Zwangere kuhli?

(Cypriniformes) Barbelen, Rasbora's, Danio's en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Evelien » 29 nov 2004, 23:56

ok...dat is goed, ik ga goed opletten en alles opschrijven....:)

groetjes, Evelien
Nieuw jaar, nieuwe kansen

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Onderwerpen: 174
Afbeeldingen: 441
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 34

Nederland
Soort aquarium: Juwel
Regio: Gezelsschapsaquarium
Formaat: 60X30X30

Berichtdoor Auratus » 03 dec 2004, 21:27

Nou Evelien, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Het gebeurt wel vaker dat er van die zeldzame toevalskweken voorkomen.
Vaak komt men niet verder dan eieren. Soms zijn er jongen maar die verdwijnen dat weer even plotseling.
Wil je echte zekerheid dan moet je het vrouwtje apart plaatsen en steeds observeren.
Bij mijn weten is er nog geen publicatie geweest over het jongen krijgen van deze modderkruiper.
Auratus
Modder Eter

Onderwerpen: 65
Afbeeldingen: 53
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 62

Nederland
Soort aquarium: Toch weer een klein zeewater aquarium?

Berichtdoor Evelien » 03 dec 2004, 21:40

aha, maar ik heb zoveel vragen dan....
ik heb wel die site van wilma maar echt goed in engels lezen ben ik niet. :lol:
bijv. zet zij haar eitjes af op een blad,kienhout,ruit of grind?
hierna worden de eitjes bevrucht. dan kan ik haar natuurlijk niet apart zetten?
en hoe verder....
kan iemand voor mij in een paar zinnen vertellen wat er een beetje gebeurt? wat zij op die site vertellen?

en waarom hoor ik overal dat kuhli's zwanger zijn? ik heb geloof ik niet een ander soort.
of heeft zij alleen eitjes en gebeurt er verder niets?

groetjes, Evelien

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Nederland

Berichtdoor Apisto » 03 dec 2004, 22:50

EUH, ooit heeft er iets in het aquarium gestaan, vraag mij niet wanneer (lang geleden) over de voortplanting van de kuhli, toen nog met hormonen. Voor zover ik mij kan herinneren zwemmen man en vrouw onstuimig tot het opppervlak en laten dan de eieren los. MAar zoals ik al zei lang geleden in het aquqrium dus als iemand se lust heeft het op te zoeken????
Apisto

Bondskeurmeester van bakken
Apisto
Keuringsdienst van waren

Onderwerpen: 672
Afbeeldingen: 198
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschaps Aquarium
Regio: Vissen: Azië georiënteerd.
Formaat: 130 60 55

Berichtdoor Alpine » 06 dec 2004, 8:35

Dat heb ik ook ergens gelezen en wel in "Het Grote Aquarium Boek", een boek met niet al te duidelijke tekeningen van vissen (heb 'm ooit gekregen). Daarin staat dat men ze met de hypofyse van een karper kan inspuiten, waarna ze tot paring overgaan. En dit zou zo onstuimig zijn dat men in eerse instantie dacht dat het schuimnestbouwers zijn, wat dus niet het geval is.
Alpine
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Afbeeldingen: 5
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Evelien » 07 dec 2004, 14:29

aha,
ondertussen in mijn bakje gebeurt er niets. ben bang dat een zwangere kuhli niet t geval is :sad:

ze wordt niet dikker en ook niet groener (dat is ze nooit geweest)
weet niet wat er aan de hand is....waarom is ze dan zo dik? of duurt het langer dan ik verwacht ?

groetjes, Evelien

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Nederland

Re: Zwangere kuhli?

Berichtdoor Wilma » 07 dec 2004, 15:55

Wegens teveel aan vrije tijd heb ik
http://www.loaches.com/species_pages/kuhli_eggs.html

deze alvast vertaald (vrije vertaling)

Tussen mijn lijst van tropische loaches die ik heb, heb ik 3 keer een paring in mijn thuis aquariums mogen zien. Dit is mijn informatie over een vrouwelijke Pangio myersi die zwanger word en eieren legt. Ik begin met een meer waarschijnlijke manier om hun patroon van paring en de omstandigheden die er toe leiden te bewerkstelligen.

