Voorstelling en meteen een vraag..

Lees eerst het reglement, de faq en stel je dan voor.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Mario2012 » 25 aug 2016, 19:09

Hallo lotgenoten. Altijd al een aquarium gewild, en onlangs gewoon maar eens mee begonnen. Geen spijt van, ik vind het geweldig.

Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen, qua bestand. Dit valt nog niet mee om hier een duidelijk verhaal over te vinden, niet alleen meningen maar al helemaal de verschillende soorten lopen nogal uiteen. En dan ook nog even op het geslacht letten..

Maar goed, ik ben van de eerste bewoners hun naam kwijt, dit zijn visjes met twee verticale zwarte strepen aan de voorzijde, ong even hoog als lang(3a4 cm) en de achterkant is doorzichtig. Zie fotootje.Dit waren er tien, nu helaas nog 8. Meteen met deze jongens zes algeneters, modelletje meerval geplaatst, die gaan als een malle..

Weekje later zijn er 5 endler gups, 1 "grote" en vier kleintjes, en vijf blauw terra's bijgegaan. En een "handje" vuurgarnalen, maar die zijn blijkbaar nogal lekker.. :|

Dit ging een poosje goed, er zijn een paar dagen geleden nog drie roodkop barbelen en drie of vier red minors bij gegaan.

Echter blijken de blauw terra's nogal popie jopie te zijn gaan doen, vnl 1, maar mis ook twee kleinere lijken continu de hele boel op te jagen. Eerst bleef er eentje zenuwachtig voor een plant hangen, en leek het of de ander dat hoekje beschermde. Ik dacht nog aan gezinsuitbreiding, maar degene in het hoekje was het blijkbaar zat. Ze/Hij/Zij jaagt trouwens ook de andere blauw terra's op. Sommige vissen worden hier nogal schuw van, met name de tien eerste bewoners. Daarvan is er al 1 onder de stress bezweken, en vanmiddag vond ik een restant van een van zijn broers..

Ik ben echt nog een noob, ws heb ik een gekke combinatie gemaakt of iets. De waardes zijn ok. Ik heb vandaag wel een extra luchtpomp geplaatst, gisteren hingen ze met zijn allen lucht te happen aan de oppervlakte.. Maar de bak is nu ook 30gr, dus dat is mis nog te verklaren.

Het is gelukt om een paar foto's van een aantal bewoners te uploaden, volgt nog meer.

Iemand ideeën over mijn terror terra's en of tips? Het zijn mooie visjes, maar ze moeten niet denken dat ze ffkes mijn bak gaan lopen te terroriseren.. :cool: Ik hoor graag van jullie.
Gr Mario3562135623
Mario2012
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Afbeeldingen: 4
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 80x35x45

Berichtdoor Richardver » 25 aug 2016, 20:34

Welkom op het forum. De temp kan ook de oorzaak van het gedrag zijn. Hoe groot is je bakje ?
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Voorstelling en meteen een vraag..

Berichtdoor Mario2012 » 25 aug 2016, 20:50

80x45x35. Maar het gedrag is al sinds zeg vorige week. De bak draait ook trouwens nog maar vier weken. Mis dat de balans nog niet optimaal is? Ik meet met van die test strips met div waardes, en hoe wel dat allemaal binnen de perken blijft, schommelt het wel iets. De temp was "normaal" ca 27 gr. Dat is denk ik een beetje standaard? Huiskamertemp plus de verlichting of zo? De verlichting brand alleen davonds en snachts.

Dus dit gedrag past niet bij deze soort?
Mario2012
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Afbeeldingen: 4
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 80x35x45

Re: Voorstelling en meteen een vraag..

Berichtdoor Christa » 30 aug 2016, 12:57

Als je de echte blauwe tetra heb gekocht - die staan bekend als nogal agressief en zijn echt scholenvissen, dus 10 of meer bij elkaar (dat laatste geldt voor iedere scholenvis)
Soms helpt er om er dan *nog* meer bij te zetten (zie b.v. het verhaal van Marlonneke) - dan spreid de agressie zich op een manier dat ze er gewoon mee op moeten houden, en ook geen mogelijkheid meer hebben tot territoriumvorming.
Aan de andere kant ... zijn het enthousiaste zwemmers- en voor vis die grofweg 7 cm wordt als ze volwassen zijn is een 80 cm bak erg aan de krappe kant.

27 graden is best hoog - met dit weer vaak niet te vermijden, maar laat maar rustig zakken als dat kan.
De aanbevolen temperaturen zijn meestal alleen in de zomer gemeten in het leefgebied van de vis en dan niet eens op iedere diepte waar ze voor komen.
Dus meestal houden we de vissen veel te warm.
25 graden is zat (ik zou zelf nog lager gaan), er zijn mensen die sommige tropische soorten gewoon op huiskamer temperatuur houden (dus met een minimum nachttemperatuur van 16 graden)
maar dan moet je gaan googlen op verspreidingsgebied en het klimaat daar om te kijken of dat voor jouw soorten ook kan.
(de endlers zullen er zowiezo geen probeem mee hebben, die doen het bij lage temperauren ook prima, mits ze hebben kunnen wennen)

Ik hoop voor je dat ze ook endler-jonkies eten, anders kom je daar binnenkort in om ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Vergelijkbare onderwerpen

Nieuw hier met meteen een probleem Forum: De 1e keer Auteur: stephanb18 Reacties: 0
Filterzand waar kopen? En technische vraag. Forum: Bodem en terrassen Auteur: jonassluyts Reacties: 2
De vraag naar killi's Forum: Killivissen Auteur: Dennisz Reacties: 15
Gourami vraag Forum: Labyrinthvissen Auteur: jvharskamp Reacties: 0
Vraag uitstroomslang Forum: Tips en trucs Auteur: Raafj Reacties: 3

Keer terug naar De 1e keer