De kruistocht voor een baardalgvrij aquarium

Algenbestrijding of juist kweken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

De kruistocht voor een baardalgvrij aquarium

Berichtdoor Gianni » 11 jul 2006, 13:05

Eerst en vooral, penseel algen of baardalgen, in het Nederlands worden ze vaak door elkaar gehaald. Het meest eenduidig is de Engelse term Black brush algae (BBA), waarbij je “algae” zo moet uitspreken alsof het iets vies is die in je mond zit en je het uitspuwt. De mensen die met deze alg te kampen hebben zullen met volle overtuiging kunnen uitleggen hoe precies ik bedoel.

De andere ("mietjes") algen;
Andere, simpelere algen zijn de groene en de blauwe alg:
Algemene oorzaak van dergelijke algen;
* Groene algen; teveel N (Stikstof) in het water volgens dat er P(fosfor) aanwezig is.
Oplossing: Snelgroeiers plaatsen die de N opvreten
* Blauwe algen; teveel P (fosfor) in het water volgens dat er N(stikstof) aanwezig is. (Meestal een opstart probleem)

Deze algen zijn nog net in staat om de N en P uit respectievelijk NO3, en PO4 te halen.
Als het evenwicht tussen de twee in het water niet goed is, dan steken deze algen de kop op. Red field methode is een passend antwoord op deze problematiek.

De baardalg is een ander verhaal.
Hier gaat het over deze alg, en de kruistocht die ik heb afgelegd om deze te overwinnen.
Afbeelding

Een beschrijving over de alg;
Het is geen simpele alg zoals de blauwalg of de draadalg er zijn. Het is een verder geëvolueerde alg, die het metabolisme van planten dicht benadert.
Men herkent ze aan plukjes zacht zwart haar van maximaal 1,5 cm lang. Er zit een rode, violette schijn in en wanneer men de alg in spiritus of methanol legt, dan wordt deze rood, wat duidt dat deze bij de roodwieren hoort.
Men treft de alg vaak aan op de plaatsen waar het water het hardst stroomt, en op de randen van planten, met een extreme voorkeur voor de traaggroeiers.
Wanneer men de alg probeert los te pulken, dan heeft men meestal een stuk uit de plant mee, de alg zit er echt in vast gegroeid.
Vissen die deze alg opeten zijn er nauwelijks te vinden en daarbij eten ze vaak maar een heel klein beetje.
Zo is er de Ameca Splendens
Afbeelding
en de Siamese algeneter bijvoorbeeld.
Afbeelding
Garnalen kunnen deze alg wel de baas, de Japonica’s (Amano garnalen) zijn de ganse dag bezig met deze alg te maaien, maar ook hier; tenzij je je bak vol steekt met garnalen zullen deze de alg nooit klein krijgen.
Afbeelding
Deze dieren zijn goed om in het aquarium te plaatsen voordat er een plaag is, (in de kiem smoren noemen ze dit).

Wat maakt deze alg nu zo hard te overwinnen?

