Gebruik van een osmoos apparaat uitleggen

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Jonmarie » 22 jul 2015, 18:38

Ik lees steeds dat mijn aquaria meer stabiel (qua pH en KH) kunnen worden door het gebruik van RO. Als ik online kijk naar de setjes, schrik ik een beetje. Het ziet erg compliceerd uit! Heb je een loodgieter nodig om het aan te leggen? Moet je aquarium dichtbij een waterkraan zijn? (Geen een van mij is in de buurt van een waterkraan.) Kan je een fles/emmer/? vullen met de RO water en bewaren of moet je elke dag/konstant zo'n ding gebruiken?

Ik zie dat de meeste zijn tussen de 90 - 150 euro. Zijn bepaalde soorten/maten voor bepaalde maten aquaria? Wat is een goed merk? Wat moet je nog aanschaffen (TDS meter? EC meter? Koppelingen? Re-mineralisatie?) en hoe gebruik je de dingen?

De meeste vissen die ik wil hebben zeer zachte water nodig. Sommige hebben een pH van 4 of 4.5 nodig. (Wildvang zwartwater vissen). Daarom overweeg ik RO te gebruiken. Kan je hetzelfde apparaat voor diverse bakken met diverse waterwaardes gebruiken?

Kan iemand een basis uitleg geven in zinnen dat een a-technisch persoon kan begrijpen?

HELP!
Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Re: Gebruik van een osmoos apparaat uitleggen

Berichtdoor Kardinaaltje » 22 jul 2015, 19:55

Over de aanleg zelf, kan ik je technisch gezien weinig uitleggen. Ben je mobiel zodat je de deur uit kunt?

Het osmose apparaat hoeft niet in de buurt van je aquarium te staan, maar in de buurt van een kraan. Alleen koud water mag. Je kunt alles ermee vullen, maar pas op. Voor je het weet... heb je een kleine overstroming, omdat je vergeet het toestel uit te zetten. Je kunt deze het beste in de badkamer monteren, of laten monteren, of een wasmachinelekbak, of een grote curverbak eronder plaatsen.

Je kunt er diverse waterwaarden mee maken, zelfs zeewater.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Berichtdoor Jonmarie » 22 jul 2015, 21:34

Dank je wel, Dina.

Enkele vragen zijn nog niet beantwoord. Wie?
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lukas » 22 jul 2015, 21:41

Kort door de bocht: In 99% van de gevallen is osmose is dikke onzin.

We zijn in Nederland gezegend met uitzonderlijk goed kraanwater, waar bijna alle vis prima in kan zwemmen. Je moet wel heel gekke dingen willen doen wil je echt osmosewater nodig hebben.

En welke vissen hebben een pH van 4 nodig? Is er ueberhaupt nog iets wat kan leven in water met een pH van 4, een incidentele extremofiel daargelaten?...
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Jonmarie » 22 jul 2015, 21:53

Ja, Lukas. I wil heel gekke dingen doen. :badgrin: Welke vissen hebben pH 4 nodig? De Paro's -- niet allemaal, maar velen. Sommige hebben zelfs pH 3.5! Bijzondere vissen, dus. Ik heb altijd van uitdagingen gehouden. Hoewel, ik krijg pas de nog moelijker soorten als ik me 'bewezen' heb dat ik ze in leven kan houden en kweken. Maar ik begin waarschijnlijk met Paro's die pH 4.5-5 nodig hebben. En osmose is aangeraden. Ik ben momenteel bezig met Catappa bladen, eiken extract en (in mijn 54 l als experiment voor de planten die ik daarin heb, Easy Carbo).
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor kaylee_d » 22 jul 2015, 22:19

Zelfs voor ph van 5 is het beter om osmose te gebruiken, omdat genoeg ph 9 v/d 10 keer >8 is, en moeilijk omlaag te halen is. Zelf gebruik ik op dit moment turf en het schommelt tussen de 6.5 en 7, kraanwater is hier 7,8 inmiddels.
kaylee_d
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 5
Verzonden: 45 Duimpjes
Ontvangen: 8 Duimpjes
Leeftijd: 22

Nederland
Formaat: 81x36x39, 31x21x21

Berichtdoor Kardinaaltje » 22 jul 2015, 22:22

Lukas schreef:Kort door de bocht: In 99% van de gevallen is osmose is dikke onzin.

We zijn in Nederland gezegend met uitzonderlijk goed kraanwater, waar bijna alle vis prima in kan zwemmen. Je moet wel heel gekke dingen willen doen wil je echt osmosewater nodig hebben.

En welke vissen hebben een pH van 4 nodig? Is er ueberhaupt nog iets wat kan leven in water met een pH van 4, een incidentele extremofiel daargelaten?...

