Garnalen en belasting van het water

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Garnalen en belasting van het water

Berichtdoor MarlonnekeW » 30 jan 2017, 18:48

Hallo allemaal,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik een groepje van 30 garnalen (Rode Sakura en Bloody mary) gekocht en in een van mijn bakken gezet (70x40cm 100L). De vissen die in dit aquarium zitten (een groepje Corydoras concolor en (eerst 1 en sinds kort 2) L201) laten de garnalen volledig met rust, dus de groep werd in een flink tempo groter. Afgelopen zomer ben ik begonnen met regelmatig wat garnalen te verkopen, zodat het er niet teveel zouden worden, maar ik had nooit het idee wat de bak overvol was.

Toch begonnen er problemen met het water te ontstaan; de bak was niet meer helder. Dat had verder geen invloed op de bewoners en de planten, maar het was toch niet hoe het hoorde te zijn en ik kreeg het niet weg. Omdat ik graag met de concolors wil gaan kweken en ik bang was dat de garnalen te grote voedselconcurrenten zouden zijn, heb ik vorig weekend besloten om ze zoveel mogelijk uit te vangen en in 2 andere bakken onder te brengen (waar ze waarschijnlijk niet zullen kweken). Omdat ik ze moest uitvangen had ik de gelegenheid om te tellen hoeveel het er waren en daar schrok ik toch wel van; meer dan 500 en ze zijn er nog niet allemaal uit!

We zijn nu een week later en ik begin duidelijk een verbetering in de helderheid van het water te zien; voor het eerst in maanden kan ik weer de hele achterwand bekijken. Buiten het uitvangen van de garnalen heb ik niets in de bak veranderd.

Wat ik me nu afvraag is het volgende: je leest overal dat je garnalen niet mee moet tellen bij de belasting van de bak, maar klopt dat wel? Het feit dat er nu veel minder garnalen inzitten is eigenlijk de enige oorzaak die ik me dan bedenken waarom de problemen met het water nu opgelost zijn. Heeft iemand van jullie wel eens dezelfde ervaring gehad?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten Marlonneke
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Garnalen en belasting van het water

Berichtdoor RonaldBroeders » 31 jan 2017, 21:52

Volgens mij zeggen ze dat je garnalen niet mee hoeft te tellen omdat ze bijna niet vervuilen, maar 500 keer bijna niet...
maar je geeft ook aan dat je sinds kort een tweede L201 hebt, ik zou de oorzaak eerder daar zoeken. Dat zijn wel flinke vervuilers.
Groetjes Ronald

Mijn aquarium
RonaldBroeders
Gebruiker

Onderwerpen: 22
Afbeeldingen: 105
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 41

Nederland
Soort aquarium: Gezelschaps
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 100X40X45

Berichtdoor MarlonnekeW » 31 jan 2017, 22:52

Als de 2e L201 er iets mee te maken heeft (zelf denk ik van niet, want de problemen waren er al voordat ik hem kocht en het is nog een jonge vis van ongeveer 4cm en op dat formaat zijn het nog geen grote vervuilers) dan is het dat de combi van vissen met de 500+ garnalen teveel is geweest, want op dit moment zit hij er nog gewoon in en het water is nu wel goed.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 07 feb 2017, 8:38

uiteraard vervuilen garnalen het water ook alleen is dit zo minimaal dat men dit normaal gezien niet meeteld, bij 500 word dit natuurlijk een heel ander verhaal, 500x een klein beetje is heel veel...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 07 feb 2017, 17:35

Maar dan moet je dus wel degelijk oppassen dat de populatie niet te groot wordt?

Naast de kweekbakken heb ik ook een gezelschapsaquarium, waar al een aantal jaar een groep vuurgarnalen inzit (ooit veel te duur gekocht bij de LFS als Rode Sakura´s, maar wist ik toen veel :???: ). Sinds kort heb ik een ander scholenvisje de vuurtetra (Hyphessobrycon amandae) en ik denk dat die de jonge vuurgarnalen met rust laten, want sinds die tijd zie ik de populatie duidelijk toenemen (de andere bewoners laten de garnalen ook volledig met rust). Waar ik me nu zorgen over maak, is dat ik binnenkort dezelfde problemen in deze bak krijg, omdat daar het aantal garnalen waarschijnlijk ook te groot wordt.

Wat doen jullie om de garnalenpopulatie onder controle te houden? Ik zou ze natuurlijk kunnen proberen te verkopen, maar het is dus een groep van 2/3 jaar oud, waarbij ik nooit uitgeselecteerd heb (dus ze zijn niet allemaal meer even rood) en ik vraag me af of iemand op dit soort garnalen zit te wachten.
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 07 feb 2017, 20:22

Er zijn mensen genoeg die ze als levend voer gebruiken - dus kwijt raak je ze altijd.
Toen Lukas nog veel vredelievende vis had was het ook in keer in de zoveel tijd uitvangen, selecteren en de glazige werden gewoon met emmers tegelijk opgehaald door mensen met b.v. grote chicliden (discussen, maanvissen etc.).
Maar ook mensen die ze als opruimertjes willen inzetten en het niet zo spannend vinden wat de kleur van de beestjes is; er is zelf een complete lading ergens een bioloog in gegaan.

Het is maar net welk prijskaartje je er aan hangt ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Vergelijkbare onderwerpen

Osmose water kopen Forum: Water en chemie Auteur: Peterjgp Reacties: 3
crystal red garnalen met citroengarnalen Forum: Andere dieren Auteur: Shania.93 Reacties: 8
aqua flow 100 onder water? Forum: Pompen en filters Auteur: Floyd Reacties: 9
Javavaren boven water Forum: Planten Auteur: Jar Reacties: 2
Opstarten met water van draaiend aquarium Forum: Water en chemie Auteur: JoannaRT Reacties: 9

Keer terug naar Water en chemie