Deze alg maakt geen gebruik van simpele moleculen, maar haalt deze uit complexere groepen zoals zetmeel en suikers. Deze komen in het aquarium door een tekort aan “iets” waardoor de planten in het aquarium niet tot een volledige assimilatie/groei kunnen overgaan. Volgend schema geeft de globale werking van plantengroei aan.
Afbeelding
De basis ingrediënten voor plantengroei zijn volgende;
H²O, CO², NO³, PO4 en licht als energiebron.
Daarnaast zijn er nog vele sporenelementen nodig maar dit slechts in kleinere mate:
Cu, Fe, Mg, Na, K, Cl,…
De suiker wordt gevormd door H²O en CO² onder invloed van licht (fotosynthese) daarbij wordt er zuurstof als nevenproduct gemaakt dat terug geloosd wordt, niet erg want dat hebben we graag.
Opdat de plant iets zou kunnen doen met deze suikers moeten er voldoende meststoffen aanwezig zijn zoals de N en P, deze worden gehaald uit Nitraat en fosfaat. Dit zijn de belangrijkste voedingsstoffen. Suiker + N + P -->groei. Er zijn echter wel nog wat bijkomende stoffen nodig om een optimale groei te hebben; de sporenelementen.
Als er weinig van deze stoffen aanwezig zijn zal de plant amper groeien omdat deze stoffen noodzakelijk zijn om bepaalde types cellen op te bouwen, dit echter in minieme mate maar als er te weinig van deze zijn, gaat de groei niet door, of krijgt de plant een afwijking (kleur/vorm)
Dit is meestal het probleem met baardalgen, De basisingrediënten voor de groei zijn er maar het proces kan niet afgewerkt worden. De planten krijgen voldoende licht, CO² en H²O en daardoor wordt er suiker gemaakt, als er nu één van de andere ingrediënten ontbreekt of deze zeldzaam is, dan gaat de groei niet door en worden de suikers opgestapeld en uiteindelijk afgescheiden.
Deze vrijkoming van suikers zorgt er voor dat de baardalg kan groeien.

De remedie:

“Ont” suikeren gaat niet, de enige remedie is de oorzaak vinden en daarvoor bestaan meetsetjes. Deze meten echter alleen de Hoofdelementen NO³ en PO4 en misschien FE. Maar naar de rest is het gissen.

Mijn situatie; reeds een 10 tal jaar bezit ik een aquarium en reeds 6 jaar bezit ik ook baardalg.
Omdat vroeger de klemtoon meer op de vissen dan de planten lag, keek ik er dan ook niet naar, zolang ze niet al mijn planten kapot maakten was ik gelukkig. Door natuurlijke selectie (door de baardalg) werden mijn verschillende soorten planten herleid naar 2; javavaren en javamos. 2 soorten waarop de alg niet kon zegevieren, alle andere soorten die ik probeerde gingen ten onder.

Vorig jaar ben ik me volledig gaan toeleggen met het proberen oplossen van dit probleem en ben ik in verschillende bakken met baardalg (de mijne hadden het allemaal (3)) gaan experimenteren.
Inmiddels heb ik bijna alles geprobeerd en weet wat de effecten zijn:
Hieronder samengevat:
Afbeelding

Mijn oplossing om van je baardalg te geraken: voeg extra CO² toe, voeg sporenelementen toe en flourisch Excel. In mijn aquaria (3 stuks) lukte deze methode om binnen de 7 dagen de alg volledig weg te krijgen. Ik wil hier niet echt reclame maken voor dit product maar ben er verdorie tevreden mee, als je jarenlange probleem in slechts 7 dagen volledig opgelost is,…
Om algvrij te blijven kan men de japonica garnalen inschakelen die mogelijke alg-groei in de toekomst kan tegenhouden. Met de vuurgarnalen zou het ook lukken, maar dit heb ik nog niet geprobeerd.

Hopelijk help ik hiermee vele mensen.
Groeten, Gianni ;)
Huisje, boompje, visje
Gianni
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Afbeeldingen: 33
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 35

Nederland
Soort aquarium: Plantenbak
Regio: Kortrijk
Formaat: 215*80*60hoog

Berichtdoor yme » 11 jul 2006, 14:00

vanavond reageer ik echt..... (heb ik meer tijd) :razz:

groetjes,

yme
yme
Aquagnost

Onderwerpen: 114
Afbeeldingen: 175
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: alles
Formaat: 155x50x50

Berichtdoor Pietertje87 » 11 jul 2006, 14:03

hmmzzz zeer interessante post..
Pietertje87
Die hard

Onderwerpen: 71
Afbeeldingen: 265
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Amazone
Formaat: 200X60X60

Berichtdoor Apisto » 11 jul 2006, 14:14

TJa de inhibiter in dat middel werkt er inderdaad tegen, dat in combinatie met meer CO2 werkt. Dat klopt.
Apisto

