Overlast van algen

Algenbestrijding of juist kweken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Overlast van algen

Berichtdoor Aquariumvriendje » 03 okt 2015, 23:13

Hallo,

Graag zou ik wat advies willen voor mijn bak.
Ik heb een groot aquarium die al langer draait, maar waar in ontzettende alg problemen heb.
Al diverse dingen gedaan, maar weinig en/of tijdelijk resultaat maar.
Groene alg, bruine alg, draad alg... en wie weet wat nog meer.
De planten zitten ook compleet onder op sommige bladeren wel meerdere CM dikke lagen. Slaat ook direct op nieuwe planten.
Heb al meer beplanting erin, ook drijfplanten voor schaduw. Stroming zit over de gehele oppervlakte. Anti alg spul van tetra geprobeerd.
Heb ook een pleco erin.
Iemand nog tips ideeƫn? Als je meer wilt weten mag dat gerust gevraagd worden.

Groetjes
Aquariumvriendje
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Re: Overlast van algen

Berichtdoor Christa » 04 okt 2015, 8:14

Ha Aquariumvriendje,

we willen altijd alles van je weten hoor ;) om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, dus maak de borst maar nat.

Hoe groot is je bak: lengte x breedte x hoogte alsjeblieft
(wat 'groot' is is nl. voor iedereen anders; bij mij is dat 2 meter en meer, maar iemand die garnalen in nanobakjes houdt zal 80 cm al een joekel vinden)

Wat voor soort verlichting heb je, hoeveel, en hoe lang staan je lampen aan?
Weet je je waterwaarden? Test je zelf of heeft je viswinkel dat gedaan.

Wat zit er in de bak (aan planten, maar ook aan dieren)
Een pleco eet bijna nooit alg, dus dat helpt iig niet. (De meeste L-nummers hebben levend voer/ dierlijkvoer nodig)
Hoeveel voer je en wat...

etc.etc.etc.etc.

Er zijn hier veel onderwerpen/draadjes over algen- hoeveel heb je zelf al gelezen?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 314 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Lukas » 04 okt 2015, 8:26

Welkom op VVV! :welkom:

Christa: Prima vragen! Zodra er antwoorden zijn, ga ik meedenken. :denk:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor boesboes » 04 okt 2015, 11:46

Hoi...welkom op het forum...

Om even heel kort samengevat..: Algen zijn bijna altijd een teken van voedingstekort voor je planten, slechte stroming , slecht ingedraaid aquarium zoals nitriet, of veel te sterke verlichting voor de plantjes die je houd.
Teveel voedingstoffen zorgen nooit voor algen....
Maar mis je 1 voedingstof in de schakel of 1 van de bovengenoemde dan is het succes voor algen.

Ik zelf richt me altijd op het volgende...
Bak goed indraaien dus geen nitriet....
Voldoende micro-elementen, nitraat , fosfaat ,kalium , Co2 en de juiste plantjes bij de juiste lichtsterkte....
Gemiddeld 10x de bakinhoud per uur filteren of met boosterpomp.

Mij heeft het ook jaren gekost voordat ik er achter kwam hoe simpel het eigenlijk is.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 79 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Aquariumvriendje » 04 okt 2015, 19:27

Christa schreef:Ha Aquariumvriendje,

we willen altijd alles van je weten hoor ;) om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, dus maak de borst maar nat.

Hoe groot is je bak: lengte x breedte x hoogte alsjeblieft
(wat 'groot' is is nl. voor iedereen anders; bij mij is dat 2 meter en meer, maar iemand die garnalen in nanobakjes houdt zal 80 cm al een joekel vinden)

Wat voor soort verlichting heb je, hoeveel, en hoe lang staan je lampen aan?
Weet je je waterwaarden? Test je zelf of heeft je viswinkel dat gedaan.

Wat zit er in de bak (aan planten, maar ook aan dieren)
Een pleco eet bijna nooit alg, dus dat helpt iig niet. (De meeste L-nummers hebben levend voer/ dierlijkvoer nodig)
Hoeveel voer je en wat...

etc.etc.etc.etc.

Er zijn hier veel onderwerpen/draadjes over algen- hoeveel heb je zelf al gelezen?

Oh jeetje haha. Ik merk het al, nou daar gaan we.

Het is een Juwel 240 L bak, 50 cm hoog. De lampen begonnen met 9 uur... en inmiddels 7 uur per dag. Twijfel om nog meer te minderen naar 6 uur per dag.
Een daglicht en een colour zitten er in.

No2, en no3 is 0. pH is 7,5-8.

Ik voeg maandelijks vloeibare plantenvoeding toe voor ijzer en kalium. Ook gebruik ik maandelijks dat algenspul.

Ik waterwissel eens per 10 a 14 dagen 1/3 deel.

Filter doe ik eigenlijk niks mee. Laat ik gewoon zijn gangetje gaan.

