discussie waterverbeteraars koolstof en testsets

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

discussie waterverbeteraars koolstof en testsets

Berichtdoor boesboes » 05 dec 2011, 1:28

heb laatst een discussie gehad met een andere aquariaan of zeg maar gerust aquarioot :smile: ( meer dan 50 bakken ) over waterverbeteraars die water visvriendelijk zou moeten maken.
gebruik van koolstof, sturen van water en testsets.
hij gebruikte puur alleen kraanwater voor bijv discussen ,maanvissen en tetra soorten. zonder een enkele toevoeging of aanpassing van water, ook geen koolstoffilter.
waarom hij vond dat dit niet nodig was kreeg ik het volgende antwoord :
het kraanwater in nederland is van uitstekende kwaliteit dus waarom zou ik een waterverbeteraar gebruiken . nu weet ik dat het kraanwater in nederland vaak nog beter is dan het zogenaamde bronwater wat je in de supermarkt koopt waar vaak meer zware metalen in zitten en toch over uiterst puur water word gesproken.

waarom zou ik testsets gebruiken ? ( ph gh kh nitraat fosfaat ) als ik 3 verschillende sets gebruik krijg ik 3 verschillende uitslagen. daarnaast zijn deze vissen vaak nakweek en wees me er op dat die grote viskwekers en dierenwinkels echt niet van dat dure spul in een bak gooien zoals osmosewater en waterverbeteraars etc en van elke bak het water gaan aanpassen .dit heb ik zelf ook al eens gezien in een documentaire over een discuskwekerij ( 850 bakken )die deden kweken op alles behalve geschikt water ( hard water ) .zou het kunnen dat onze vissen allang gewend zijn aan gewoon hard kraanwater omdat ze hier in zijn gekweekt en opgegroeid.
volgens hem gewoon zorgen dat je bacterie cultuur in orde is en regelmatig water wisselen. nu moet ik wel zeggen dat deze man gezegend is met redelijk gunstig kraanwater maar naar mijn mening toch nog verre van ideaal voor deze vissoorten.

koolstof of turf ? waarom zou ik dat gebruiken was zijn antwoord. het haald alleen maar stoffen eruit die belangrijk zijn voor je planten.ik gebruik het alleen maar om medicijnen uit mijn water te halen als ik die heb gebruikt.

hij gebruikte alleen co2 en plantenvoeding met extra ijzer .

nadenkend over deze uitspraken liep ik langs zijn aquariums. hmmm..... vissen ogen gezond,planten ogen gezond en geen algje te zien. zou hij hier dan toch gelijk in hebben?

nu ben ik zelf een kweek jonge maanvisjes groot het trekken waarbij ik gewoon kraanwater gebruik zonder wat voor toevoeging dan ook.ook geen koolstof en met een ph van 8 (redelijk hard water) tot nu toe gaat dat goed. of zouden ze het toch zwaar hebben? ze weten immers niet beter, ze zijn er in geboren

zijn deze nakweekvissen niet allang gewend aan gewoon hard kraanwater en laten we ons allemaal wat gek maken met waterverbeteraars en dergelijke terwijl dit helemaal niet nodig is.
hoe denken jullie hierover?
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Re: discussie waterverbeteraars koolstof en testsets

Berichtdoor hausofnotho » 05 dec 2011, 5:35

Ik kweek zelf betta's, notho's en wat levendbarenden op kraanwater. Ik voeg hier wel een primer zoals aqauasafe aan toe om de laatste metaaldeeltjes eruit te halen, hoe de watersamenstelling van je water percies is kan je makkelijk bij je water leverancier vinden op internet. Ik moet hierbij wel vermelden dat al de soorten die ik kweek van hard water houden(behalve de betta's). Het verzuren van het water dmv amandel/bananenbladeren of door het aanbrengen van een kweekmedium(turfvezel) doe ik alleen tijdens een paring of kweek. Ik filter al me bakken met luchaangedreven sponsfilters, deze vind ik makkelijk te verschonen en zijn ook makkelijk te enten in een draaiende bak. Waterwissels doe ik vanuit een buffer bak waar het water een week over een uv lamp en kool gefiltert word.

Ik ken ook kwekers die niks toevoegen aan hun water en gewoon leiding water gebruiken zonder problemen maar zelf ben ik er wel van overtuigd dat een primer niks slecht en alleen maar goed doet. Ik heb in ieder geval weinig last van uitval.
hausofnotho
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: speciaal

Berichtdoor 1Paul » 05 dec 2011, 9:40

Ik ben het met hem eens, toevoegingen zijn alleen maar goed (in verreweg de meeste gevallen) voor de gemoedsrust van de aquariaat en goed voor de knip van de producenten...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor boesboes » 05 dec 2011, 22:42

ik geloof best dat waterverbeteraars een gunstig effect op water kunnen hebben maar dat vissen met een gezond imuunsysteem ook prima zonder kunnen ( mensen met een goed imuunsysteem worden ook niet meteen ziek na een koude regenbui ).
ik gebruik het alleen nog voor vissen die veel stres hebben ondergaan of ziek zijn geweest. de vissen zien er in principe nog net zo gezond uit als toen ik het wel gebruikte bij iedere waterwissel .

wat betreft het aanpassen van water vind ik een beetje lastig verhaal . in welk water zijn de jongen gekweekt ? waaraan zijn ze gewend ?
het blijft in mijn ogen lastig. ik heb z'n vermoeden dat de nakweek vissen veel hogere toleranties kunnen hebben en aan veel harder water inmiddels zijn gewend.
ik blijf wel van mening dat het water altijd binnen aanvaardbare waardes moet blijven.
maar waar ligt die grens ? ik denk dat je het beste aan de vis zelf kunt zien. de kleur en hoe de vis zich gedraagd.

ergens begin ik die gedachtengang van deze aquariaan te begrijpen, en ergens lijkt het ook wel logisch.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50