PH KH uitleg A3aan

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Jahor!!!!Jarno ging zn water testen!

Berichtdoor A3aan » 20 okt 2004, 23:18

Maar, die CO2 zal toch ook binden met OH- tot HCO3- en zal hierdoor toch ook de KH stijgen, of ben ik zo verkeerd?

Nee Marc, dat heb je zeker niet verkeerd! :!:
Je kunt dus inderdaad twee reacties hebben.
1. Zoals jij noemt: OH- + CO2 <> HCO3-
2. Of CO2 + H2O <> H+ + HCO3-

De vraag is nu wat treedt op. Numero uno of numero due :?:
Nou reaktie 2 is een bijzonder snelle, in beide richtingen.
Reaktie 1. is een kinetisch veeel tragere reactie.

In de praktijk zal dus reaktie 2. het meeste voorkomen. CO2 reageert sneller met H2O dan met OH-
Maar als je erg hoge pH's hebt dan heb je ook veel meer OH- en zal reaktie 1. de overhand gaan nemen.

In de praktijk zal onder pH=8 reaktie 1. met de OH- geen rol van belang spelen en kun je die gerust vergeten.
Als de pH boven de 10 uit komt zal reaktie 1. door het grote aantal OH- ionen de overhand krijgen.
Een situatie waarbij ook situatie 1. een rol speelt is bijvoorbeeld bij zware biogene ontkalking.

ik zat er dus aan te denken mn turf te vernieuwen,en ph minus toe te voegen en dan volgende week eens kijken of het veranderd is.of zoals a3aan dan zegt.mn KH verlagen want dan gata mn ph mee naar beneden en die moet eigenlijk rond de 7 of er net onder leggen.dat ga ik niet redden zonder co2 las ik,dan maar zo laag mogelijk.maar hoe krijg je KH omlaag?

Door de nieuwe turf breng je de KH al verder omlaag evenals de GH. Dan zou ik die pH minus even weg laten.
Even afwachten wat je turf met je waarden doet. Zie het eens een 14 dagen aan. 8)

Osmosewater of regenwater is wel veel beter als middeltjes als pH minus e.d. maar een osmose geval is natuurlijk wel weer een behoorlijke diepte investering. Alhoewel continue pH minus is ook niet goedkoop. (Denk ook aan de fosfaten die daarin schijnen te zitten)

Waar heb je trouwes de waarde van de pK gevonden? Is denk die van CO2 of niet??

Die pKa waarde is inderdaad die van het CO2-HCO3 evenwicht.

Ben trouwes errrug benieuwd naar je afleidingen. WIl nl weten waar je alle getallen vandaan hebt.....

Oooops, heb ik nou weer gezegd :oops: :oops:
Is nu een beetje laat ervoor. Zal het morgen proberen voor elkaar te boksen
Zonder CO2 geen O2
Mazzeltov! Aquarius tubanti
A3aan
Tubanter Tovenaar

Onderwerpen: 17
Afbeeldingen: 90
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Speciaal
Regio: Zui-Amerika
Formaat: 2500X1200X1000

Berichtdoor marcvandenbril » 21 okt 2004, 0:20

A3aan,

Je schreef,

Je kunt dus inderdaad twee reacties hebben.
1. Zoals jij noemt: OH- + CO2 <> HCO3-
2. Of CO2 + H2O <> H+ + HCO3-

Welke van de twee reacties nu de snelste is laat ik even in het midden.

Jouw kennis van scheikunde reikt véééél verder dan de mijne. Maar, in beide gevallen, daalt de PH en verhoogt de KH aangezien er HCO3- gevormd wordt en H+ ionen vrijkomen.(of OH- verminderd wordt) of zie ik iets belangrijks over het hoofd ? En dan is het hier helemaal niet te doen om wie er gelijk heeft. Ik zou het graag voor eens en voor altijd weten. ;)

Groet

Marc
Voor de garnalenfreaks:
http://www.caridina.be

Voor de natuurliefhebbers: http://www.pbase.com/neos_marc
marcvandenbril
Leuke vogel

Onderwerpen: 137
Afbeeldingen: 178
Leeftijd:

Belgium
Soort aquarium: zoetwater
Regio: Oost-Afrikaanse meren
Formaat: diverse

Berichtdoor yme » 21 okt 2004, 8:23

hoi a3aan!
thanx voor de uitleg! het is mij bijna duidelijk. (en ik wil graag de complete uitleg)
het is weer een tijdje geleden, pKz, buffer reacties e.d.
maar het begint te dagen.