Uhm er zitten maanvisjes is, tetra's, corydorassen en 1 double red vrouwtje en dus mijn pleco.
En diverse planten, van alles wat. Ludwigia soorten enchinodorus en nog meer.
Aquariumvriendje
Gebruiker

Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Overlast van algen

Berichtdoor Richardver » 04 okt 2015, 19:38

Als je nitraat 0 is kan daar het probleem liggen denk ik
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 05 okt 2015, 8:14

doe nooit teveel tegelijk, dan weet je niet wat nu eigenlijk geholpen heeft maar wat Richard hierboven al zegt dat zou het probleem kunnen zijn tesamen met je fosfaat van 0 dit is ook voeding voor de planten. deze verhouding zou eigenlijk 10 tot 1 moeten zijn...

klinkt gek misschien maare, maak je filter eens schoon en kijk wat je waardes gaan doen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor boesboes » 05 okt 2015, 8:52

Jip ...no3 mag nooit 0 zijn.
Moet toch minstens 10 zijn.
Even kraanwater testen....als die meer nitraat bevat gewoon meer water wisselen.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 79 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Mar » 05 okt 2015, 10:14

Interesant bericht...
Zijn het wel nieuwe lampen??
Ik weet niet wie er hier wel en niet fan is maareh...vloeibaar filtermedium wou in mijn oude bak ook wel aardig reduceren..
en ja Christa...GARNAAAAALTJES hahha

Als ik nu toch een sub over alg zie wil ik jullie even een buikschudmomentje gunnen..
Gister tijdens het vullen vraagt mijn vriend: Hoevaak doe je m helemaal schoon maken? Ik met een blik die ik je niet uit kan leggen maar wie me kent weet dan al dat het mis is, wat bedoel jij?
Ja al het water er uit? Ehhhh...wat denk je zelf? opnieuw beginnen met het slechte kraanwater? Zegt hij, ja mijn vader deed dat wel eens omdat zn bak heel veel alg had maarja hij stond ook bij het raam. :denk:
Zn papa is inmiddels overleden, toch helaas gewoon gezegd dat ie wel een beetje dom was hihi.
inderdaad licht, bestand, locatie, voeding en chemisch hooguit als hulpmiddel.

Ik deed altijd bij iedere verversing sowieso vloeibare plantenvoeding n.a.v. hoeveelheid die ik ververste... filtermedium zo nu en dan, beetje op gevoel. Het is goed voor heel veel.
Ik ben echt leek op gebied van waterwaardes maar mijn oom teste het nog wel eens bij mij en was altijd verbaasd over de goede kwaliteit waar ik blijkbaar toevallig op gevoel op uit kwam.
En heb ook echt wel alg gehad maar was toen op te lossen met garnalenvriendjes en filtermedium...

Even een vraagje aan Christa... Hoor je je lampen niet van kort naar lang op te bouwen juist? Ik lees hier boven dat dat andersom gedaan word.
Gewoon lief blijven lachen als mensen zeggen 'vissen, ik snap niet wat je daar nou leuk aan vind' :doubt: en genieten van hun verbazing wanneer ik vertel dat mijn kat er ook gelukkig van word om er naar te kijken :razz:
Mar
Gebruiker

Verzonden: 4 Duimpjes
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 100cm

Berichtdoor Christa » 05 okt 2015, 10:51

* ontkent alles (over garnalen)

Mar- je kletst weer door iemand anders vraag heen ;)
Maar als je last hebt van alg is de verlichtingstijd inkorten soms iets wat kan helpen.

Overigens ververs ik iedere week gewoon grofweg 80% - en ik heb 12 visjes van onder de 2 cm in een 80 cm bak zitten, met voldoende planten, dus de belasting is bijna nul.
Maar het houdt de boel hier algvrij- ondanks dat de bak bij het raam staat en de planten niet zo lekker gaan nu (stomme LEDs).

Aquariumvriendje: dat algenspul doodt algen- maar dode alg = hetzelfde als voedingsstoffen voor nieuwe alg.
Misschien overstappen van maandelijks een flinke scheut plantenvoeding toevoegen naar een stockoplossing maken en dat gewoon iedere dag minimaal geven?
Want je gooit er een plons voeding bij, die niet alemaal tegelijk opgenomen wordt -- en met onbalans krijg je rare effecten.

luister naar 1Paul: niet meteen alles tegelijk veranderen - dus kies 1 ding uit- probeer het een paar weken, als je geen verschil merkt probeer tip 2 etc.etc.
Algen kunnen best een hardnekkig probleem zijn - dus je moet de ideale gebruiksaanwijzingen van jouw bak rustig aan uitvogelen.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 314 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Mar » 05 okt 2015, 11:23

O sorry hoor
Gewoon lief blijven lachen als mensen zeggen 'vissen, ik snap niet wat je daar nou leuk aan vind' :doubt: en genieten van hun verbazing wanneer ik vertel dat mijn kat er ook gelukkig van word om er naar te kijken :razz:
Mar
Gebruiker

Verzonden: 4 Duimpjes
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 100cm

Berichtdoor 1Paul » 06 okt 2015, 8:08

sommigen vinden iedere dag een stokoplossing het antwoord als plantenvoeding terwijl anderen juist een paar uur voor het verversen van de bak een flinke hoeveelheid plantenvoeding, stokoplossing of anders, geven zodat dit met de waterwissel weer verdwijnt nadat dan dus de planten flink hebben kunnen opnemen.

is voor iedereen weer anders terugkomend op TS, ik denk dat jouw filter heel goed ingedraaid is en dus alles afbreekt, vandaar mijn advies maak dat ding eens schoon, minder bakterien betekent minder afbraak van rotzooi in je bak, niet je sponzen uitknijpen of zo maar wel de prut even uit je filter halen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

Advies algen Forum: Algen Auteur: Alyss91 Reacties: 8
Algen groeien voor ancistrussen en chinese algeneters Forum: Algen Auteur: Apotheose92 Reacties: 12
Planten vol algen Forum: Planten Auteur: dubbeltje Reacties: 2
Algen weg en water kraakhelder Forum: Water en chemie Auteur: bllaurens Reacties: 137
Verlichting en bruine algen Forum: Verlichting Auteur: Tennie Reacties: 1

Keer terug naar Algen