Bondskeurmeester van bakken
Apisto
Keuringsdienst van waren

Onderwerpen: 672
Afbeeldingen: 198
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschaps Aquarium
Regio: Vissen: Azië georiënteerd.
Formaat: 130 60 55

Berichtdoor Gilles » 11 jul 2006, 14:33

Zo, dit is nog eens een goede post! Van mij mag hier een stikkie van gemaakt worden, zodat meer mensen dit kunnen "leren"...
Gilles' 130*60*60 (update: 04-10-2010)
Nitraat (NO3), Fosfaat (PO4), Sulfaat (SO4), Sporenelementen en ijzer (ook per POST!): KLIK HIER
Gilles
Knutselsmurf

Onderwerpen: 201
Afbeeldingen: 2
Leeftijd: 37

Nederland
Soort aquarium: Zelfbouw
Regio: Eindhovense bak ;)
Formaat: 130X60X60

Berichtdoor Gerrit 2 » 11 jul 2006, 14:40

Zeer leuk verhaal.

Momenteel heb ik er geen last van maar op mijn Lobelia duikt het wel eens op na herplanten waarna het verdwijnt.

Maar ik ga het zeker beginnen toedienen als extratje.
Gerrit 2
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Leeftijd:

Belgium
Regio: Plantenbak algemeen
Formaat: 160 65 65

Berichtdoor Gianni » 11 jul 2006, 14:40

Dank je,
Ik was doodgelukkig toen ik er eindelijk, compleet vanaf raakte. :grin:
En ik wou niet dat iemand anders ook zo zou sukkelen als ik gedaan heb :badgrin: .
Op het internet staan ook zoveel verschillende versies die niet eens kloppen (uit ondervinding).
Huisje, boompje, visje
Gianni
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Apisto » 11 jul 2006, 14:52

Op het internet staan ook zoveel verschillende versies die niet eens kloppen (uit ondervinding).

Nou laten we daarvan maken: In jou geval niet klopppen. Het grote probleem is dat elke bak anders is dus dat ook elke bak een andere remedie nodig heeft.
Apisto

Bondskeurmeester van bakken
Apisto
Keuringsdienst van waren

Onderwerpen: 672
Afbeeldingen: 198
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschaps Aquarium
Regio: Vissen: Azië georiënteerd.
Formaat: 130 60 55

Berichtdoor Gianni » 11 jul 2006, 15:14

In hoofdzaak is het probleem dat het vaak om een ander soort alg gaat dan baardalg.
Daardoor vliegen de oplossingen in het rond, terwijl ze voor de echte baardalg niet werken.
Wanneer men de precieze beschrijving en werking van de alg weet, en daaruit volgend waarom de alg in het aquarium zit, dan is het meestal zeer simpel om de alg uit te roeien. (Zegt men achteraf).
Huisje, boompje, visje
Gianni
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Sjakkie » 11 jul 2006, 15:16

petje af Gianni, prima stukje! :grin:
Sjakkie
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Afbeeldingen: 3
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bazie » 11 jul 2006, 16:50

Heel mooi artikel,, hier zullen veel mensen zeker wat aan hebben :)

gr bazie
Groetjes,

Bastian

Nieuwe Project: Project Unknown (Update 12 november 2009)
Mijn oude bak: Bazie's Nanoscape
Bazie
Gebruiker

Onderwerpen: 21
Leeftijd: 29

Nederland
Soort aquarium: Amano
Formaat: 80X45X40

Berichtdoor Marco Aukes » 11 jul 2006, 17:31

Heel mooi artikel,,

Dat heb ik er ook meteen maar even van gemaakt: http://www.venividivissie.org/cms_view_ ... php?aid=93
Marco Aukes
Aquarioot

Onderwerpen: 749
Afbeeldingen: 449
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Stiekum Z-amerikaans georienteerd
Formaat: 310*80*60

Berichtdoor copymaster » 11 jul 2006, 18:56

En het mooie van dit stuk is, het werkt echt. Flourish Excel werkt echt. 3 dagen geleden toegevoegd in een kweekbak waar de baaralg met geen enkel middel weg ging is de alg flink aan het afsterven.

