk dat het wortelhout is, dus weet nu niet zeker of dit hetzelfde is of dat het 2 verschillende soorten zijn??)
Een nieuwe bodemzuiger van Tetratec
Een nieuw netje (15 cm)
Een nieuw boekje: Alles over het houden, verzorgen en kweken van goudvissen (van Over Dieren - samengesteld door Tanja M. Heming-Vriends)
Een algenkrabber: zitten 3 soorten sponsjes bij op een stokje en een mesje om alg van je ramen af te krabben (al zal ik dat mesje niet veel nodig hebben want heb hier gelukkig nog niet veel last van hardnekkige alg :grin: )

Zo dat was het weer even. Zie de foto's hieronder van het kienhout en van de zuigert. Vond het gewoon leuk om even te vertellen hihihi! Als ik het aquarium straks heb, dan ga ik pas de plantjes halen! Ik zit te denken aan een Javavaren voor op het hout en verder veel waterpest en Cabomba (zuurstof maar ook als lekkernij voor de sluiertjes). En misschien nog wat andere plantjes die makkelijk te houden zijn en niet meteen worden opgegeten door de vissen.

Het nieuwe kienhout/wortelhout

34543 34546

De nieuwe "stofzuiger"

34545

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Re: Binnenkort nieuwe bak 100x40x40(of 50) cm

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 20 maart 2012, 19:05

Aquariaantje1978 schreef:Zoals de meesten hier vast al wel weten heb ik 4 sluierstaart goudvissen (nu in een 60x30x30 cm bakje) wonen. Ik krijg straks, als de bak is aangepast e.d., van een bevriende aquariaan dus een aquarium met bovenstaande afmetingen. Omdat goudvissen met name uit Japan en China komen, heb ik het idee om er een Azië-biotoop van te maken maar niets is zeker in het leven. Het kan ook een gezelschapsbak worden met Aziatische invloeden (de laatste heeft mijn voorkeur). Het hangt ook nog in de planning om volgend jaar een vijver te beginnen op mijn balkon, maar dat ligt nog erg ver weg, eerst maar eens binnen alles op orde voor ik buiten begin met bouwen (ik ben namelijk nog bezig met de boel opknappen binnen, vandaar ook nog geen ruimte voor een (nog groter) aqua.

Ik heb nu tot mijn beschikking qua materialen:
10 kg grijs grind en 10 kg geel/bruin grind
2 kleine stukjes kienhout (maar dat houd ik denk ik voor mijn 60 cm want die wil ik straks weer met iets anders vullen)
1 pomp/filter voor een 54 liter bak
2 thermostaten voor 60cm bakjes.

Er moet nog veel aangeschaft worden, maar ik heb de bak nog niet en wil me voor die tijd even flink oriënteren.

Ik wil jullie graag vragen om te reageren op de volgende vragen:

1. Wat voor soort pomp kan ik hier het beste op zetten? Ik wil het liefst een externe pomp om zo min mogelijk ruimte uit de bak te halen. En het is een goudvissoort, dus veel ontlasting!!

2. De lichtkap wordt aangepast, maar welke sterkte hoor ik en kan ik erboven plaatsen? Dit met het oog op de kleuren van de vissen en de planten goed uit te laten komen en de planten goed te kunnen laten groeien.

3. Wat voor soort planten kan ik er in plaatsen met het oog op de Aziatische invloeden? Er komt een zwarte achterwand in.

4. Ik wil er graag kienhout in plaatsen, maar welke maat/vorm e.d. zou ik dan aan moeten denken zodat het mooi en natuurlijk oogt?

Ik heb jonge visjes (heb ik me laten vertellen :razz: , zijn ook nog wel heel klein idd) dus ik wil het liefst zo min mogelijk afbreken aan de ruimte die ik beschikbaar heb zodat de visjes weer een groeispurt kunnen maken. In deze bak komen dus ook geen andere vissoorten bij! het wordt uitsluitend een sluierbakkie hihihi!
Verdere tips en trucs om het zo makkelijk mogelijk te maken (ik ben namelijk geen techneut) en betaalbaar te houden ( want ik heb ook niet zoveel centjes, maar wil mijn visjes wel het beste geven dat mogelijk is) zijn van harte welkom. Liefst van mensen die ze zelf ook houden of gehad hebben, want die weten het natuurlijk net wat beter dan andere aqua-houders (sorry niet hatelijk bedoelt mensen!).

Ik hoop op veel reacties zodat ik hier mijn lering uit kan trekken en mijn beestjes een goed leventje kan bieden!

