[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Hulp nodig bij de bouw van schakelbord

Hulp nodig bij de bouw van schakelbord

Hoe maak je een goede kast en/of meubel? Welke materialen kun je het beste gebruiken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Hulp nodig bij de bouw van schakelbord

Berichtdoor Robblub » 17 maart 2009, 18:13

Dus er is wel een lekstroom, "die de aardlek doet springen", maar je hoeft geen aarde aan te sluiten om deze aardstroom af te voeren via de aardleiding i.p.v. hetgene waar het kortsluiting mee maakt?

"Dus dat stroompje gaat nergens heen" En als dat stroompje nergens heen gaat, waarom gaat het dan niet terug via de Nul draad? Het MOET ergens heen, stroom lost niet zomaar op.

Zoals je zelf al zei, het lekstroompje doet de aardlek niet springen maar het verschil tussen de velden van de fase en de terugkomende nul leider. Verschil ontstaat alleen als er ergens iets afvloeit, het lekstroompje komt niet terug, dus gaat het doorheen waar het doorheen kan...de weg van de minste weerstand. Laat dat nou die aardleiding zijn.

Wat je zegt over de badkamer klopt wel, maar hetzelfde geld voor alles wat geleid, zoals dus ook water. Dus je bak niet aarden omdat hij op hout staat...goede beredenatie hout kunnen we niet aarden omdat het niet geleid. Maar dat wil niet zeggen dat je de aparatuur die je er zelf bijbouwt, die de verzamelstroom van al je apparaten gecombineerd geleid, niet hoeft te aarden.

Bijkomend voordeel van aarding, mocht er ooit iets doorsmelten door overbelasting of slijtage, maag je direct contact met de aarding en gebeurt er verder niets.
Nee ik verveel me niet op het werk,
Rob.

W-afrika-eenling.
Robblub
Gebruiker

Onderwerpen: 43
Afbeeldingen: 19
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 17 maart 2009, 22:14

Juist er gebeurt verder niets, ik wil juist dat de aardlek springt want dat is voor mij een aanwijzing dat er iets niet in orde is, ik aard dus niet.

Als je wel zou aarden dan kan dit lekstroompje inderdaad weg via deze aarding en heb je grote kans dat je nergens geen erg in hebt (heb dit zelf meegemaakt) en je lekker onder stroom komt te staan omdat dan de stroom door jouw gaat lopen i.p.v. via de aarding.

Nee dank je liever geen aarding en de aardlek eruit.

En zoals je zegt de badkamer is een heel ander verhaal, snapte ook al niet waarom je deze vergelijking maakte in eerste instantie.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 14 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Robblub » 17 maart 2009, 22:31

Ik denk toch dat je iets niet goed hebt aangesloten dan. Als je aarding hebt reageert je automaat alleen maar sneller omdat de aardleiding zo'n lage weerstand heeft dat de stroom direct wegvloeit en je automaat tript. Bovendien als je stroom via de aarde wegloopt, kun jij niet onder stroom komen te staan want de weerstand van jouw lichaam is vele malen hoger dan die van de aarde. Het klinkt alsof je gewoon onder stroom hebt gestaan en zelf niet goed geaard bent geweest, dus geisoleerd van het geheel en van elke aarde. I rest my case, want wij komen er toch niet uit. Belangrijk is in ieder geval dat het duidelijk is dat ik andere mensen aanraad om ALTIJD een aarde te gebruiken, zeker bij zelfbouw, schakelborden. Net zo goed als ze dit in iedere elektronische installatie doen en net zo goed als dat ieder stekkerblok van aarde is voorzien.
Nee ik verveel me niet op het werk,
Rob.

W-afrika-eenling.
Robblub
Gebruiker

Onderwerpen: 43
Afbeeldingen: 19
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: