Even voorstellen (oud lid)

Lees eerst het reglement, de faq en stel je dan voor.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Oscartjes7 » 27 jul 2016, 19:47

Hallo iedereen,

Ik ben Marvin, 29 jaartjes jong, woon in Almere en ben civiel ingenieur. 11 jaar terug was ik hier al lid (geen idee onder welke naam). Toendertijd had ik een rio 240 bakje, Malawi biotoop. Een jaartje later vertrok ik naar Amsterdam en had in mijn studentenwoning geen ruimte voor een aquarium.

Nu heb ik sinds vorige week een nieuwe woning in Almere. Binnen de eerste week (en na lang windowshoppen) een aquarium van 200x70x70 met bioloog aangeschaft via marktplaats. Eindelijk na 11 jaar de mogelijkheid mijn droomvisjes te houden: Pauwogen!

Foto's van hoe de bak er nu leeg bij staat volgen morgen! Verder had ik 2 vraagjes, wellicht dat ik die hier meteen kwijt kan.

1: De bodem wil ik graag versterken omdat deze alleen langs de randen en in het midden wordt gesteund. Dit vind ik een beetje eng :| (er zitten ook krasjes in). Ik zat eraan te denken glazen strips aan de onderkant te plakken (2 cm breed, hart op hart 10-15 cm) om zo de buigstijfheid van de bodemplaat te vergroten. Ik weet dat zo een aanpak bij beton/staal/hout wel werkt (je vergroot de hoogte dus meer buigstijfheid en minder doorbuiging). Glas is echter heel bros en ik heb er geen ervaring mee.. graag jullie mening!

2: Er zit een vrij mooie achterwand in. Echter zit er tussen de achterwand en glas heel veel viezigheid (ik zag zelf wormpjes kruipen). Moet de wand eruit of kan ik dit op 1 of andere manier behandelen?

Ik begrijp dat de foto's het beantwoorden van de vragen een stuk makkelijker kan maken. Deze plaats ik zsm. Om alvast een beeld te geven
volgen hieronder een paar foto's die ik zelf heb genomen bij de vorige eigenaar thuis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kijk uit naar jullie reacties :)
Oscartjes7
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Afbeeldingen: 9
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 200x70x70

Re: Even voorstellen (oud lid)

Berichtdoor Oscartjes7 » 28 jul 2016, 15:34

Zoals beloofd:

Afbeelding
Binnenkant bak vanaf de bovenkant, hier is het zijwandje te zien waar de 'viezigheid' tussen zit. Ik neem aan dat het bij de achterwand ook zo is, dit is echter niet te zien omdat de achterkant bak bestaat uit een blauwe glasplaat.

Afbeelding
Hier is duidelijk de bodem te zien. Deze wordt in het midden en langs de randen lijnvormig ondersteund (tussen glas en metalen frame zitten houten latjes aan de bak vast). Bodemplaat is als het goed is ook 1 cm dik. Hier zou ik dus de strips (van voor naar achter) onder willen plakken.

Afbeelding
Poging de viezigheid van de zijwand op foto te krijgen. Er zitten slakjes van 1-2 mm in (met huisjes). Ik heb geen 'wormpjes' meer gevonden.

Afbeelding
Totaalplaatje van hoe de bak er nu bij staat. Nog niets aan gedaan, eerst wil ik weten hoe ik de bodem en wand het best kan aanpakken.

Edit: De bodem ben ik van plan te bedekken met tempex (heb platen van 3 cm) die een epoxy (mr. Boat) coating krijgen. Hieroverheen komen enkele stenen, veel hout en filterzand.
Oscartjes7
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Richardver » 28 jul 2016, 16:47

Mooie maat bak hoor. Kun je niet beter 18 mm multiplex onder je bak leggen. Evt met tempex daarop
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor boesboes » 28 jul 2016, 20:05

Hoi hoi ....welkom terug.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Oscartjes7 » 29 jul 2016, 8:39

Bedankt voor de reacties. Ik was ook van plan multiplex onder de bak te leggen. Echter kwam ik er tijdens het tillen achter dat de bank langs de randen en in het midden (waar die op het stalen frame rust) houten latjes heeft die zijn vast gekit. Ik heb zo dan 2 opties:

1: de latjes verwijderen en er een plaat onder leggen
2: een plaat op maat zagen zodat die exact tussen de latjes past. Belangrijk is wel dat deze plaat niet dikker is dan de latjes en het liefst exact even dik. Daar onder weer een plaat leggen om de hele bodem (200x70) te ondersteunen.

Beide opties lijken mij riskant. Als deze niet goed worden gedaan doe ik meer kwaad dan goed lijkt mij.

Wat vinden jullie van het idee om strips te lijmen onder de bodemplaat met de bedoeling deze te versterken? (Buigt minder door en kan meer trek en drukkracht opnemen).

Ik kan niet wachten om de bak te vullen..!! :D
Oscartjes7
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 30 jul 2016, 20:28

Welkom terug en een prachtbak joh!! :grin:

Als je bak op de manier waarop ie nu in elkaar zit probeemloos heeft gedraaid... lekker laten zoals ie is.

(het zou me niets verbazen als je vorige gebuikersnaam ook Oscar was hoor ;) )

Ik zou de bak zoewiezo door een breedspectrum anti-worm en antibacterie jagen- kost je een week van je leven (4 als je het goed wilt doen met herhalingskuren).
Dat zijn niet het soort erfenissen war iemand op zit te wachten toch?
Een overkill aan flubenol b.v. is niet moeilijk te krijgen en als je het consequent toepast ben je van bijna alles af.