Het kweek aquarium moet minstens 40 liter zijn en moet gevuld worden met zacht water. Dit is gebaseerd op 2 dingen: Zuid Azië heeft het zachtste water gevonden in de natuur en om paring te triggeren moet het water geschikt zijn voor paring en uitkomen van de eieren. Hoewel de ph wat minder belangrijk is suggereer ik een ph van 7.0 of minder omdat dit dichter bij hun natuurlijke waarden komt. Mijn watertemperatuur was 26¬gr C, ph was 6.7, kh 1, gh 11.

Kuhli’s houden van beschutting in een aquarium en naast het voorzien van holen, rotsen en stukken hout waaronder ze groeperen en samenkomen, is ook het aanwezig zijn van een dikke laag plant dentritus en overhangende planten een conditie welke aanwezig was bij mijn 3 paringen. Schoon gewassen Sphagnum capillifolium wordt ook erg gewaardeerd door Pangio’s omdat ze bijna onzichtbaar worden in dit “alleen om blijdschap en waardering” te laten zien. Dit stimuleert hun natuurlijke omgeving waar vaak een laag van verterende vegetatie de bodem van stroompjes bedekt. Ik ontdekte dat mijn 2 kuhli’s genoten van het “Bogwood” en de vegetatie ernaast met een lang stuk hout dat naar het wateroppervlak reikt. In dit aquarium heb ik zand als bodemsubstraat. Ik zag hun paringsgedrag toen de man en vrouw zij-aan-zij gingen liggen. Het mannetje schoof haar voorzichtig in beweging. Ik zag dat ze een duidelijk patroon van hofmakerij vertoonden. Dit niet te missen paar begon daarna parallel te zwemmen door het aquarium en het vrouwtje leek wel vast te zitten en hun lichamen waren in harmonie terwijl ze zwommen of stoven door het aquarium. Ik zou zeggen dat wanneer parallel zwemmen plaatsvindt, het paren niet lang op zich laat wachten. Ik zou zeggen dat het paar samen stijgt met licht trillende lichamen en veel vaker dan niet worden de eieren uitgestoten en bevrucht in hoog gebladerte en soms op een hoog stuk van “Bogwood”. Ik kon zien dat dit herhaald word totdat de eieren van het vrouwtje op zijn. Op een bepaald moment zag het eruit alsof ze vastgebonden waren aan elkaar met hun ruggengraat. Of misschien waren het hun buikvinnen. The groene eieren worden vaak gelegd met 30/40 per keer. Sommige verslagen suggereren dat er 1.000 eieren kunnen zijn, maar van wat ik heb gezien zijn het er geen 1.000, misschien 500, maar ik wil deze aantallen niet in twijfel trekken. Ik zou de ouders verwijderen na paring. De incubatie tijd van de eieren is ongeveer 24 uur, je kan de jongen voeren op pas uitgekomen Artemia. De net uitgekomen jongen zijn erg klein met dooierzakken welke binnen 1,5 tot 2 weken verdwijnt.
Wilma
Junkie

Onderwerpen: 86
Afbeeldingen: 138
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: rio240
Regio: gezelschapaquarium
Formaat: 120*40*50,

Berichtdoor Wilma » 07 dec 2004, 16:11

En dit is een vrije vertaling van http://www.loaches.com/species_pages/kloach.html
Het laatste deel heb ik niet gedaan, dat zijn beschrijvingen van vissen die op de echte kuhli lijken maar het niet zijn

De Kuhli loach, is een fascinerend en sterk dier dat goed past in kleine gezelschapsaquaria. Ze houden van schoon, helder water en doen het het beste met bodem materiaal, zoals fijn zand, dat geen scherpe randjes heeft. Dit komt overeen met hun natuurlijke leefomgeving, die bestaat uit zandbeddingen in bergstroompjes of traag stromende rivieren. Ze lijken het beter te doen in een aquarium dat een klein laagje organische mulm op het bodemsubstraat.

Ze kunnen tegen een grote variëteit in water waarden –ph 5.5-7.5 en hardheid tot 12dh- hoewel hun optimale waarden bij ph 6.3-6.8 en hardheid dh 5 lijken te liggen. Koele temperaturen worden geprefareerd (21-24) graden, maar ze accepteren temperaturen van 27 graden ook, voor kortere periodes.