Er zit voor ongewervelden op heel veel adressen nog steeds te veel koper in het net, plus dat het kraanwater voor veel kwetsbare planten niet de juiste samenstelling heeft om te overleven, hetzelfde geldt voor zeewater... Heel gekke dingen? :lol:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor Lukas » 22 jul 2015, 22:24

oef, Tribolodon hakonensis wil inderdaad pH 3.5 hebben. Damn... Je maakt het jezelf niet gemakkelijk... Ik heb nog wel een fles azijn voor je staan :razz: ;)
Hoe ver weet je de pH naar beneden te trekken met de bladeren? Redt je daar de 4.5 al mee?
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Kardinaaltje » 22 jul 2015, 22:26

kaylee_d schreef:Zelfs voor ph van 5 is het beter om osmose te gebruiken, omdat genoeg ph 9 v/d 10 keer >8 is, en moeilijk omlaag te halen is. Zelf gebruik ik op dit moment turf en het schommelt tussen de 6.5 en 7, kraanwater is hier 7,8 inmiddels.

Nou, hoe lager de PH, des te makkelijker het omlaag te halen is. Dat heeft met de KH buffer te maken.
Bij een PH van 5 moet je al gaan oppassen dat ie niet gaat vallen...

Los van het feit dat ik je stelling niet helemaal snap.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor Jonmarie » 22 jul 2015, 23:13

Lukas schreef:
Hoe ver weet je de pH naar beneden te trekken met de bladeren? Redt je daar de 4.5 al mee?

Ik ben pas begonnen nog een extra blad toe te voegen en een klein dosering eichen extract. Ik ga elke dag meten. Het is nog te vroeg om te kunnen zeggen hoe ver naar beneden het gaat. Maar ik wil vooral niet dat het gaat schommelen. Het zijn erg gevoelige visjes. Daarom denk ik aan de osmosis.

Lukas schreef: Damn... Je maakt het jezelf niet gemakkelijk...

Where's the fun in that? :razz:
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 23 jul 2015, 8:05

Ik heb er ooit eentje overgenomen en ik vond het het meest simpele apparaat ooit!

In de badkamer aan de (onder de douche)kraan geschroefd- gewoon kraankoppie eraf en het schroefdraadje van het osmose apparaat erop, kind kan de was doen.

Omdat er geen ophang-instructies bij waren gewoon een touwtje door het oogje op het apparaat gehaald en om de kraanconstructie gehangen.... heeeeel geavanceerd allemaal dus ;)

grote emmer onder het ene slangetje, kleiner bakje onder de andere (het staat erop wat waar uit komt: restwater en osmose)

dus als je kan schroeven, knopen en lezen... ben je klaar.

Kraan niet *te* hard laten lopen, daar kunnen de membramen niet tegen dacht ik... / maar dat staat in de gebruiksaanwijzing c.q. internet pagina's.

Echt- mijn aquariumfilters zijn ingewikkelder :green:

==

... even plagen hoor maar "eichen extract" is Duits, de NL-benaming is "eiken extract", dezelfde boom, andere spelling ;)
Ik weet niet zeker of het niet gewoon ordinair (en dus veel goedkoper) looizuur is.
Mocht ik daar echt duidelijkheid over krijgen dan hoor je dat meteen natuurlijk.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 310 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Richardver » 23 jul 2015, 9:05

Denk ook dat het gewoon looizuur is :)
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Jonmarie » 23 jul 2015, 9:07

Dank je wel, Christa! Je hebt mijn angst/onzekerheid weggenomen. :smile:

Ja, ik weet de taal verschil tussen eiken en eichen, maar dit produkt van Aquatic Nature heet "Eichen Extract", dus ik heb het zo overgenomen in mijn post. :oops: Dom, want alle merken noemen het extract of eiken of eichen of oak, enz.

Net een goede tip gelezen bij het googlen: ipv het eiken extract direct in de aquarium te doen, het is een goed idee een emmer met bv 10 liter water te testen. Je gaat zo te werk: 1 ml erin, uurtje wachten, testen. Elke uur nog een ml en testen. Zo kom je achter welke dosering je nodig hebt. Dan bij waterversingen, weet je hoeveel je in het water doet voordat je het aquarium bijvult. :leraar:
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Jonmarie » 23 jul 2015, 9:19

Richardver schreef:Denk ook dat het gewoon looizuur is :)

Ja, in essentie is het Tannic Acid (looizuur) https://en.wikipedia.org/wiki/Tannic_acid (het nederlandse Wiki is erg summier)

Maar technisch: Sometimes extracts from chestnut or oak wood are also described as tannic acid but this is an incorrect use of the term. :wtf:

Interessant trivia: (van Wikipedia):

Crocodilian coloration

Skin color in Crocodilia (crocodiles and alligators) is very dependent on water quality. Algae-laden waters produce greener skin, while tannic acid in the water from decay of leaves from overhanging trees (which produces some types of blackwater rivers) often produce darker skin in these animals.
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 23 jul 2015, 13:14

Ha- weer een leuk weetje erbij. :grin:

Ik wist wel dat veel dieren door algen anders kleuren (kijk maar naar incidenteel bijna groene ijsberen en rendieren, bijna onzichtbare luiaards in het regenwoud etc.) - maar had er nooit bij stilgestaan dat ronddobberen in zo'n 'thee-rivier' de huid van een dier serieus zou gaan (ver)kleuren.

(Altijd gedacht dat het simpelweg vertekening door het gekleurde water was .. mijn luie breintje is soms wat kort door de bocht.)

- Ik had al zo'n vermoeden dat het "eichen extract" waar je het over had een soort van "verkoopnaam" was hoor, maar ik kon het niet laten ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 310 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Volgende