Te hoge KH

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Te hoge KH

Berichtdoor Simeonqs » 02 dec 2012, 22:46

Ik heb eerst maar eens rondgekeken op ons forum en ook op andere sites om een antwoord te vinden, maar merk dat het heel moeilijk is om een antwoord te krijgen dat precies past op mijn situatie, dus hoop ik maar op iemand met genoeg geduld om het mij nog maar eens uit te leggen .

Ik zit dus met een redelijk nieuw aquarium:
Vissen: 5 neontetra's (waren er eerst 10) en 2 diamant goerami's (weet dat het niet past, maar wist het niet toen ik ze kocht).
Planten: waterpest en Echinodorus uruguayensis (denk ik).
Aquarium: 40 liter, met zwarte steentjes op de bodem, hardhoutwortel, filter met kool en spons.
Gebeurtenissen: De planjes heb ik licht bemest met vloeibare mest.
Water heb ik 4 dagen geleden verwisseld (1/4, leidingwater dat een dag heeft gestaan) ivm agressieve neontetra's. De vissen lijken het goed te doen, al zitten ze binnen hun soort wel regelmatig achter elkaar aan. De planten doen het iets minder goed, maar krijgen wel jonge scheuten (die worden echter niet zo groot als de andere bladeren/stengels).
Waterwaardes: 20 NO3, 0 NO2, 16˚d GH, 15˚d KH, 7.6 pH en geen Chloor.

Nu is de KH dus duidelijk te hoog en ook de GH en pH mogen iets naar beneden dacht ik. Ik heb gevonden dat dat met osmose of regenwater kan, maar dat kan ik hier niet zo makkelijk te pakken krijgen. Ook zou het met turffiltering kunnen. Ik heb alleen een binnenfilter met beperkte ruimte en vraag mij dus af of ik een deel van de kool door turf zou kunnen vervangen. Ideeën?
En als ik gewoon gekookt water zou kunnen gebruiken zou het natuurlijk nog beter zijn.
Mocht iemand een betere oplossing hebben, dan hoor ik het graag!

Simeon

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 40 liter

Re: Te hoge KH

Berichtdoor boesboes » 03 dec 2012, 1:46

heb zelf ook gourami's en tetra's nij elkaar zitten (goud , blauwe spat en cacaogourami met 2 soorten tetra)
gaat bij mij prima.vallen elkaar niet lastig en als ik me goed herrinner voelen ze zich ook nog thuis in ongeveer de zelfde waterwaardes.

meestal zie je wel aan de vissen of ze zich prettig voelen. alleen het groepje tetra's zou weer wat groter mogen richting het min van 10 maar dat had je zelf volgens mij ook al door.

wat je plantjes betreft zou ik me nog niet al te veel zorgen maken zolang er nieuwe scheuten schieten.duurt bij mij soms maanden voordat ze eens aan een groeispurt van nieuwe bladeren beginnen.
-vaak moet een plant eerst wortels schieten voor de nodige voeding (vooral moerasplanten die de meeste voeding door de wortels op nemen)
-vaak is een plant bovengronds gekweekt (emers) of onder andere lampen dan in jouwn bak.deze bladeren kunnen zich dan niet aanpassen aan de nieuw leefomstandigheden en sterven dan af.

er zijn tal van manieren om de gh/kh en ph omlaag te krijgen. maar bij de meeste vind ik het nadeel dat het vaak onhandig, gevaarlijk of de werking geleidelijk minder word.

ik persoonlijk vind maar 1 praktische oplossing die stabiel blijft en ook nog veilig is.
-een osmose apparaat kopen en dan bijv 50/50 met kraanwater mengen of een andere gewenste verhouding.je hebt ze al voor minder dan 100euro.ja het is toch even een investering maar je hebt het vrij snel terug verdiend als je niet telkens weer filtermateriaal of flesjes moet gaan halen om de gh/kh/ph te verlagen.heb er zelf uiteindeling ook maar 1 aangeschaft en werkt superfijn .

ik hoor wel vaker dat mensen water koken maar zie er zelf het nut niet van in ,behalve dan het onnodig verstoken van gas.
volgens mij is het toch de waterdamp die ontdaan is van mineralen etc. en niet het water zelf nadat het gekookt is :???: .
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Simeonqs » 03 dec 2012, 8:51

Heel erg bedankt voor de reactie. Zeker dat van de planten is wel een geruststelling.
Ik ga bij de vissenwinkel eens kijken wat ze hebben en anders moet ik toch maar eens kijken of ik een betaalbaar osmose apparaat kan vinden dat ook nog in mijn kleine kamertje past.
En jij vind dus dat er wel nog een aantal tetra's bij kunnen, ondanks dat ik maar 40 liter water heb (de bak is natuurlijk groter, maar er liggen ook steentjes in)? Ik zit erg te twijfelen, want de goerami's worden ook nog een stuk groter en die had ik eigenlijk dus liever niet gehad als ik dat had geweten.... Maar als het beter voor ze is dan koop ik binnenkort nog een stuk of 5 bij.
En hoe zit het trouwens met het verhaal dat slakken ook een deel van het kalk uit het water halen voor hun huisje? Maakt dat een duidelijk verschil, of is het gewoon onzin? Want dan zou het kunnen dat de hardheid vanzelf daalt als ik niet dagelijks water wissen (heb ik een tijdje gedaan ivm stip, en bij de meting was de waterwissel ook nog maar 2 dagen geleden). Het liefst zou ik de natuur zijn gang laten gaan, omdat dat ook voor de visjes lekker stabiel is. Maar alleen al het voor hun beter is natuurlijk.

Simeon
Simeonqs
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor triple » 04 dec 2012, 12:12

een 40liter bakje is eigenlijk niet geschikt voor je vissen

over je kh je zou je kraanwater(15kh) kunnen mengen met 2/3 regenwater/osmose(0kh) dan krijg je een 5kh waar je vissen en planten dankbaar voor zullen zijn
triple
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Leeftijd: 45

Belgium
Regio: overal
Formaat: 100X40X50

Berichtdoor Simeonqs » 04 dec 2012, 16:29

Beste Triple,
Ik heb duidelijk gezegd dat ik weet dat mijn goerami's eigenlijk niet in die bak passen, dus ik snap niet helemaal wat je nu met je opmerking daarover wilt bereiken....
En dat je met osmose of regenwater kunt mengen en dat dat goed is voor je vissen snap ik natuurlijk ook. Ik vroeg hier dus om ALTERNATIEVEN die ook goed zijn voor de vissen....
Simeon
Simeonqs
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor triple » 04 dec 2012, 21:54

:denk: ik denk niet enkel aan je gourami's maar ook aan je neon's deze trekken graag baantjes vvv_db/vvv_vissen_tonen.php?fish=1218 hier stellen ze een minimale bakmaat van 80cm voor(en je gaf zelf al aan dat ze agressief gedrag vertonen).

over je kh als deze +-15kh zou ik dit niet doen via turf dit zal maar traag ,instabiele kh-waarde ,gele kleur geven
het lijkt me het best om je water voor te bereiden met een zuur dit breekt dan gedeeltelijk je kh af(eikenbladzuur,'pH en KH minus', citroenzuur of zoutzuur,enz) op lange termijn zal dit wel duurder en minder veilig zijn dan de eerder genoemde osmose
triple
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Leeftijd: 45

Belgium
Regio: overal
Formaat: 100X40X50

Keer terug naar Water en chemie