Ben nieuw hier, dus even voorstellen.

Lees eerst het reglement, de faq en stel je dan voor.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Ben nieuw hier, dus even voorstellen.

Berichtdoor Kogelvissie » 01 feb 2017, 12:23

Hallo VVV ers,
Ook ik wil me even voorstellen.
Mijn naam is Jan Brouwer woon in Drachten, ben een echte Fries op klompen en heb vele interesses.
Mijn beroep is buschauffeur in het openbaar vervoer, wat ik al 28 jaar met veel plezier doe.
Ben getrouwd met een super vrouw en we hebben samen drie kinderen die inmiddels op zichzelf wonen .
Ook zijn we al al Pake en Beppe, dus de kleinkinderen staan ook geregeld met grote ogen voor het aquarium en vinden de visjes prachtig en hebben zelf ook al een klein aquarium van ons gekregen. :grin:
Sinds December 2016 heb ik weer een aquarium, ( heb eerder een aquarium gehad, maar alweer wat jaartjes geleden) een Juwel 450 liter bak die ik 2e hands op marktplaats ben tegen gekomen en heb overgenomen met vissenbestand en al.
Deze bak is voorzien van een co2 installatie en ledverlichting.
De pomp die er bij zat was te zwak mijns inziens, hij had een capaciteit van 400 liter per uur en ik vond dit toch echt te weinig.
De co 2 werd via een ander filter toegediend die tussen de uitstroom van het aquarium en het filter van de 400 literpomp stond.
Toch wilden mijn planten niet goed groeien, deze lieten de bladeren vallen, en de stengels losten op zodat de planten wegdreven.
Ook kreeg ik last van puntalg / baardalg wat volgens mij ook komt door slechte stroming en schommelende co2.
Dit was volgens mij een puur gebrek aan goede circulatie van de co2.
PH stond netjes op 7,2
Toch heb ik nu de PH iets naar beneden gebracht tot 6,5 de KH staat op 5 soms 4.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe filterpomp van Sera aangeschaft.
Deze is een 1100liter per uur pomp met uv lamp, het filtermateriaal is syporax van Sera, de helft heb ik eerst toegevoegd in het filter en de andere helft voorzien van mijn oude filter inhoud om de bacteriekweek zo snel mogelijk weer op orde te krijgen.
Om een goede circulatie te krijgen heb ik een spraybar gemaakt over de gehele breedte van de bak, en de afzuiging in de hoek achterin de bak.
Toch vond ik de uitstroom te zwak en te weinig circulatie.
De co2 toevoer wordt nu dmv een JBL co2 defusor gedaan die tussen de toevoerslang van het filter zit.
Als extra heb ik nu maar een stromings ventilator in de bak geplaatst om toch wat meer stroming te krijgen, om de co2 zo goed mogelijk door de bak te slingeren.
Hopelijk gaat de bak straks wat beter draaien en krijg ik het wat op orde.
Zo alweer een hele preek op papier gezet zie ik wel.
Ik houd eerst maar op , maar nu hebben jullie een beetje een beeld van de man achter Kogelvissie :dans:
Ik zal hier veel op kunnen steken wat kennis betreft en ik hoop hier ook zo nu en dan eens iets bij te mogen dragen aan ervaringen hoe het niet moet. :denk: :grin: :grin:

MVG, Jan.
Kogelvissie
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 54

Nederland
Soort aquarium: Juwel 400 gezelschap aquarium
Formaat: 150x60x50

Berichtdoor gerrit67 » 03 feb 2017, 1:46

Welkom Jan

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
gerrit67
Gebruiker

Verzonden: 0 Duimpje
Leeftijd:

Re: Ben nieuw hier, dus even voorstellen.

Berichtdoor Christa » 04 feb 2017, 4:15

Ha Jan,

welkom :grin:

Ik ben dol op lange verhalen, dus laat ze maar komen hoor!
Leuk om te lezen dat je een aanpakker bent.
Ik weet dat veel mensen die CO2 gaan toevoegen bang zijn voor verlies via het oppervlak als ze veel circulatie/ waterbeweging in de bak hebben.
Helemaal met je eens dat het wel zo handig is als de CO2 ook overal in de bak aangeboden kan worden.

De oude lichtingen juwel hadden eigenlijk altijd te weinig verlichting voor een goed lopende plantenbak- hebben je LEDjes wel genoeg oempf?
(Oempf is geen wetenschappelijk term natuurlijk, maar ik weet zolangzamerhand niet meer of je nu in Watts, lumen, candela's of wat dan ook moet rekenen - natuurkunde is niet mijn forte.)
Je hebt zoveel verschillende types LED op de markt dat ik het overzicht compleet kwijt ben- maar als ik juwel lees denk ik toch als eerste aan lichtgebrek. ..
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: Ben nieuw hier, dus even voorstellen.

Berichtdoor gerhar » 05 feb 2017, 12:18

Welkom Jan :grin:
gerhar
Gebruiker

Onderwerpen: 12
Afbeeldingen: 59
Verzonden: 1 Duimpje
Leeftijd: 60

Nederland
Formaat: 80X40X45 100x50x50 kweekstelli

Vergelijkbare onderwerpen