Als je de bodem niet vertrouwd kun je ook altijd een extra glasplaat over de bodemplaat plakken (aan de binnenkant).
Je kunt nu nog (bijna) overal bij.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Oscartjes7 » 31 jul 2016, 16:39

Dat zou heel goed kunnen Christa.. Haha. Ik wil idd geen ongewenst gedoe erven. Ik heb toevallig van een goede vriend een pakje Halamid gekregen. Afhankelijk van de pH zou ik er 1 gram/100liter in moeten doen (minder bij lagere pH). Eerst even mijn pH meter uit een verhuisdoos zien te vinden (en natuurlijk bellen naar Waternet om hun waarden op te vragen).

En nog over het versterken. Een plaat past er niet in (ook niet 2x plaat van 1m) puur vanwege de trekstrips boven. Daarom dacht ik dus aan een aantal strips ipv plaat. Deze dan zoals jij zegt 'in de bak' tov mijn oorspronkelijke idee 'onder de bak'.

De bodemplaat zit onder de krasjes waaronder een aantal flinke (goed voelbare) krassen. Geen scheuren maar wel eng vind ik.
Oscartjes7
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 31 jul 2016, 17:07

Als je met Halamid gaat werken zou ik de bak tijdelijk ergens zetten waar je heel lang en goed kan spoelen.
Het goedje is echt extreem giftig voor alles wat in het water leeft, dus daar wil je echt geen restje van overhouden ergens.

(Ik gebruikte het zelf wel voor de vogelkooi maar tot nu toe heb ik het niet aangedurfd om het te gebruiken voor iets wat met het aquarium te maken heeft)

Ik snap wat je bedoelt- ik zit hier met hetzelfde dilemma in de grote bak, eronder is geen optie- want het is ingebouwd in een frame, maar een tweede complete plaat past er hier ook niet in.
Ik had zelf bedacht (beetje naar aanleiding van alle zelfbouwprojecten die Richard er de afgelopen tijd uitratelt ) om desnoods een paar potten kunsthars te mengen en die uit te gieten in de bak.
Dat bedekt dan de bodemplaat en ( als je heel veel gebruikt) de kitranden zodat het echt 1 geheel wordt.
Je kunt altijd meerdere lagen doen natuurlijk.

Dan heb je ook een prachtig gladde bodem, die meteen tegen een stootje kan.
(een beetje als het lamineren van b.v. autoruiten - ik weet dat ze dat doen om rondvliegend glas tegen te gaan, maar laagjes werken altijd...)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Oscartjes7 » 31 jul 2016, 17:57

Ik heb begrepen dat Halamid ook wordt gebruikt in vijvers (die je dus niet helemaal leeg kan halen ivm inzakken van de grond) terwijl er nog vissen in rondzwemmen. Geen ervaring mee, dus wat is zeg is puur gebaseerd op wat ik heb gelezen. Het stofje lijkt er met de tijd (beluchten) ook uit te gaan. Giftigheid heeft te maken met de concentratie. De dosering waar ik het over heb is relatief laag.

"In geval van zeer zuur water (pH lager dan 4) wordt aangeraden de vissen tijdelijk te verwijderen uit het viswater tot de Halamid-d is uitgewerkt."

Bron: http://www.veip.nl/index.cfm/go/VijverwaterEnAquariums/

Uiteraard doe ik een grondige 100% waterwissel en bouw ik een bacteriecultuur op voor er vissen in gaan.

En over de epoxy. Als je gaat voor sterkte zou je evt ook glasvezel kunnen toepassen? Ik heb hier geen ervaring mee hoor, dus ben benieuwd. Hecht epoxy aan een glasplaat? (Schuren/opruwen noodzakelijk?) Dit (aanhechting) moet wel het geval zijn wil je de krachten kunnen overbrengen tussen de lagen glasplaat en epoxy (alleen dan sprake van versterken, anders geen nut). Misschien ook een optie voor mij.. Spannend! :grin:
Oscartjes7
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 31 jul 2016, 18:09

Ik heb tot nu toe veel succes met bv bodemscheuren repareren (kleinere bakjes) met epoxy.
Dus het hecht prima ;)

Het hecht prima op een heleboel materialen, dus het spul ergens *niet* aan laten plakken is de uitdaging. :badgrin:

Glasvezel zou een optie zijn, maar aangezien de bodemplaat van mijn bak geen zichtbare putjes of scheuren heeft leek me dat een beetje overkill.
Mijn plan was om een bufferlaag expoxy op het glas aan te brengen om ongelukjes te voorkomen - er is al een paar keer een schroevendraaier in gevallen :oops: bijvoorbeeld.

(Ik werk persoonlijk liever met puur zoutzuur dan Halamid, gewoon omdat het makkelijker rekent-- maar als je iemand in je omgeving hebt die weet wat ie doet... waarom niet.)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Oscartjes7 » 31 jul 2016, 19:34

Beste Christa, jij brengt mij op ideeën! Ik ga het morgen uitzoeken (nog geen internet hier). De epoxy en glasdoekjes heb ik al :D.

Zijn er nog meer mensen met epoxy op glas ervaring?
Oscartjes7
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 31 jul 2016, 20:07

Vraag Richard - die doet bijna niets anders op het moment ;) en er zijn er nog veel meer met zelfbouw ervaring (meestal de houtbouwbakkenbouwers).
Hoewel die meer epoxy op hout doet natuurlijk. ;)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

Even voorstellen Forum: De 1e keer Auteur: Marcello Reacties: 3
Ben nieuw hier, dus even voorstellen. Forum: De 1e keer Auteur: Kogelvissie Reacties: 3
Voorstellen Forum: De 1e keer Auteur: Drdre67 Reacties: 0
Even voorstellen Forum: De 1e keer Auteur: gerrit67 Reacties: 4
even voorstellen Forum: De 1e keer Auteur: roadrunner Reacties: 5

Keer terug naar De 1e keer