De kuhli loach kan verscheidene jaren leven in een aquarium in zijn eentje, maar komt dan zelden op open plaatsen en er kan dan geen plezier beleeft worden aan zijn komische acties. Wanneer hij gehouden word in kleine groepen (Ik hou ze in groepen van minstens een half dozijn), wordt de kuhli zwemmend gezien, in en rondom rotsformaties, onder en op stukken hout en rondom plantenstengels. Hij zoekt daar naar voedsel, speelt tikkertje met zijn vriendjes of zonnebaadt op een opstaand voorwerp –om kort te zijn: hij gedraagt zich zoals hij in het wild zou doen.

Ik wil niet de indruk wekken dat het scholen vissen zijn, want dat zijn ze niet. Ze zijn gewoon gezelschapsdieren en voelen zich comfortabeler in het gezelschap van hun eigen soort.

Het voeren van de kuhli loach geeft weinig problemen. Ze zijn erg goed in het vinden van voedseldeeltjes in een aquarium en worden vaak in een aquarium gedaan om er zeker van te zijn dat er geen voedselresten onder rotsen of hout blijven liggen. Ze eten vlokvoer, diepvries voer en kleine voedseldiertjes die op de bodem komen, maar hebben een grote voorkeur voor kleine wormpjes of Tubifex. Het is belangrijk om de hoeveelheid worden in hun dieet te beperken omdat wormen vetrijk zijn en een gebalanceerd dieet is veel beter voor de vis.

Ik weet vrij weinig over het kweken met deze vis. Ik heb maar 5 paringen van deze loaches gehad die jongen voortbrachten en heb weinig geleerd van deze paringen. 3 keer is het voorgekomen dat een paartje kleverige eitjes over en in de aquarium planten (voornamelijk Ceratopteris Thalictrodes) had verspreid.

1 van die keren heb ik alle eieren die ik kon vinden opgezogen en in een aparte bak gedaan om zo de eitjes en jongen voorzichtig te behandelen. Ik voerde de jongen met “groen water”, gezeefde Cyclops, net uitgekomen Artemia en microwormen en was op deze manier in staat om 7 jongen een maand oud te laten worden in deze container.

Toen ik zag dat er een aantal jonge kuhli’s in het oorspronkelijke kuhli aquarium zaten, voegde ik al de jongen (de nieuw gevonden vissen zijn mijn “voorzichtig” achtergelaten vissen) terug in de gezelschapsbak. 6 maanden oud, waren er nog 22 jongen vissen in het aquarium.

Een andere keer wist ik niet dat er gepaard was, omdat ik geen jongen in het aquarium zag, totdat ik mijn periodieke schoonmaakbeurt onder de bodemplaten hield. Ik stak een afzuigbuis in de omhoogkomende tube en begon met het afzuigen van water en opgehoopte mulm onder de platen en vond 14 jongen van ongeveer 2.5 cm groot. Deze laatste paring vond waarschijnlijk plaats in een grote grot, hoewel ik dit alleen baseer op het feit dat de ouders altijd in deze grot leefden en de jongen daar gevonden werden. Het is ooit gerapporteerd dat de kuhli loach een schuimnest bouwt, maar dat heb ik nog nooit gezien.

Het meest storende aspect van mijn kweek avontuur is dat ik absoluut geen idee hebt wat het paren veroorzaakt. Ik weet dat het mogelijk is paring te stimuleren met hormonen, maar ik heb daar geen gebruik van gemaakt.

Het laatste wat genoemd moet worden is dat alle “kuhli” loaches niet allemaal echte kuhli loaches zijn. Een aantal soorten in het geslacht Acanthophthalmus lijken erg op elkaar. De echte kuhli loach, Acanthophthalmus kuhlii , is een 10 cm grote vis van Indonesië, Java, Maleisië en Thailand. Het heeft 15 tot 20 donkere balken op zijn flanken die bijna om zijn lichaam cirkelen, maar stoppen bij de buik. Er zijn 2 ondersoorten (misschien 3) die variaties in de lengte van de balken en de ruimte ertussen hebben.
Wilma
Junkie

