dubbel gevoel

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

dubbel gevoel

Berichtdoor visjeblub » 20 mei 2016, 17:02

Ik zit inderdaad met redelijk wat dubbele kronkels in mijn hoofd, heb er zelf proberen antwoorden op te zoeken maar kom er niet echt uit zal eens bij begin van start gaan ( als ik alles heb begrepen uit teksten op internet en boeken)
Zal eerst starten met mij waterwaardes : Gh :5 ( na ontharder, daar wij met hard water zitten)
Kh : 10
Ph : bij de 8
Chl : 0
no-2 : 0
no3 : 15
fosfaatwaarden heb ik niet omdat ik daar dringend een druppeltest moet voor aanschaffen de rest is gemeten met druppeltesten
Ik denk dat velen het al niet eens zijn met de ontharder :oops: want die onttrekken volgens ik gelezen heb op forums veel van de mineralen, en de Kh doen ze niet dalen wat juist werkt als buffer voor de ph( en dus onrechtstreeks ook beetje op co2), en denk ( weet bijna zeker dat mijn co2 te laag staat afgaande op de co2(kh/ph tabel) tabel en ik hier en daar ook wel wat last heb van alg )
Zou ook graag mijn PH op natuurlijke basis, zonder veel chemische middelen willen laten dalen maar dat zal waarschijnlijk niet zo makelijk zijn vermoed ik, corrigeer mij als ik mis ben hoor maar als mijn hersenkronkel goed zit werkt die Kh en Gh en Ph samen, maar daar de Kh 10 is ( dus hoog) als buffer werkt zal als ik het juist heb ook mijn Ph niet vlug dalen
Ik zit momenteel met 7 corrydoras, 10 roodkopzalmpjes en 7 rode fantoomzalmpjes en nog een platte algeneter die ik er na een indraaiperiode van 4 weken heb ingedaan ( eerst de corrydoras en een paar weken later de andere visjes ) die zitten er nu allen een 6 maand in en heb nog geen dode visjes gehad, de corrydoras hebben al eitjes afgelegd en zitten dikwijls te paren en de rest van de vissen zijn mooi van kleur, eten goed en zwemmen naarstig samen rond.( vingers gekruist dat het zo blijft natuurlijk) Maar zou toch die Ph langzaam naar beneden willen krijgen, ook dat mijn co2 dan normaal beter zou zijn. Regenwater lukt hier niet, jammer genoeg.
Qua planten heb ik wat zuurstofplanten nl waterpest cambomba snelgroeier belgisch groen, dan ook nog op kienhout anubias nana , javamos en javavaren en verder Echinodoris ozelot, annubias barteria congensis,cryptocoryne wendtii, echinodoris tenellus
Voeg sinds zondag na veel aarzelen en opzoekwerk of het niet te schadelijk is voor de vissen 1ml op 180 l easy carbo toe, ben nu beetje aan het meerderen doe dit met spuitje om niet te overdozeren, en profito
Had anders gedacht om eerst wat drijfplanten aan te schaffen zodat de lichtintensiteit niet zo groot is, en voor de rest zit ik beetje vast :denk: Ik hoop dat jullie een beetje uit mijn gewirwar kunnen anders vraag maar, hopelijk krijg ik veel oplossingen en hoop dat jullie met een beetje goede raad kunnen bijstaan.
Alvast bedankt
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Re: dubbel gevoel

Berichtdoor Christa » 21 mei 2016, 3:47

Géén idee waar 9000 zit en ik ben te lui om het op te gaan zoeken. ;)

Maar als je zulk keihard water hebt... osmose toevoegen?
Ben je meteen van heel veel gesodemieter af.
Het is tegenwoordig gewoon in jerrycans bij de grote LFS te koop, dus je kunt het in alle rust uitproberen zonder dat je vast zit aan een eigen installatie.

Super dat je cory's zich happy genoeg voelen om zich voort te gaan planten!! :grin:

Als je vindt dat je teveel licht boven je bak hebt kun je daar ook minderen natuurlijk- zonder drijfplantjes.
Het is maar net wat je zelf mooi vindt.

Easycarbo en profito het liefst iedere dag een beetje ipv in 1x de hele plons- maar dat wist je al.
Ik weet niet of het veel helpt- je hebt voornamelijk langzame groeiers en maar een paar snelgroeiers genoemd
(natuurlijk geen idee in welke verhoudingen- dat kan ik hiervandaan niet zien: het maakt een wereld van verschil of je 1 klein plukje belgisch groen hebt staan of dat je halve bak er mee vol zit).
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor visjeblub » 10 jul 2016, 11:40

