co2 toevoeging (nog)geen effect

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: co2 toevoeging (nog)geen effect

Berichtdoor Coen » 11 dec 2011, 15:35

vanochtend waren mn vissen opeens erg snel aan het ademen en mn ramirezi hingen zelfs onder de oppervlakte te hijgen.
Meteen even water getest, maar ik zie de oorzaak niet in. kan het echt zijn dat er een zuurstoftekort ontstaat in de nacht?

PO4= 0 of 0.02 mg/l
NO3= <5 mg/l (wat zijn eigenlijk jullie streefwaarden voor een goede plantengroei?)

pH= 6.8-- komt hier met 7.6 uit de kraan (co2 stond nog uit van de nacht)
KH= 4

water is 24 graden

wel snele een emmertje water ververst en toen leek alles weer okay.
Coen
Gebruiker

Onderwerpen: 21
Afbeeldingen: 92
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Germany
Soort aquarium: speciaal gezellig
Regio: Woonkamer
Formaat: 100X50X40

Berichtdoor BazZi3 » 11 dec 2011, 16:14

hollandse plantenbak gaat mij lukken!
BazZi3
Bas de Veranderaar

Onderwerpen: 405
Afbeeldingen: 91
Leeftijd: 29

Nederland
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Tanganyika
Formaat: 80*40*50

Berichtdoor Coen » 11 dec 2011, 16:53

thanks, had de RR al wel met de calculator hier berekend, en gezien dat P te laag is maar die link legt alles wel even netjes uit. super

ik ga maar es bij de apotheek vragen om KH2PO4
Coen
Gebruiker

Leeftijd:

Germany

Berichtdoor Coen » 14 dec 2011, 14:02

heb uit de Uni alvast een oplossing met 1gr KH2PO4 op 500ml meegenomen.
hiermee zou bij een dosering van 10ml de po4 met 0.1 omhoog gaan volgens de calculator van Gilles (op 140 liter netto volume).

ik wil nu mijn Po4 van 0.02 richting .3 0f .5 bijstellen

de calculator op de pagina van de heer Buddendorf adviseert om er dan 95 ml van mijn oplossing in te mengen (op 140 liter netto volume).

als ik dit echter omdraai,en wel zo:

ik geef bij de calculator van Gilles op Aquariumbemesting aan dat ik met 0.5 per dosis wil verhogen en 95ml oplossing als dosis neem, dan geeft deze een stockoplossing van een halve gram per 500 ml aan.

wat klopt hier niet?

ik ga het sowiezo in stapjes doen, maar wil wel zeker zijn dat ik het juiste doe. en niet mn hele systeem in de war breng
Coen
Gebruiker

Leeftijd:

Germany

Berichtdoor Coen » 14 dec 2011, 18:44

Iemand al een idee over mijn vorige post?? ik heb vast ergens een denkfout gemaakt :oops:

om het mezelf nog ingewikkelder te maken heb ik een andere RR tabel gevonden die een fosfaatgehalte van 0.2 mg/l adviseerd bij een NO3 van 5mg/l, zie:

http://www.dewinters.nl/artikelen/aquariumplanten%20bemesting-3.htm

maar als ik bij de Buddenhof calculator een Po4 van 0.2 bij een No3 van 5 invul heb ik kans op groene alg, en moet er nog 72 ml stock bij.

vandaag de Po4 verhoogd met 0.2 door 2x10ml stock er in te spuiten. morgen ga ik meten.
Coen
Gebruiker

Leeftijd:

Germany

Berichtdoor Enzio Rosa » 15 dec 2011, 0:39

Als je de tabellen zou aan houden was ie goed. Klopt de buddendorf dan verhoog je dus de po4 naar 0,5.
Ben benieuwd naar wat er nou wel en niet klopt. Denk dat de tabellen niet klopen als deze werken op gewicht http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm

Ik heb daarna aan o.a. Willem Zaal gevraagd naar de waarden van zijn bak. Zijn antwoord was 0,2 mg/l fosfaat en 5 mg/l aan nitraat. Dit zou al jaren zo stabiel zijn. Snel uitgerekend levert dat een Redfield ratio van 17 op! Nu wist ik hoe die kampioenen dat doen! Let op: in het begin rekende we (wijlen Adriaan Briene en ik) abusievelijk met de verhoudingen op gewichtsbasis. Later hebben we dat gecorrigeerd met verhoudingen tussen aantallen atomen. Gelukkig is het optimum van de Redfield ratio breed genoeg gebleken om dit op te kunnen vangen. Wat o.a. Willem en Ruud Setteur (weer zo'n kampioen) door jarenlange ervaring blijkbaar hadden gedaan was sturen op de Redfield ratio, naast natuurlijk adembenemende composities met hun planten maken, techniek die loopt als een klok enz. Later bleek dat we de Redfield Ratio abusievelijk hadden berekend aan de hand van grammen en niet op basis van atomen. De bak van Willem Zaal had duseen RR van 38 (zie tabel). Dat het bij hem goed ging (hij had wel wat last van groene algen maar niet zoveel) komt waarschijnlijk omdat hij veel hardgroeiende planten in zijn bak heeft. Deze planten kapen het nitraat direct voor de neus van de algen weg. Een bak met minder planten zou dan ook zeer waarschijnlijk in no-time vollopen met groene algen.