Wat ook helpt is je planten even onderdompelen in een chlooroplossing. Hierna goed afspoelen. Nadeel: tijdelijk van je baardalg af, komt echter weer net zo snel weer terug. Plantje iets te lang in de chlooroplossing en je plant gaat dood.
Copymaster
copymaster
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor yme » 11 jul 2006, 19:23

dan nu mijn reactie(tje) :razz:

Laten we om te beginnen de stelling aannemen dat wanneer de planten goed groeien en gezond zijn er bijna geen algen zijn.
De vraag is dan ook eigenlijk niet hoe moet je een bepaalde alg bestrijden, maar hoe krijg je een gezonde plantenbak?

Die vraag is natuurlijk vrij lastig te beantwoorden omdat elke bak anders is en ook de verschillende plantensoorten andere eisen stellen. Maar globaal genomen mogen planten geen tekort hebben aan een bepaalde voedingsstof. Voldoet men aan deze eis, dan zijn er weinig algen.

Een zeer belangrijke voedingsstof voor planten is koolstof. In een plantenbak is er meestal een koolstof gebrek en daarom dienen we dan ook extra koolstof toe, meestal in de vorm van CO2. Een belangrijke vraag daarbij is: Hoeveel moeten we eigenlijk toedienen? Dat hangt natuurlijk erg af van de hoeveelheid licht, overige voedingsstoffen en biomassa. Maar zoals gezegd willen we niet dat er een tekort aan CO2 is in het aquarium. Verder weten we dat bij 30 mg/l CO2 de vissen toch echt problemen krijgen met de ademhaling. Daarom dient men in een aquarium met vissen dus iets onder de 30 mg/l te blijven.

We weten dus dat je niet boven de 30 mg/l CO2 in het aquarium mag hebben wanneer we vissen in de bak hebben. Dus is een tweede belangrijke vraag: Hoe weet je de CO2 concentratie in het water?
Momenteel zijn daar twee methodes voor: pH/KH tabel en het ontgassen van je aquarium water. Beide methodes kloppen in de praktijk (in ieder geval bij mij) niet.
De pH/KH tabel: je bepaald de pH/KH en leest de bijbehorende CO2 waarde af. Klinkt mooi, maar klopt bij mij niet. Ik heb een pH van 6.0 en minimaal een KH van 1.7. Dit geeft een CO2 gehalte van 50 mg/l. Mijn gemiddelde KH is echter 2, wat een CO2 gehalte van 60 mg/l geeft.
Ontgassen van aquariumwater: je neemt een sample aquariumwater en laat dit 24 uur staan. CO2 ontsnapt uit het water net zolang totdat er een evenwicht ontstaat met de lucht. De regel geldt dan dat wanneer je pH na 24 uur 1 punt hoger is dan de oorspronkelijke pH, dat je dan 30 mg/l CO2 in je aquariumwater hebt. Dit klopt bij mij ook niet omdat er pas na 2-3 dagen de pH van het sample niet meer verandert en dan ligt de pH ongeveer 1.5 punt hoger.

Kortom: mijn conclusie is dat het bepalen van de werkelijke CO2 concentratie niet echt goed mogelijk is. En dan heb je een probleem. Hoe weet je dan of je genoeg CO2 in het water hebt?

En dan komen we eindelijk bij de BBA (en maken we een sprongetje): voor zover ik heb kunnen achterhalen reageert BBA alleen op de hoeveelheid beschikbare CO2 (wanneer alle overige parameters in orde zijn natuurlijk). Ook dan zie je geen sterfte van de bestaande BBA, maar bij voldoende CO2 zal er geen nieuwe BBA gaan groeien. Daarom zie ik BBA ook als een goede indicator van CO2 gehaltes in de bak. Heb ik een CO2 tekort, dan groeit er BBA.

