discussie met docent ... over..

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Lotje » 07 feb 2004, 14:04

Bart: zĆ³, wat een vragen....
Uiterlijk was goed, vis at goed, waterwaarden pH 7.2, GH 7+, KH tussen 4-10, NO2 0, NO3 tussen 10-25.
Voer: 1 x per dag, 's morgens, Tetra AniMin vlokken voor goudvissen en Excellence korrels voor sluierstaarten, soms als extra 's avonds een voedertablet of gekookt spruitje. Temperatuur 19-20 gr.
Bak goed beplant met schuilplekken, kienhout, en veel zwemruimte.
Bodembedekking grof bruin zand.
Filteren: 1 x per 14 dagen witte watten vervangen, 1 x per maand groene spons uitspoelen.
Andere vissen 8 x ca. 4 cm, 1 x 9 cm.
3 goudvissen, 2 shubunki's, 2 roodkoppen, 2 zwartjes met uitpuilende ogen.
Doe ik iets fout?
Lotje
Lotje
Lotje
PR Lady

Onderwerpen: 429
Afbeeldingen: 39
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Regio: Mix + veel planten.
Formaat: 120X35X45

Berichtdoor Bart » 08 feb 2004, 10:31

Begin eens met het uitspoelen van je watten, niet vervangen. Doe dit ook nooit tegelijk met het verversen van je water. Zal je zien dat je nitraat gaat dalen want dat kan echt lager. Eens in de maand je filter verschonen moet voldoende zijn. Als je filter dan echt vuil is, is je filter te klein. Spruitje voeren kan in kleinere aquaria extra waterbelasting geven: groene plantencellen zijn moeilijk verteerbaar en zo kunnen onverteerde resten je water vervuilen. Heeft je bodem een open structuur, hevel het vuil daarin dan af eens in de zoveel tijd. Verder zou ik zeker niet meer vissen in je bak doen, ze zullen groeien en varkens als ze zijn is de bak biologisch snel overbevolkt.

Wat was er nu met je vis? Moeilijk te zeggen. Het eerste waar ik aan denk is sterfte zwemproblemen door het binnenkrijgen van lucht bij het eten. Dan zie je je vissen na het eten wel eens moeilijk zwemmen. Kweekvormen als sluierstaarten hebben een afwijkende lichaamsvorm waarddoor ze moeilijk kunnen zwemmen of zelf ondersteboven gaan drijven als ze lucht binnenkrijgen. Dat gebeurt meestal doordat ze aan het oppervlak moeten eten. Zorg voor zinkende korrels, of week ze voordat je ze voert eerst even in water zodat ze kunnen zinken. Strooi de vlokken ook niet op het oppervlak, maar verspreid ze in het water. Veel meer andere dingen voor plots dood blijven ken ik niet. Ja, stress bij heel gevoelige vissen.
De Zoetwateroceaan - Tanganyika.nl
Bart
Gebruiker

Onderwerpen: 22
Afbeeldingen: 5
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Speciaal (cichliden)
Regio: Tanganyika
Formaat: 150 * 50 * 50

Berichtdoor MartinK » 08 feb 2004, 11:37

goudvissen zijn idd sterke waterbelasters... dus 7-8 kleine goudvisjes is ook al relatief veel...
als ik mijn goudvissen eendekroos gaf (zijn ze gek op) dan sch*ten ze ook twee dagen groen.
groet,
martin
MartinK
Aquarioot

