colisa lalia, man of vrouw?

(Anabantoidi) Goerami's, Betta's en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

colisa lalia, man of vrouw?

Berichtdoor JelleS » 23 maart 2014, 9:08

Hallo allemaal,
Voor mij is dit de eerste keer op een aquariumforum en ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen.

Ik ben sinds een paar weken weer gestart met mijn oude hobby en heb nu een 60/30/40 bak staan in mijn woonkamer met daarin sinds vrijdag 3 colisa lalia. De bedoeling was een man op twee vrouwtjes. Nu heb ik gister even de tijd genomen om het gedrag van mijn 3 nieuwe visjes te beoordelen en viel mij op dat een van de dames meer kleuring heeft dan de ander en vooral dat de rugvin van deze dame lijkt te eindigen in een punt. Ik ben nu dan ook aan het twijfelen of deze dame niet een heer is?!
Hopelijk kunnen jullie mij hierover meer vertellen.

Mijn andere mannetje is enkele weken ouder en heeft een aardige kleuring, ik ga er van uit dat deze kleuring in de komende weken wel duidelijker zal worden als de vis zich wat meer op zijn gemak voelt. In iedergeval is dit zeer duidelijk een mannetje. Langer lichaam puntige rug en aarsvin en veel kleur. Het vrouwtje wat naar mijn idee mogelijk een mannetje kan zijn is weken, mogelijk maanden jonger en dit doet mijn twijfel versterken.
Voor mij is de colisa lalia nog wat onbekend terrein waardoor ik niet weet hoe de groei van eitje tot geslachtsrijpe vis eruit ziet maar ik kan mij zo voorstellen dat er een vrij lange periode bestaat waarin man en vrouw erg op elkaar lijken.

Hier enkele foto's van de betreffende vis.

Kan het zijn dat ik hier toch nog een tweede mannetje heb?
Graag jullie reactie en ook graag jullie manier van identificatie.

Groeten
Jelle

3521035209
JelleS
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschapsaquarium
Formaat: 60x30x40