nog wel een vraag:

in je uitleg en op je site stel je dat je of de CO2 verhoogd bij gelijk blijvende KH
of de KH verhoogd bij gelijk blijvende CO2.

volgens de de reactie die je opschreef klopt het als een bus!:

pH = pK + log [HCO3-] / [H2CO3]

maar: ik vroeg me of of je dit idd mag stellen. want als je die evenwicht reactie er weer bij haalt: H+ + HCO3- <--> H2CO3

Het evenwicht komt toch te liggen aan de andere kant van de reactie als je er een stof bij doet (aan de ene kant)??? (ja, scheikunde is een tijdje geleden)
dus als je de KH verhoogd krijg je meer CO2 (en iets minder HCO3- dan wat je erin hebt gestopt) en visa versa.

Valt deze reactie te verwaarlozen of is het toch nog lastiger dan ik dacht??

groetjes,

yme
yme
Aquagnost

Onderwerpen: 114
Afbeeldingen: 175
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: alles
Formaat: 155x50x50

Berichtdoor A3aan » 21 okt 2004, 10:37

Jullie maken het me wel moeilijk zeg!, net koud op het forum hiero en we gaan me daar meteen al een portie diep op de materie in! Niet erg hoor, is wel leuk, fris ik m’n geheugen ook weer es op. :)

Jouw kennis van scheikunde reikt véééél verder dan de mijne. Maar, in beide gevallen, daalt de PH en verhoogt de KH aangezien er HCO3- gevormd wordt en H+ ionen vrijkomen.(of OH- verminderd wordt) of zie ik iets belangrijks over het hoofd ? En dan is het hier helemaal niet te doen om wie er gelijk heeft. Ik zou het graag voor eens en voor altijd weten.

Nou of tie verder reikt weet ik niet, een paar goede boeken erover scheelt ook een stuk he :?
Maarre je hebt inderdaad gelijk wat de vergelijkingen betreft in beide gevallen daalt de pH en gaat de KH omhoog. En met welke je uiteindelijk te maken hebt is dus pH afhankelijk.

Valt deze reactie te verwaarlozen of is het toch nog lastiger dan ik dacht??

Nou die reactie is inderdaad te verwaarlozen, zal even met een voorbeeld toelichten, en dat is mischien lastiger dan IK dacht….. :roll:

Stel je hebt water met
pH=7.0
KH=3
CO2 gehalte is 8,6 mg/ltr

Even wat voorwerk, eerst de KH omrekenen:
per definitie: 1 graad KH = 0,357 mmol/ltr aan HCO3-
Dus 3 KH is 0,001071 mol/ltr

Er is 10^-(pH) = 10^-7,0 = 0.0000001 mol H+ aanwezig

De vergelijking waar het om gaat: CO2 + H2O <>H+ + HCO3-
Volgens de vergelijking moet rechts de H+ en de HCO3- dus stijgen als je links CO2 toevoert.

We gaan het CO2 gehalte eens verdubbelenvan 8,6 naar 17,2 mg/ltr
Wat worden dan de pH en de KH??

Volgens het evenwicht moet door verdubbelen van CO2 ook de H+ verdubbeld worden er is dan 2*0.0000001 mol aanwezig Als we dit terugrekenen dan vinden we
-log(2*0.0000001) = 6,7

De nieuwe pH door het toevoeren van CO2 is dus 6,7
Nou dat klopt mooi. Kijk maar eens in een CO2 tabel of calculator. Telkens als we de KH of CO2 verdubbelen/halveren dan verspringt de pH met 0,3 (De logaritme van 2 is immers 0,3). Altijd een handig weetje vind ikzelf by the way. Zo krijg je een beetje een gevoel wat voor effekten KH verlaging & CO2 verhoging hebben op de pH :idea:

Nou de nieuwe KH bepalen.
Als er 0.0000001 mol H+ bij komt dan komt er ook 0.0000001 mol HCO3- bij, ’t is evenwicht en dat moet het wel blijven nietwaar.
Er komt 0.0000001 mol aan HCO3- bij
dan hebben we 0.001071 + 0.0000001 = 0.0010711 mol/ltr HCO3-
De nieuwe KH wordt dan: 0.0010711*1000/0.357 = 3.00028

We zien dus dat door het verdubbelen van het CO2 gehalte de KH toeneemt. Maar da’s zooo ongeleuflijk en onmeunig weinig da’s te verwaarlozen. Toevoeren/opname van CO2 beinvloed dus de KH niet, tenminste onmeetbaar weinig.