Zelf denk ik dus dat de tabellen niet kloppen. Wel bij de calculator opletten met kh2hpo4 en kh2po4 scheelt op jouw berekening 140l, po4 0,2
no3 5 zo'n 14 ml

Tevens heb je nog dat de meetsetjes nooit 100% zu,iver zijn bijv bij no3 hen je stapjes bijv 0,5,10,20

Groeten,
enzio rosa
Enzio Rosa
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Afbeeldingen: 48
Leeftijd: 25

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 60X30X30 & 120X40X55

Berichtdoor Enzio Rosa » 15 dec 2011, 0:40

Als je de tabellen zou aan houden was ie goed. Klopt de buddendorf dan verhoog je dus de po4 naar 0,5.
Ben benieuwd naar wat er nou wel en niet klopt. Denk dat de tabellen niet klopen als deze werken op gewicht http://buddendo.home.xs4all.nl/aquarium/redfield.htm

Ik heb daarna aan o.a. Willem Zaal gevraagd naar de waarden van zijn bak. Zijn antwoord was 0,2 mg/l fosfaat en 5 mg/l aan nitraat. Dit zou al jaren zo stabiel zijn. Snel uitgerekend levert dat een Redfield ratio van 17 op! Nu wist ik hoe die kampioenen dat doen! Let op: in het begin rekende we (wijlen Adriaan Briene en ik) abusievelijk met de verhoudingen op gewichtsbasis. Later hebben we dat gecorrigeerd met verhoudingen tussen aantallen atomen. Gelukkig is het optimum van de Redfield ratio breed genoeg gebleken om dit op te kunnen vangen. Wat o.a. Willem en Ruud Setteur (weer zo'n kampioen) door jarenlange ervaring blijkbaar hadden gedaan was sturen op de Redfield ratio, naast natuurlijk adembenemende composities met hun planten maken, techniek die loopt als een klok enz. Later bleek dat we de Redfield Ratio abusievelijk hadden berekend aan de hand van grammen en niet op basis van atomen. De bak van Willem Zaal had duseen RR van 38 (zie tabel). Dat het bij hem goed ging (hij had wel wat last van groene algen maar niet zoveel) komt waarschijnlijk omdat hij veel hardgroeiende planten in zijn bak heeft. Deze planten kapen het nitraat direct voor de neus van de algen weg. Een bak met minder planten zou dan ook zeer waarschijnlijk in no-time vollopen met groene algen.

Zelf denk ik dus dat de tabellen niet kloppen. Wel bij de calculator opletten met kh2hpo4 en kh2po4 scheelt op jouw berekening 140l, po4 0,2
no3 5 zo'n 14 ml

Tevens heb je nog dat de meetsetjes nooit 100% zuiver zijn bijv bij no3 heb je stapjes bijv 0,5,10,20

Groeten,
enzio rosa
Enzio Rosa
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Afbeeldingen: 48
Leeftijd: 25

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 60X30X30 & 120X40X55

Berichtdoor Bubblewrap » 15 dec 2011, 11:18

Tja, RR. Hou er maar niet te strak aan vast. Er zijn bij meten en toedienen zoveel onnauwkeurigheden dat je er toch niet zo precies op kunt sturen. Zorg dat je NO3 en PO4 in voldoende mate in je water aanwezig hebt. De precieze verhoudingen komen niet zo nauw. ;)
Bubblewrap
Junkie

Onderwerpen: 154
Afbeeldingen: 38
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: Glas
Regio: Aarde

Berichtdoor Coen » 15 dec 2011, 14:40

ach ja, die tabellen en calculators zijn natuurlijk maar benaderingen van wat er echt gebeurt qua chemie. plus de genoemde onnauwkeurigheden in de tests, dan blijft het gissen. maar gissen met een goede onderbouwing is wel beter voor ik dingen probeer te gaan sturen met chemie.

mijn algjes houden zich overigens ook niet aan de regels, ik heb zowel groene stippels als bruin/blauwe baarden :dans:

Afbeelding

er is nu dik 40 ml toch ingegaan en mn po4 is nu meetbaar aanwezig , maar hoger als 0.2 is het zeker niet.
nu maar kijken hoe snel dit verbruikt wordt, en hoe mn plantjes het doen. Bij een volgende waterwissel maar zien wat ik dan zal toevoegen.
Coen
Gebruiker

Leeftijd:

Germany

Berichtdoor Coen » 25 jan 2012, 23:55

heb nu P ook meetbaar in de bak, er gaat nu elke week 20 ml stock oplossing doorheen. mijn planten zien er goed uit en algen lijken aan het kortste eind te trekken.

wat denk ik ook veel heeft uitgemaakt is dat ik er nieuwe Tl's in gezet heb. heb nu een 30w 960 en een 840 en vooral s'avonds komen er hele slierten zuurstofbelletjes van mn plantjes.

waarschijnlijk had ik me de hele speurtocht kunnen sparen, maar ik heb weer een boel geleerd en weet zeker dat mn Aqua nu beter draait als hiervoor.

volgende uitdaging HC Cuba er in planten :grin:
Coen
Gebruiker

Leeftijd:

Germany