Groetjes Debsie

Even een opmerking: Ik ben nog niet helemaal bekend met de namen van de aquaria dus het kan zijn dat het ook een speciaalbak genoemd wordt i.p.v. gezelschapsbak. Als iemand me kan vertellen hoe het heet dat ik een bak wil inrichten met Aziatische invloeden maar speciaal voor de sluiertjes, zou ik dit zeer waarderen.

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 21 maart 2012, 14:20

Als de bak 'speciaal' voor je sluiertjes is, zou ik het gewoon een 'speciaalbakje' durven noemen hoor :grin:

Een biotoopbak is weer een ander soort 'speciaalbak' - die is echt om zo puur mogelijk een stukje natuur van ergens anders na te bootsen.
Aan gezien jij kweekvormen hebt is dat sowieso nooit een optie, maar dat mag de pret niet drukken!! :dans:

Helemaal top dat je je vis de ruimte wilt bieden die ze echt nodig hebben, dat zie je veel te weinig helaas.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 21 maart 2012, 15:37

Hoi Christa,

Dank je voor je reactie :grin: Ik wist het niet zeker dus vandaar ook de vraag. Verder zoek ik nog veel informatie over welke planten e.d. ik het beste zou kunnen gebruiken. Ik weet dat Cabomba en Waterpest lekkernijen zijn voor goudvissen (ook voor mijn sluiertjes weet ik uit ervaring, ze vinden het heerlijk) en dat deze planten ook voor veel zuurstof kunnen zorgen. Ik zit te denken aan een Javavaren, maar mijn vraag dus eten ze die ook op of heeft die kans tot groeien :razz: Ik heb een groot stuk hout gekocht (weet niet zeker of het kienhout of wortelhout is, ik vermoed het laatste want ik heb nu kienhout in de bak en die ziet er wat gladder uit dan het nieuwe stuk) kan een die varen daarop groeien? Ik wil er natuurlijk weer niet teveel in doen omdat dat ook de ruimte weer beperkt.

Misschien nog ideeën wat ik in mijn 60cm wel kan houden? Ik ben nog geen jaar bezig dus graag iets dat makkelijk te onderhouden is??? Ik heb 2 60cms staan, 1 nog in de maak bij diezelfde vriend waar ik het grotere aqua van krijg, maar die krijg ik straks gelijk met de grotere weer terug. Ik wil er 1 als extra/noodbak houden en 1 waarschijnlijk met iets anders er in. Maar mijn sluiertjes zijn op het moment het belangrijkste. Die heb ik al dus die gaan voor.

Groetjes Debsie

BTW: ik wil graag zwart grind halen 1-3 mm. Is dit geschikt want ik heb ook gelezen en gehoord dat zwart niet goed zou zijn i.v.m. het licht ofzo? Dus dan wordt het achter en onder zwart en de rest doorkijk. Ik hoor het graag of dit klopt.
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 21 maart 2012, 15:53

Debsie, je weet dat je een ernstige vorm van MTS hebt heh? :shock: ;) ;)

Een gezonde ziekte, maar je moet je diagnose wel bij de hand houden voor noodgevallen (lees: leuke beurzen, aquariumzaken met aanbiedingen, buren met 'kun je deze ook nog opvangen?' vragen etc.etc.)

Je kunt een hoop met 60 cm bakjes, zolang je het belang van de bewoners in peiling houdt.
Als je voor makkelijk wilt gaan: neem een bak met alleen mannetjesguppen (druktemakers, maar sommige mensen vinden het geweldig) of chinese danio's b.v..
Kijk eens rustig rond op de VVV kleine visjes lijst (waar ik de link alweer niet van kan vinden :oops: )

Als je niet veel wilt snoeien zijn javavarens ideaal: trage groeiers met niet idioot veel eisen.
Java mos kan ook, maar dat moet je zo nu en dan even uitkloppen en heeft de neiging om rommel en alg vast te houden.
Ik heb zelf veel lage crypto's -> ook supersimpel, een keer in de paar jaar uitdunnen.
Anubias (nana) is ook zo'n 'simpele ziel' -doet niet al te moeilijk en groeit de pan niet uit. (de grote anubiasvormen passen niet in je 60 cm)

En je kunt altijd investeren in kleine drijfplantjes: die groeien wel als een idioot, maar ja, met een bak grote grazers ernaast kan dat geen probleem zijn.
Snelgroeiers die je goudvissen (pardon sluiers) graag eten kunnen natuurlijk ook in kleine bakjes -> dan moet je wel snoeien, maar je kweekt wel je eigen 'snackvoer'.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Volgende