Die KH is zo vast als een huis, nou ja……….totdat de planten geen CO2 meer hebben en de KH beginnen op te peuzelen om aan koolstof te komen. :cry:

Ben trouwes errrug benieuwd naar je afleidingen. WIl nl weten waar je alle getallen vandaan hebt.....

Die afleiding is er dus weer even bij in geschoten. Die komt dan hopelijk van ’t weekend wel. :oops:
Zonder CO2 geen O2
A3aan
Tubanter Tovenaar

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor yme » 21 okt 2004, 12:40

THANX!!! maar ik heb nog meer vragen.

ik begrijp dat (onder aquarium omstandig heden) de KH niet beinvloed wordt door CO2 en H+.

pas bij een KH van 3 en een pH van 3 is er ongeveer evenveel mol H+ als mol CO2.

Hier komen wij nooit aan dus door middel van zuren EN CO2 kan je KH niet/nauwelijks beinvloeden. (?) er is gewoon teveel HCO3 ten opzichte van H+.

zeg je dat wanneer je de KH halveren, dat dan de pH dan 0.3 punten zakt. (staat ook op je site en daar zeg je er nog bij dat dit bij een gelijk CO2 gehalte is:
MAAR: er staat ook een tabelletje met de verhouding van CO2/HCO3. Stel dat je bij een pH van 6.87 de KH halveert. dit zou dan resulteren in een pH van 6,37 (daar waar er evenveel HCO3 als CO2 is). Bij de pH van 6,87 heb je relatief minder CO2 dan bij een pH van 6,87.

nu rekenen:
stel pH 6,87
K:6
resulteert in een CO2 gehalte van ongeveer: 22,4 mg/l

KH6= 0.002142 mol HCO3-

CO2 is 22.4 mg/l omrekenen naar mol:
0,0224/44.1= 0.000508 mol CO2.

0.000508+0.002142=0.0265 (verhouding moest volgens je site ongeveer 30:70 zijn) 70% van 0,0265 is 0,01855. mwah: 0.001855 komt redelijk overeen met 0.002142.

dan nu de verlaging.

KH gaat naar 3:
pH gaat dan naar 6,37
bij pH van 6,37 is er evenveel HCO3 als CO2 (jouw site): 0.001071 mol CO2 en HCO3-

er zat echter 0.000508 mol CO2 in het water
dat moet nu 0.00107 mol CO2 worden
Dus er komt 2X zoveel CO2 in het water--> tabel: >35,3 2x 22.4= 44.8 dit komt goed overeen.
(oke nu weet ik niet meer waar ik naar toe wilde, maar het klopt wel)

uhh verder:

Volgens het evenwicht moet door verdubbelen van CO2 ook de H+ verdubbeld worden er is dan 2*0.0000001 mol aanwezig

dit snap ik niet: als je in verhouding evenveel CO2 krijgt als HCO3- verandert het evenwicht niet.
Maar ik op je site staat dat het aandeel CO2 tov van HCO3- verandert van 30% naar 50%. Dit betekent toch dat het evenwicht wel is verschoven??
hoewel dat dan niet echt uitmaakt voor de KH, zou dit wel invloed hebben op de pH, die dan niet 6.37 zou zijn. Maar volgens jouw stelling is de pH wel 6.37.

Maak ik ergen een denkfout????

groetjes,

yme
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor A3aan » 21 okt 2004, 18:17

dit snap ik niet: als je in verhouding evenveel CO2 krijgt als HCO3- verandert het evenwicht niet.
Maar ik op je site staat dat het aandeel CO2 tov van HCO3- verandert van 30% naar 50%. Dit betekent toch dat het evenwicht wel is verschoven??
hoewel dat dan niet echt uitmaakt voor de KH, zou dit wel invloed hebben op de pH, die dan niet 6.37 zou zijn. Maar volgens jouw stelling is de pH wel 6.37.

Maak ik ergen een denkfout????