Wat ik nog belangrijker vind is dat wanneer je BBA als bio-indicator gebruikt voor CO2, je dan op iedere plek in het aquarium kan nagaan of er ergens een CO2 tekort is. Zo kan op plekken met weinig stroming een stilstaand laagje water rond de bladeren van de planten vormen. Een plant kan dan de CO2 uit dat laagje water wel opnemen maar zal geen “vers” water krijgen met nieuwe CO2 omdat er weinig stroming is. Dus heb je dan een lokaal CO2 gebrek (dat niet meetbaar is) en kan BBA gaan groeien.

Kortom: door de aanwezigheid van BBA weet je dat je een (lokaal) CO2 tekort hebt (wanneer ALLE overige parameters wel in orde zijn)

Dan nu excel.

Om te beginnen, wat is excel?
De werkzame stof is Polycycloglutaracetal. Een stof die lijkt op glutaaraldehyde en dezelfde koolstof backbone heeft als ribulose 1,5 bisfosfaat en 2-carboxy-3-keto-D-arabinitol 1,5 bisphosphaat, beiden tussenproducten in de CO2 fixatie pathway. Dus seachem stelt dat door toediening van excel je de behoefte in CO2 omzeilt door downstream producten in de CO2 fixatie pathway toe te dienen. Excel verhoogt dus op geen enkele manier de CO2 concentratie! Maar je zorgt er dus wel voor dat er meer koolstof beschikbaar is voor de plant, zodat een koolstof gebrek kan worden vermeden.
MAAR: je weet ook dat wanneer je excel direct op BBA spuit, het binnen 3 dagen bruin wordt en dood is. Deze snelheid kan niet verklaard worden doordat de planten geen CO2 gebrek meer hebben, want wanneer je eenzelfde hoeveelheid eerst verdunt en dan in het aquarium doet, gebeurt er niets. Het is dus een intrinsieke eigenschap van excel dat het BBA doodt. En dan komt de verwantschap met glutaaraldehyde om de hoek kijken. Glutaaraldehyde is een fixatief (net als formaline en paraformaldehyde) dat in staat is om eiwitten te cross-linken. Hierdoor gaat een cel dus onherroepelijk dood. Een theorietje mijnerzijds is dan ook dat BBA een of ander enzym niet heeft dat polycycloglutaracetal omzet in een onschadelijk product. Hierdoor kan BBA excel niet gebruiken als koolstofbron. Dus zal er bij lokale toediening van excel een zo hoge intracellulaire concentratie polycycloglutaracetal ontstaan dat eiwitten worden gecross-linked en de BBA dus doodgaat. Of het zo is? Geen idee, maar ik vind het wel logisch klinken.

Hoe dan ook, de werking van excel moet in tweeën worden gedeeld: het direct doden van BBA en het verhogen van de beschikbare koolstof voor hogere planten.

Groetjes yme

ps: Simpelweg het verhogen van de CO2 concentratie zal natuurlijk niet bij iedereen de oplossing zijn. Slechts wanneer CO2 de limiterende factor is zal dit het geval zijn. Bovendien moet er rekening worden gehouden met het feit dat het metabolisme van de plant dan ook hoger komt te liggen waardoor er weer tekorten kunnen ontstaan in andere voedingsstoffen (staat ook al in de tabel, maar lijkt me niet verkeert om er nogmaals de aandacht op te vestigen).
yme
Aquagnost

Onderwerpen: 114
Afbeeldingen: 175
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: alles
Formaat: 155x50x50

Berichtdoor Wilma » 11 jul 2006, 20:01

prachtig verhaal van gianni, maar ook van yme!
Wilma
Junkie

Onderwerpen: 86
Afbeeldingen: 138
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: rio240
Regio: gezelschapaquarium
Formaat: 120*40*50,

Volgende