waterwaardes

Algenbestrijding of juist kweken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

waterwaardes

Berichtdoor kokosnoot » 21 feb 2013, 11:34

Ik wil een discusbak gaan opstarten maar wat zijn de goeie waterwaardes om mijn bak alg vrij te houden? Er komen vrij weinig planten in alleen valisneria en zwaardplanten dus in mijn ogen hoef ik ook geen gebruik te maken van voeding maar waar moet ik opletten dat ik geen alg krijg? :denk:
kokosnoot
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland

Re: waterwaardes

Berichtdoor Opzichter » 21 feb 2013, 18:48

Zorgen dat er geen voerresten achterblijven werkt in ieder geval mee. :smile:

De goede waterwaarde voor discus is afhankelijk van het soort en bijvoorbeeld nakweek of wildvang.
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 58

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor kokosnoot » 22 feb 2013, 8:23

ik heb na kweek en deze kunnen gewoon op leiding water het gaat mij erom dat ik geen alg krijg want ze zeggen als no3 en po4 niet in balans is dan onstaan er algen maar als ik niets toevoeg dan kunnen de waterwaardes toch niet goed zijn want ik denk dat als deze niet goed zijn er algen zullen onstaan of heb ik het mis. :denk:
kokosnoot
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 22 feb 2013, 9:45

Mijn ervaring is dat als de waterwaardes goed zijn en er een hoge temperatur (26/30 graden) in de bak is, ik in staat ben om kilo's draadalg per maand te kweken...

Het soort alg (als je ze hebt natuurlijk) zegt van alles over je eventuele tekorten/overschoten.
Daar is verschrikkelijk veel over geschreven en op het forum van gedachten gewisseld, dus ik kan het niet even voor je samenvaten in "zo zit het", dat zou te kort door de bocht zijn.

(Zie ook ' opstartalg' dat is een verschijnsel, geen probleem... )

Ik ben benieuwd naar de je discussen. :grin:

Ik heb geen idee waar je woont, het leidingwater kan soms mee en soms tegenwerken.
(Utrecht heeft zacht water, het nabij gelegen IJsselstein deels weer heel hard -> dus ik hoef b.v. niets toe te voegen/ kunstgrepen uit te halen terwijl iemand die een paar km verderop juist veel moeite moet doen voor dezelfde waardes. Je startwaterkwaliteit bepaald deels ook hoe lastig het wordt.)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor kokosnoot » 22 feb 2013, 11:03

ik woon in limburg en de waardes van het kraanwater zijn
ph=7
kh=4
po4= 0
no3=0
kokosnoot
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor boesboes » 24 feb 2013, 18:58

ikzelf heb ook veel problemen met baardalgen en blauwalgen gehad.
ook ik woon in limburg (zuid limburg)

helaas is het "afstellen" van het water bij iedereen anders.
testsetjes voor nitraat (druppels) gebruik ik alleen nog maar ter vergelijking want de afwijkingen tussen de merken is enorm dus waardeloos in mijn ogen.

ik heb veel succes geboekt door het gebruik van zeoliet in mijn filter.
mijn nitraat en fosfaat is hierdoor gezakt oftewel onbruikbaar gemaakt voor planten en algen
mijn baardalgen of blauwalgen verdwenen in de loop der tijd.
ik heb daar wel draadalgen voor terug gekregen maar dat is een teken van zeer schoon water.
en vrij makkelijk te verwijderen.
gewoon suikerspinnetje rollen er van.

van hieruit kan ik het altijd weer wat bijsturen met toevoegingen als ik zie dat een bepaalde alg ontstaat of mijn planten een tekort hebben.
zie ik een beetje blauwalg en mijn plantengroei stagneerd , dan is waarschijnlijk mijn nitraat te laag ,dan doe ik er een kleine hoeveelheid kaliumnitraat er bij.
zie ik een beetje baardalgen ontstaan en mijn plantengroei stagneerd , dan voeg ik een beetje fosfaat toe.
het is wel zo dat ik zelf een echte plantenbak heb dus kan goed zijn dat deze vlieger bij jou niet op gaat.

omdat door het gebruik van zeoliet meerdere stoffen zoals nitriet,amoniak,nitraat,fosfaat en andere voedingstoffen zoals ijzer etc er uit worden gefilterd/ionen gewisseld zal er zelden stoffen te veel zijn.
als er dan een verhouding niet goed is kun je aan de hand van welke alg ontstaat het tekort aanvullen.

omdat zeoliet een ionenwisselaar is moet je het wel regelmatig vervangen anders gaat het de stoffen weer afgeven. je kunt het regenereren met zout.

ikzelf koop het gewoon nieuw maar dan voor de vijver en dan kost het geen drol.
stukken goedkoper dan voor de aquarium maar werkt het zelfde.

helaas geeft het wel een lichte stijging door afgifte van mineralen in de gh/kh.
maar bij mij amper meetbaar.

in iemand anders zijn ogen wat omslachtig maar bij mij werkt dat prima.
toevoegen van produkten is tenslotte makkelijker dan verwijderen er van .
de zakjes kaliumnitraat en fosfaat kosten ook niet veel.

ik zelf maak geen stockoplossing maar doe het nu puur op gevoel.
na de waterwissel even een beetje aanmaken op een litertje water als ik een bepaalde alg zie en er bij gooien.dan zie ik de alg in de loop van de week verdwijnen.
zou ik toch wat te veel toevoegen haalt de zeoliet dat er wel weer uit in de loop van de week.

het kan zijn dat ik het wat verkeerd heb uitgelegd.

dus even voor alle forumleden die het niet met me eens zijn mogen die me gerust even corrigeren.
maar van alle dingen die ik heb geprobeerd om van mijn algen af te komen werkt dit bij mij het beste en ook nog betaalbaar.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50