Mjah...ik begrijp je probleem, ehh hoop ik :?
Als je CO2 toevoegt dan verschuif je het evenwicht inderdaad.
Maar alle CO2 die je toevoegt die wordt niet omgezet naar HCO3- da's maar een bijzonder klein deel. Verreweg het meeste blijft als CO2 gewoon zitten. Gelukkig wel anders zouden we door CO2 toevoegen immers ook een gigantische KH verschuiving moeten zien.

Ik zal het eens proberen uit te leggen waarbij ik ook even die grafiek er bij betrek. Voor de geinteresseerden heb ik die ook even on-line gezet op:

http://members.tripodnet.nl/brieneoord/aqua/pH2.xls

Gaat ie: :D

Beginsituatie:
pH = 6,7
KH=6
Ik reken voor gemak even met een pK van 6,4 >> CO2=6*[44/2,8]*10^(6,4-6,7) = 47,25 mg/ltr

CO2 : 47,25/(44*1000)=0,001074 mol
HCO3- : 6*0,000357 = 0,002142 mol

Aandeel CO2 is dan 1074/(1074+2142) *100 = 33,33%
Aandeel HCO3 is dan 66,66 %
Kijken we in de grafiek bij pH=6,7 dan klopt dat perfekt!

Nu dus CO2 verdubbelen
pH=6,4
KH=6
CO2=94,5 mg/ltr

CO2: 94,25/(44*1000) = 0,002148 mol
HCO3-: 6* 0,000357 = 0,002142 mol

Aandeel CO2 is dan 2148/(2148+2142) *100 = 50%
Aandeel HCO3- is dan 50%
Kijken we in de grafiek bij 6,4 dan klopt dat perfekt!!

Je ziet dus dat door verdubbelen van CO2 het evenwicht duidelijk verschuift en dat er verhoudingsgewijs meer CO2 in het water komt te zitten. Ik hoop dat zo je probleem een beetje uit de wereld is?

het orakel der chemie in de aquariumwereld!

Aaargh!! :shock: nou ik hoop niet dat ik ooit die status krijg! Dat lijkt me niks. Ik probeer juist dingen op een zo natuurlijk mogelijke manier te doen waardoor ik geen extra middeltjes als pHminus, KHplus, Kaliumnitraat, Kaliumfosfaat en weet ik wat nog meer allemaal nodig heb. Dat maakt de hobby weer wat interessanter. :D

ik ga voor automonteur,zal weinig scheikunde aan te pas komen

Ehhhh weinig scheikunde?...dan krijg je mooi de chemische vergelijkingen bij het verbranden van de mooiste door de mens gemaakte vloeistof ter wereld.....Benzine :p
Lang leve de verbrandingsmotor! Die voegt CO2 toe en da's beter voor de plantjes en dus ook beter voor het milieu..... :badgrin:
Zonder CO2 geen O2
A3aan
Tubanter Tovenaar

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 21 okt 2004, 18:35

A3aan schreef:

Aaargh!! :shock: nou ik hoop niet dat ik ooit die status krijg!

A3aan?

Kijk eens boven je avatar? :badgrin:

Dit had één of ander dealend snaakje uit Heemskerk ons ingefluisterd :D
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor .jaap. » 21 okt 2004, 19:23

Kardinaaltje schreef:A3aan?
Kijk eens boven je avatar? :badgrin:
Dit had één of ander dealend snaakje uit Heemskerk ons ingefluisterd :D

haha hij is mooi ....
:D :D :D :D :D :D

Ohja, dinsdag woonde het snaakje nog in beverwijk is hij eruit gegooid met zijn poedertjes ?? :p :p
.jaap.
Junkie

Onderwerpen: 78
Afbeeldingen: 17
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 21 okt 2004, 19:27

Ohh.. neem me niet kwalijk. :shock:
En ik al die tijd maar denken, dat ik een bordje Heemskerk zag. ;)
Zeker de plaatsnaam met de diagonale streep gemist, want we waren verdwaald. :biggrin:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor .jaap. » 21 okt 2004, 19:39

Jaja allemaal smoesjes je hebt natuurlijk gewoon K2SO4 zitten snuiven. Ga je lekker van niezen :cool:
.jaap.
Junkie

Onderwerpen: 78
Afbeeldingen: 17
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor yme » 21 okt 2004, 19:54

wederom bedankt!
zoals je het uitlegt klopt het.
ik ga nu ff diep nadenken of ik het ook echt snap!!!!