Onderwerpen: 419
Afbeeldingen: 6
Leeftijd: 52

Bermuda
Soort aquarium: aqua40
Regio: ?
Formaat: aqua40

Berichtdoor Lotje » 08 feb 2004, 13:49

Bart: gek toch. Ik geloof in jouw advies. Maar waarom dan die bijsluiters bij de pompen, hĆØ. 1 x per 14 dagen dit, 1 x per maand dat....etc. Wel zijn mijn witte watten donkerbruin na 14 dagen (Juwel binnenfilter), dus spoel ik ze voortaan maar uit, niet vervangen, een maand wachten lijkt me te lang in mijn geval, ik heb reuze poeperds. Wordt misschien minder als ik jullie voedertips hanteer.
Winkel vindt 10 goudvissen okƩ in mijn 80 cm bak, 50 hoog. Jullie zeggen: eigenlijk teveel. Ik besef dat winkels willen verkopen, maar ik denk toch echt dat ik een zeer betrouwbare zaak te pakken heb, desondanks misschien net iets teveel vissen.
Jammer dat een spruitje ook al niet perfect is, want dat is dƩ lekkernij voor ze. In een half uur op. Minder geven dus, 1 x per week? Deed ik eigenlijk al.
Zinkend voer zal ik vaker geven. Maar ook hier weer: vlokken (drijvend) in de aqua-winkel voor....goudvissen. Doe ik voortaan IN het water.
Het blijft dubben. Toch houd ik me steeds meer aan jullie tips dan aan die van de winkel(s).
Namens mijn goudvissen: bedankt!
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bart » 08 feb 2004, 16:57

Lotje schreef:Maar waarom dan die bijsluiters bij de pompen, hĆØ. 1 x per 14 dagen dit, 1 x per maand dat....etc.

Ten eerste: omdat ze graag e.e.a. verkopen, en ten tweede: omdat ze zo problemen voorkomen. Als ze aanraden om gebruikte watten erin te stoppen, zullen er mensen zijn die halfrottend filtermateriaal erin stoppen. Want...ja, dat moest toch? Met nieuw en vooral duur filtermateriaal lukt het ook EN dekken ze zich goed in. Want nieuwe spullen zijn schone spullen.
Winkel vindt 10 goudvissen okƩ in mijn 80 cm bak, 50 hoog. Jullie zeggen: eigenlijk teveel. Ik besef dat winkels willen verkopen, maar ik denk toch echt dat ik een zeer betrouwbare zaak te pakken heb, desondanks misschien net iets teveel vissen.

Op zich is de hoeveelheid vissen die je hebt mogelijk, het is erg druk laten we maar zeggen. Maar wat de winkelier eigenlijk niet heeft bedacht (of gezegd) is dat je vissen groeien. Goudvissen die 4 cm. blijven bestaan niet. ;)
Jammer dat een spruitje ook al niet perfect is, want dat is dƩ lekkernij voor ze. In een half uur op. Minder geven dus, 1 x per week? Deed ik eigenlijk al.

Ik zou het spruitje helemaal laten zitten, of in kleinere porties verdelen en die verspreid over de week geven. Geeft minder waterbelasting ineens.
Zinkend voer zal ik vaker geven. Maar ook hier weer: vlokken (drijvend) in de aqua-winkel voor....goudvissen.
Geef liever altijd zinkend voer. Op een potje staat inderdaad Goudvis. Maar voer waar Cichliden op staat is ook niet goed voor elke Cichlide. En dat vlokjes drijven is omdat het droogvoer is. Dat kan je de fabrikant niet kwalijk nemen. :D

Ik hoop dat je een beetje vooruit kan met deze tips. Blijf vooral je water testen, en als het kan: neem een potfilter die 600 liter per uur draait. Hevel zichtbaar vuil bij het waterverversen tegelijk af en voer vooral niet teveel. Zolang je vissen blijven groeien en niet vermageren voer je genoeg. Houd er rekening mee dat je over een half jaar een aantal vissen weg moet doen! :|
Bart
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lotje » 08 feb 2004, 18:26

Bart: je bent een harde leermeester, maar wat je ook zegt, het klinkt allemaal meer dan zinnig. Jouw kreet is "be reasonable, do it my way." Well, I'll be reasonable and have decided to do it your way.....
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bart » 08 feb 2004, 23:18

Hard? Nee toch? Zie het liever als reƫel. Ik ben nu eenmaal van mening dat er in deze hobby geen ruimte is voor een poldermodel: allereerst heb je een vis, die moet blijven leven. Daarna komt de rest. Ik probeer iedere aquariaan altijd voor tegenvallers te behoeden. Door bv. nu al te zeggen dat je over een tijdje wat vissen weg zal moeten doen kan je daar al rekening mee houden (of een grotere bak nemen...maar...hoelang kan je daarmee doorgaan? ;) ).

Succes ermee! (ben blij dat je me neemt zoals ik ben :) )
Bart
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lotje » 09 feb 2004, 12:58

Ja, ik vind jouw tips alleen maar reƫel. Vraag me wel af hoe groot mijn 9 goudvisachtigen moeten worden in mijn 80x30x50 bak om een deel te verhuizen of weg te geven. Alles is nog redelijk klein, behalve ƩƩn goudvis van 10 cm. Maar alles ook nog zeer actief en vrolijk.
Wanneer zie je dat ze last krijgen van een te kleine ruimte? Hangen in het water of zo?
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland

Re: discussie met docent ... over..

Berichtdoor Laura » 09 feb 2004, 15:02

Het meeste is al gezegd maar ik wil hier toch even aan toevoegen dat vooral voor de sluierstaart-soorten een temperatuur van 23 graden, een heleboel zwemblaas problemen wegneemt.

Voer in plaats van dat spruitje eens fijn gesneden doperwtjes, ze zijn er dol op en als je dat matig voert kunnen ze het ook in 1 keer opeten. Het vervuilt dus aanmerkelijk minder.

Zelf verschoon ik mijn bak iedere week voor ongeveer de helft (met grondig de bodem afhevelen) en vervang iedere week de witte watten (ik heb ook een Juwel binnen filter opgebouwd uit -> keramische pijpjes -> actieve kool -> witte watten).
Ik heb er trouwens wel een sterkere (maatje groter) pompkop opgezet.

Vissen doen het prima.................. ;)
Laura
Verslaafde

Onderwerpen: 49
Afbeeldingen: 23
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Juwel Lido 120
Regio: Gezelschaps
Formaat: 60X40X55 cm

Berichtdoor Bart » 09 feb 2004, 16:45

Ruimtegebrek (lees: overbevolking) zie je op het moment dat de problemen al manifest zijn: het water wordt nl. teveel belast en je nitraat en nitriet zullen sterk stijgen. Daarom: regelmatig meten. Ik dacht overigens dat je bak 80*50*50 was... 120 liter (bruto!) is wat mij betreft nu al overbevolkt.

Er zijn verschillende handvatten voor de berekening voor de hoeveelheid vis die je in een bak kan houden, maar die kunnen wat mij betreft *toedeledokie* in het cylindrisch archief ;) . Het hangt nl. van zoveel factoren af: gedrag vis, bakgenoten, vorm van je bak, voer, inrichting, filtratie enz enz.

Ik kan, ook voor jou bak, geen keiharde richtlijn geven. Maar als je je nitraat niet lager kan krijgen, dan zou ik het aantal vissen nu al gaan terugbrengen. :cry:

Ik ben alleen geen goudvissen/sluierstaarten-expert, dus het zou wel prettig zijn als anderen hier ook even mening konden geven.
Bart
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Re: discussie met docent ... over..

Berichtdoor Laura » 09 feb 2004, 20:26

Ik wil mezelf geen sluierstaart/goudvis-expert noemen maar heb toch al jaren lange ervaring met deze vissoorten.

De opmerkingen die Bart geeft betreft de overbevolking van je bak zijn, mijnsinziens, juist.
Met name de opmerking: Maar als je je nitraat niet lager kan krijgen, dan zou ik het aantal vissen nu al gaan terugbrengen. .

De uitleg is al gegeven te veel vervuiling in je bak, waar goudvissen bekend om staan. Om dit tegen te gaan, deze vervuiling, kan je vaker gaan verversen. Maar met het verversen haal je ook de groei-remmende stoffen die deze vissen afscheiden uit het water waardoor je de groei weer bevorderd. Dus je vissen worden gauw te groot voor je bak.