Nederland

Berichtdoor Evelien » 08 dec 2004, 18:32

veel dank voor deze wijze woorden!!!!!! :biggrin: :biggrin:

dus het komt er op neer dat ik mijn kuhli's beter in een andere bak kan plaatsen, het liefst 1 van 40 liter (die ik niet heb)...
veel hout en laaghangende bladeren...zandbodem en organisch mulm (--> wat is dat eigenlijk?)
dan zullen zij pas tot paring overgaan... :smile:

zal ik dat doen? en mijzelf veel blijdschap schenken? ;) :smile:

zal een oproepje plaatsen voor een bak van 40 liter... :smile:

groetjes, Evelien

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Nederland

Berichtdoor Wilma » 08 dec 2004, 19:37

haha jij bent enthousiast!

waren niet mijn wijze woorden he is van die man die het geschreven heeft.
Ik denk dat je kuhli's ook lang en gelukkig zullen leven in de bak waar ze nu in zitten hoor ;)

maar als je heel graag wilt dat ze paren en voortplanten zullen ze in een aparte bak moeten (net zoals elke vis waar je mee wilt kweken anders vreet de rest het nageslacht op)
Organische mulm is dood materiaal van planten. een laag 'troep'dus. Je zou het met turfsnippers bijvoorbeeld ook na kunnen bootsten, of met bladeren.
zowiezo is mijn vertelt dat kuhli's graag door de turf rollen en zelf heb ik daarvoor wat zachte turf in de bak in een donkerhoekje liggen.

succes ermee!
Wilma
Junkie

Nederland

Berichtdoor Evelien » 17 dec 2004, 21:06

ok, sinds 3 dagen zwemmen 2 kuhli's aan een zijkant langs het glas, cirkels draaien.
nu kijk ik, en dan zie ik de dikste kuhli (misschien de 'zwangere') daar liggen. alsof die 2 andere indruk proberen te maken.

voor zover ik het zie doen ze dit s ochtends en s avonds.

iemand een idee voor dit gedrag?

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Nederland

Berichtdoor Marco Aukes » 19 dec 2004, 22:48

iemand een idee voor dit gedrag?

Ja hoor; dit is heel normaal gedrag voor kuhli's. Meestal zijn het overdag vrij rustige dieren, maar 's avonds en 's nachts willenz e graag door de bak, en met name langs de ruiten, "racen".

Ik wilde het eerder trouwens al zeggen: dikke kuhli's zijn heeeeeel normaal hoor :smile: ze hebben nogal de neiging om "zware botten" te krijgen. :razz:
Marco Aukes
Aquarioot

Onderwerpen: 749
Afbeeldingen: 449
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Stiekum Z-amerikaans georienteerd
Formaat: 310*80*60

Berichtdoor Kardinaaltje » 19 dec 2004, 22:50

Jahhh... een beetje Ma Tokkie botten is heel normaal :biggrin:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor Aqua » 20 dec 2004, 13:46

Een kuhli met eitjes is echt moddervet, en de buik ziet een beetje groenig van al die eitjes in haar buik. Ik heb eens wat plaatjes gezien van zo'n beestje....ik snapte niet hoe dat vrouwtje nog kon zwemmen.

Dat vrouwtje van mij met ei is niet zo dik als op die plaatjes, maar toch wel behoorlijk en heeft ook die groene doorschijn. Jammer genoeg zie ik ook nog geen tekenen van paai gedrag. Heb het water al zacht gemaakt, lage pH, heb wat gerommeld met de temp, veel levend voer, maar het helpt nog niet echt.
Ze zitten wel in een gezeldschapsbak, dus ik denk dat ik ook aan een aparte bak voor ze zal moeten...wanneer daar eindelijk de mogelijkheid toe is.
http://www.bettas4all.nl Het Internationale Betta Forum
Aqua
Verslaafde

Onderwerpen: 49
Afbeeldingen: 205
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: speciaal/gezeldschap/kweekbakken
Regio: azie / afrika / Zuid Amerika
Formaat: grootste= 250X80X60

Berichtdoor Evelien » 24 dec 2004, 12:20

ok, dus ze is gewoon moddervet? :biggrin:
kan ook... :???:

ik begreep al wel dat de kuhli's dat gedrag als normaal vertonen, maar waarom ligt zij er dan bij?
blijkbaar is dat ook normaal.... :roll:

Heb je mn bak al gezien?
Evelien
Hoofd knoppen

Nederland