groetjes,

yme
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor yme » 21 okt 2004, 21:26

uhhh, ik snap het half :biggrin: :biggrin: :biggrin:

ik heb de pK veranderd in de Kz omdat ik daar altijd mee heb gerekend op school

oke: Kz= (H3O+ * HCO3-) / H2CO3

de Kz is 4.5*10/\-7

de evenwichts reactie:

H2O +CO2 <--> H+ + HCO3-

logisch redenerend kom ik tot het volgende:

als je KH verhoogd verander je de [CO2] niet. zelfs als is de reactie aflopend richting CO2, er is te weinig H+ om de [CO2] te veranderen.
als je de KH verlaagd, komt de reactie meer naar rechts te liggen, dus meer H+. aangezien dit ook heel weinig is tov [CO2] en [HCO3-] veranderen beide niet.

als je [H+] verhoogd of verlaagd verandert [CO2] en [HCO3-] beiden niet vanwege bovengenoemde reden. omdat dan de Kz formule niet meer klopt, wordt het teveel/tekort aan H+ opgeheven en keert de [H+] terug naar het oorspronkelijke niveau.

Als je de [CO2] verhoogd zal er meer H+ worden gevormd omdat de reactie naar rechts komt te liggen. omdat er relatief nog steeds weinig H+ extra wordt gevormd tov van de [HCO3-] verandert de [HCO3-] niet.
en visa versa.

MAAR: dit is beredeneerd en dan klopt het wel. het bewijzen snap ik nog niet.
bv: als je [CO2] verhoogd leidt dit tot een relatief grote verandering in de [H+] en een verwaarloosbare invloed op de [HCO3-]
echter: waarom is de verandering in H+ niet veeeeeel groter? zeg maar: waarom schiet de pH niet naar 1? dan is er namelijk veel H+ ten opzichte van HCO3- en dan verandert de KH wel (toch???)
Dit ligt waarschijnlijk besloten in de Kz waarde van H2CO3 en HCO3- (maar echt snappen doe ik dat nog niet)

wiskundig gezien snap ik het ook niet.

Kz= (H3O+ * HCO3-) / H2CO3

Kz staat vast. als de [CO2] verhoogd om te kijken wat er met de pH en KH gebeurt ook. MAAR: dan zijn er nog twee variabelen (H3O+ en HCO3-). en dat valt niet op te lossen. omdat ik net heb uigelegd (als dat klopt) waarom de HCO3- gelijk blijft heb je 1 variabele en rolt de rest er vanzelf uit.

Mijn vraag is nu: hoe valt te bewijzen dat je inderdaad mag stellen dat je bij dit soort berekeningen de [HCO3-] gelijk blijft en niet verandert doordat het evenwicht verandert????

groetjes (en alvast bedankt),

yme

ps: morgen ga ik om 12.00 naar texel voor een weekend; het kan dus zijn dat ik niet antwoord
yme
Aquagnost

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor A3aan » 22 okt 2004, 9:29

Yoo Yme ben ye al onderweg? naar Tessel? Goede vakantie in ieder geval!,

als je KH verhoogd verander je de [CO2] niet. zelfs als is de reactie aflopend richting CO2, er is te weinig H+ om de [CO2] te veranderen. Als je de KH verlaagd, komt de reactie meer naar rechts te liggen, dus meer H+. aangezien dit ook heel weinig is tov [CO2] en [HCO3-] veranderen beide niet.

KH verhogen bijvoorbeeld door toevoegen van NaHCO3 (bakpoeder is dat geloof ik) De pH zal dan stijgen, er is minder H+ dan kan het niet anders of er is wat CO2 gevormd al is het bijzonder weinig!.

KH verlagen bijv door filteren over een hars.
Er is dan door weghalen van HCO3- een andere verhouding CO2/HCO3- dan kan het niet anders of ook de pH stelt zich op die andere verhouding in en wordt dus lager, meer H+.

als je [H+] verhoogd of verlaagd verandert [CO2] en [HCO3-] beiden niet vanwege bovengenoemde reden. omdat dan de Kz formule niet meer klopt, wordt het teveel/tekort aan H+ opgeheven en keert de [H+] terug naar het oorspronkelijke niveau.