Kortom minder vissen is de beste optie.

Zelf heb ik 6 sluierstaarten op 130 liter water en dat is zat.
Laura
Verslaafde

Onderwerpen: 49
Afbeeldingen: 23
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Juwel Lido 120
Regio: Gezelschaps
Formaat: 60X40X55 cm

Berichtdoor Lotje » 09 feb 2004, 22:56

Bart zegt:
"Ik kan, ook voor jouw bak, geen keiharde richtlijn geven. Maar als je je nitraat niet lager kan krijgen, dan zou ik het aantal vissen nu al gaan terugbrengen.
[/quote]

Ən de bijsluiter van eSHa Aqua Test staat letterlijk: "Gunstige waarden NO3-Nitraat is minder dan 25 mg/l in verband met algengroei. Waarden tussen de 50 tot 100 mg/l zijn voor de vissen acceptabbel."

Mijn NO3 vandaag nog getest zit tussen de 25 en 50, eerder naar de 25. In koudwaterbak, maar ook in gezelschapsbak. Gezien de bijsluiter heb ik tot nu toe steeds gedacht dat dit meer dan okƩ was.....!! En ik heb geen enkele algengroei.
Moet het echt lager? Zo ja, waarom en hoe?
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lotje » 09 feb 2004, 22:59

Laura: doperwtjes voor het eerst gegeven. Dat "dieet" blijft er in, groot succes.
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bart » 10 feb 2004, 15:37

In principe is een waarde beneden de 25 in orde. Maar net zoals bij de maat voor de hoeveelheid vis benader ik de nitraathuishouding in verhouding tot het soort bak dat je hebt. Ik zal het uitleggen:

Nitraat is een product dat ontstaat bij de afbraak van organische stoffen zoals uitwerpselen, voedsel- en plantenresten. Nitraat zal dus altijd ontstaan. Zit je nitraat tegen de bovengrens aan (en ik vind dat eSHa het nogal ruim neemt), dan laat dat weinig ruimte voor afwijkingen. Je water is 20 graden en er is al relatief veel vis in je bak. Stel dat de temperatuur in de zomer naar de 25 graden gaat, dan kan er snel meer nitraat ontstaan. Je bak is niet erg dichtbeplant, waardoor de gevormde nitraten minder snel door planten worden vastgelegd. Bovendien vertelde je al dat je filter redelijk snel vervuilt. Voor mij zijn dat aanwijzingen dat het snel mis kan gaan, en er uit nitraat het giftige nitriet gevormd kan gaan worden.

Als je de nitraatconcentratie niet kan laten dalen, dan zit je bak dus aan een maximale verwerkingscapaciteit en is het met groter gegroeide vissen en een mogelijk warme zomer wachten op een probleem.

En dat is nou het mooie van water testen: je kan hieraan e.e.a. aflezen en mogelijk ingrijpen voordat er een probleem met de gezondheid van je vissen is!
Bart
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lotje » 10 feb 2004, 20:16

Bart, je praatte eigenlijk meer over mogelijke toekomstige problemen. Dat zal ik donders goed in de gaten houden. Zodra wij een warme zomer krijgen (en dat hoop ik voor mijzelf), dan zorg ik wel voor de juiste stabiele temp. in mijn bakken. Je zegt dat mijn bak niet dichtbeplant is, maar dat is die wel degelijk. Je hebt me even aan het schrikken gemaakt, dat ik minder dan 25 NO3 moest hebben. Maar ik begin alles een beetje te begrijpen. Heb net de site van een gebruiker bekeken over allerlei parameters versus verschillende soorten bakken, nou, dan zit ik op dit moment prima, maar...zoals jij zegt....wel goed in de gaten houden.
Wat een hobby hebben we toch. Waarom (voor mij) een hobby? Omdat het zo ontzettend veel verschillende punten naar voren brengt die wij in de gaten moeten houden. ClichƩgezegde: een uitdaging dus, geweldig!
Lotje.
Lotje
Lotje
PR Lady

Leeftijd:

Nederland