Parosphromenus

(Anabantoidi) Goerami's, Betta's en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Parosphromenus

Berichtdoor Jonmarie » 16 jul 2015, 17:12

Ik ben van plan deel te nemen aan het Parosphromenus project. Info hier: http://www.parosphromenus-project.org/en/
Parosphromenus is de overkoepelende species naam voor kleine labyrintvissen die ook in het algemeen Licorice gourami's zijn genoemd. Ze zijn vreselijk bedreigd in eigen landen. Terwijl ik dit schrijf, gaan ook enkele soorten uitsterven. Dit komt door het kappen van bomen en vervuiling van het land/water waar ze hun habitaten hebben.

Het zijn vreselijk mooie vissen, max. 5 cm in lengte, vaak 3.5 cm.
Dit is wat ze nodig hebben:
Kleine aquaria (beter dan grote), met 20 l heb je een goede ruimte voor 1 stel, soms meerdere stellen (afhankelijk van de soort).
Meestal geen of weinig licht
Meestal geen of weinig verwarming
Geen substraat, alleen Catappa bladen en enkele andere soort bladen (ik zoek een vertaling en zet het hier later).
Alleen wat drijfplanten, heel soms een grotje of een donkere stuk slang.
Levende voer
Zure 'zwart water' met een pH dat past bij het soort (kan varieren van 3.5 - 6).

Ik vind ze erg mooi, de ene soort nog mooier dan de ander, maar allemaal prachtig! Het lijkt me een fijne bezigheid om een vissoort te helpen redden door te kweken, ipv alleen voor jezelf houden en bewonderen. Ze zijn hier in Nederland verkrijgbaar bij een lid van het Parosphromenus project en bij leden in andere landen.

Ik ben nog steeds bezig zoveel mogelijk hierover te leren voordat ik begin. Bij het linkje boven is ook een forum voor leden.(lidmaatschap is gratis). Ook heb ik de prachtig boek 'LABYRINTH FISH WORLD' van Horst Linke. Het boek is verkrijgbaar in engels en duits. Wat een enorm grote boek (meer dan 2 kilo en vol met foto's van vele soorten labyrintvissen en ook de Parosphromenus soorten. Geen Badis Badis, Dario Dario of Channa).

Wordt vervolgt!
Jonette
Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Re: Parosphromenus

Berichtdoor kaylee_d » 16 jul 2015, 19:14

Ik ga dit zeker volgen, ik vind labyrinthen erg interessant en kan daar nog veel over leren ;)
kaylee_d
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 5
Verzonden: 45 Duimpjes
Ontvangen: 8 Duimpjes
Leeftijd: 22

Nederland
Formaat: 81x36x39, 31x21x21

Berichtdoor Christa » 16 jul 2015, 19:45

Spannend!!!
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Jonmarie » 17 jul 2015, 6:59

Labyrintvissen zijn echt fascinerend! In het boek van Horst Linke worden meer dan 500 beschreven, met foto's erbij, en hij heeft niet eens de Channa, Badis en Dario soorten in de boek! Wat ik heel nuttig vind is informatie te leren over het meest verantwoord manier om labyrintvissen te houden. Zo leer ik, bv, dat de Diamantgouramie dient optimaal gehouden te worden met een pH van 4.1!

En sommige labyrintvissen, zoals Channa's, kunnen hele afstanden 'lopen' over land om by een andere plek met water te komen!
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 19 jul 2015, 19:05

Channa's (sommigen althans) mogen wat mij betreft uitsterven.
Ik heb die docu gezien hoe ze die moordmachines met man en macht uit de grote rivieren en meren proberen te houden in de VS.

(tevergeefs natuurlijk)
maar waar die beesten zitten heeft de rest van de natuur geen enkele kans meer :evil:

https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_snakehead

En dat allemaal omdat die stomme aquarianen hun overtollige/te grote vis dumpen, en die <censuur> chinezen weer met hun bijgeloof in "soep trekken van een (bijna nog) levend beest is goed voor je" waar van alles ontsnapt...

Dus elke keer als ik iemand weer een nest van die <censuur>beesten aan zie bieden op MP houd ik mijn hart vast....
Je hebt er maar 2 nodig en de ellende is ook hier niet meer te overzien.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Lukas » 19 jul 2015, 19:26

Tijd voor huge ass evil killer reigers from outer space, om de populatie een beetje bij te houden.

En dan hebben we nog een jaar of drie om iets te bedenken wat leeft op huge ass evil killer reigers from outer space ;)
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Jonmarie » 22 jul 2015, 7:46

Toevallig zat ik in de weekend een horror story te schrijven over Channa's! :green:

Ik had ook de sensationalistische film van National Geographic gezien enkele keren in de afgelopen paar jaren. Ze hebben het echt overdreven, al is de bedreiging van deze dieren echt groot, je hoort als journalist een verantwoord documentary te maken zonder hysterische toon! :leraar: :evil:

Fauna vervalsing kan altijd leiden tot een natuurramp! Channa's (meer dan een soort!) zijn verspreid over vele plekken in de VS met uitrooien van inheemse soorten als gevolg. Dat is toch verschrikkelijk!

Alle emoties opzij: Channa's zijn toch te bewonderen, want ze zijn "built for survival" en zijn daarom erg succesvol! Hun manier(en) van ademen, hun bescherming van hun jongen, mega-vermeerdering, het vermogen om lang buiten water te kunnen leven en over land te bewegen zijn fantastische attributen! Vele soorten zijn erg mooi. Ik begrijp dat ze daarom worden gehouden. Ze zijn tropische vissen en het is verbazend en eng dat de ene soort schijnt het wel te redden met koude winter's! :shock:

Menselijke idioten zijn er overal -- ze nemen wilde dieren in huis en dan als ze te groot/onhandelbaar, etc. worden, gaan ze hun "bevrijden" in de natuur. Zo heb je tijgers, boa constrictors, in Florida, panters in England, enz.

En omdat ik het over idioten heb: Als je kijkt op sommige aquarium fora (vooral amerikaanse :roll: ), schrik je van hoeveel macho imbecielen haaien, "monster vissen", enz. "houden" in giga-vijvers! Wedden dat ze allemaal van de allergrootste, aggressieve vechthonden houden ook?

Dat is ook de mentaliteit (gekoppeld met hebberigheid) achter de mensen die helemaal lyrisch worden over de Channa's in meren en rivieren! :evil: :evil: :evil: Het vissen als sport = Mega $$$ en de Channa is een echte trophy vis!

Laten wij hopen dat ze de Channa's niet dumpen bij Hoogovens! :shock:
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lukas » 22 jul 2015, 12:03

Er is de VS toch ook een Aziatische grassoort die al een paar staten heeft overwoekerd? Tiger Grass, of Dragon Grass, of zoiets. Niet zo erg erg dat je er niet meer kan wonen, natuurlijk, maar wel dat het overal groeit.

En Endothia parasitica, waardoor er miljarden American chestnuts zijn gestorven en de soort zo goed als uitgestorven is. :sad:

Nog steeds geen reden om er hysterisch over te zijn, maar het is wel heel erg. :huil:

Nouja, soorten sterven uit en er komen nieuwe soorten bij. Het zou alleen leuk zijn als dat een beetje in balans bleef.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45