Ehm :roll: ….nou als je H+, da's een of ander zuur toevoegt dan krijg je dus H2CO3 ten koste van HCO3- en dus weer meer water en CO2. Minder HCO3-, meer CO2 dus een andere verhouding dan je oorspronkelijk had, dan veranderd de pH ook die wordt dus lager, meer H+

Als je de [CO2] verhoogd zal er meer H+ worden gevormd omdat de reactie naar rechts komt te liggen. omdat er relatief nog steeds weinig H+ extra wordt gevormd tov van de [HCO3-] verandert de [HCO3-] niet.
en visa versa.

Yup :lol: , je krijgt meer H+ en meer CO2, dan zal ook je HCO3- wat stijgen. Omdat er weinig H+ wordt gevormd zal de stijging in de HCO3- ook erg weinig zijn, zo weinig dat het niet opvalt dat je KH een ietsepietsie omhoog gaat.

Kz staat vast. als de [CO2] verhoogd om te kijken wat er met de pH en KH gebeurt ook. MAAR: dan zijn er nog twee variabelen (H3O+ en HCO3-). en dat valt niet op te lossen. omdat ik net heb uigelegd (als dat klopt) waarom de HCO3- gelijk blijft heb je 1 variabele en rolt de rest er vanzelf uit.

Dat de KH wel veranderd bij CO2 toevoegen is in deze thread al voorgerekend. Eigenlijk blijft ie dus niet gelijk. Maar hij veranderd alleen bijzonder weinig.

Dat de KH weinig veranderd komt vooral zoals je al zegt door de verhouding van de Kz t.o.v. je [HCO3-]
Bijv bij KH=6 >> 0,002142 mol en Kz=4,5 10^-7 heb je het over een verhouding van 0,002142/Kz =4670

Je [HCO3-] is dus zeer groot t.o.v. je Kz en daardoor zal de KH weinig veranderen als je wat CO2 toevoegt. Helemaal onveranderd is tie dan dus niet.

H2CO3/CO2 is te zien als een zeeer zwak zuur :!: . Dat betekend dat maar een erg klein deel reageert en het overgrote deel gewoon als CO2 in het water opgelost blijft alsof er niks aan de hand is. Voeg je CO2 toe dan komt dus eigenlijk maar een piezeltje H+ tevoorschijn en dus ook maar erg weinig HCO3-. De KH wordt nauwelijks beïnvloed. Kijken we nu eens naar een sterk zuur dan blijkt dat dit 100% oplost en helemaal uit elkaar valt. Dan heb je veel H+ en wordt de KH direkt aangepakt en afgebroken.

Kijk eens boven je avatar?
Dit had één of ander dealend snaakje uit Heemskerk ons ingefluisterd

Hahahahaha....nee die is leuk!
Nou die nitraatsnuiver wordt weer bedankt! :p
Ik gun em nu een bak vol met discussen, daar houdt ie immers zo van!
En moet toch es in m'n toverboeken snuffelen of er nog een spreuk is om het nitraat en fosfaatgehalte in de bak van onze huisdealer als bij toverslag te laten verdwijnen. :badgrin:
Zonder CO2 geen O2
A3aan
Tubanter Tovenaar

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Ton » 22 okt 2004, 19:23

Hey Adriaan leuke avatar :biggrin: :biggrin:

Groeten Ton
--Zou iemand dit wel lezen ?? --
Ton
Foto Genie

Onderwerpen: 107
Afbeeldingen: 488
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 61

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap/discus
Formaat: 130X50X50

Berichtdoor A3aan » 24 okt 2004, 13:57

Hey Adriaan leuke avatar

Drommels :!: :!:
Ha ha ha....Nee hij is fraai hoor!
Ik wist niet dat Gandalf ook een Tubant (lees Tukker) was :shock:
De modderetertjes worden weer bedankt :badgrin:

Ik heb daar hier
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/co2hoger.html
En vooral hier
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/co2formules.html
Wat meer over op gezet. Het begint wel allemaal wat taaie kost te worden, maar ja....er is om gevraagd, wij draaien :roll:
Is dat tenminste uit de alchemistische hoek en ook geen tovernaarskunst meer 8)

Ja helaas worden ze niet zo heel oud

Bij mij werden zo ook niet zo heel oud, de oudste was drie jaar toen ie de pijp aan maarten gaf. 't Zijn wel heeele mooie beesten. Maar wel wat gevoelig.
Zonder CO2 geen O2
A3aan
Tubanter Tovenaar

Leeftijd:

Nederland