Bedankt Christa voor je reactie, sorry dat ik zo een lange tijd heeft geduurd vooraleer ik iets van mij heb laten horen maar mijn pa is op korte tijd op palliatieve terechtgekomen met kanker en we hebben pa een veertiendagen geleden moeten afgeven. Zijn vrij zware tijden ook daar ikzelf met een chronische ziekte zit, maar nu genoeg over mijn problemen daar dient dit forum niet voor. Sorry hiervoor !
Ik wil mij nu volledig op mijn visjes concentreren, om mijn gedachten te verzetten en je hebt er zoveel vriendschap van ook al zullen sommigen zeggen zijn toch maar vissen.
Je sprak over osmose maar weet soms iemand of ik in de buurt van Eeklo ergens dit water kan aankopen want merk wel op dat er hier en daar op de planten baardalg begint op te duiken. Denk dat dit hoofdzakelijk komt door die hoge ph, (heb toch ergens gelezen dat een zuur water vlugger algen vertoond.
Hopelijk kan er mij iemand helpen
En nogmaals sorry dat ik hier met mijn persoonlijke problemen kom aandraven

Vele groetjes
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Berichtdoor boesboes » 10 jul 2016, 13:47

Geen probleem....ik spuug hier ook regelmatig mijn frustraties en ellende uit :green: .
Als je water zachter wil maken is osmose de meest makkelijk , goedkope , praktisch en verstandige optie.
1x een investering van 50 euro voor zo'n apparaatje en een vat...en je kunt je water mengen zoals je het hebben Wilt met kraanwater.
Even wat gedoe voor het aansluiten maar is de moeite waard...
En maak absoluut een overloop anders heb je gegarandeerd een keer ( en wel vaker) de vloer blank staan omdat je hem vergeet dicht te draaien.

Ik doe het al jaren zo en 2 dagen geleden voor het eerst vervangen.
Heb dan 1 vat met een overloop wat gevult word met osmose en in het 2de vat meng ik het dan met kraanwater.
Ik gebruik het enkel voor mijn garnalen van de caridina familie omdat mijn kraanwater echt veel te hard is.

Zit zelf soms met een ph tegen de 8.3 maar voor het grote vissen aquarium gebruik ik gewoon kraanwater met co2 apparaat.
Geen idee wat de ph daar is.....neem gewoon vissen die wat hogere ph aankunnen of hier toleranter in zijn.
Plantjes groeien prachtig en geen algje te zien.
Sterker nog....heb er juist bepaalde stenen in gelegd die makkelijk veralgen voor mijn algeneters een plezier te doen.

Dus als je het water zachter wil maken vanwege algen of planten groei zou ik me het geld besparen.

Meestal zit het probleem in de npk ( nitraat , fosfaat , kalium ) en micro-elementen.
Voorbeeld van mijn aquarium maar meestal doe ik het gewoon op gevoel dus de waardes zouden bij mij nog wel eens hoger kunnen zijn als dat ik hier opgeef.

Nitraat : 20-30
Fosfaat : 2-3
Kalium : Op gevoel kijkend of er gaten in mijn plantjes zijn.
Ijzer : 0.8-1,2 ( deze test gebruik ik als referentie voor al mijn micro-elementen omdat deze als enige kan meten. De micro-elementen zijn in flesjes of zakjes al in de juiste verhouding gemengt )

Vaak zijn bij de mooiste aquascape bakjes de waardes nog hoger terwijl de vissen kerngezond zijn en geheel algenvrij.
Toegevoegde nitraat , fosfaat etc is een heel ander verhaal dan dat deze ontstaan uit vervuiling.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Christa » 10 jul 2016, 19:12

He Visjeblub, ellende spuien mag gewoon bij kletspraat hoor ;)
(item '"weer terug" staat er bol van, lees maar eens na - als je durft, het is nogal uit de klauw gelopen qua grootte)
Lukas zit met een beetje hetzelfde; zijn vader overleed op 1 mei j.l. en we zijn nóg aan het puinruimen.
(mijn eigen vader is al tijden geleden overleden na een jarenlange ziektegeschiedenis)
Dus we snappen hoe lastig het soms/vaak is.

en ja...huisdieren helpen enorm!

Hmmm Eeklo in België toch? :denk: Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Bel een paar grote winkels- als ze veel dingen voor zoutwatervissen verkopen hebben ze vaak ook osmose kant-en-klaar in de aanbieding.
Maar wat boes zei: een setje is niet bereduur.
Hij heeft een goede kijk op waterwaardes ;) (ik ben zelf niet zo goed met getallen)

Succes en veel sterkte!
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 11 jul 2016, 8:43

klees dit ook eens...

viewtopic.php?f=13&t=5070

maak je niet te druk over hard water, maak je meer zorgen over voeding en daarbij de co2 EN, niet te vergeten de verlichting, als je pas sinds kort alg hebt kan het best eens zo zijn dat dit juist komt door je drijfplantjes, heb je toevallig alg sinds je drijfplantjes hebt?

in ieder geval, dit moet een beetje in verhouding staan tot elkaar en daar kom je achter door proberen, proberen, en door natuurlijk te proberen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

Dubbel gevoel Forum: Kletspraat Auteur: Apisto Reacties: 15
"opgeblazen gevoel" Forum: Ziekten Auteur: allergic2water Reacties: 16