Indraaien nieuw aquarium

Waterwaarden, watertesten en waterverbeteraars.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Indraaien nieuw aquarium

Berichtdoor alf » 02 okt 2011, 22:41

Ik heb mijn bak van 230 liter nu ongeveer 2 weken draaien. Ik heb de bak gedeeltelijk gevuld met water uit mijn andere aquarium dat goed loopt: ongeveer 80 liter. De pomp draait vanaf afgelopen vrijdag (3 dagen). Mijn pomp was lek en deze heb ik vrijdag omgeruild gekregen voor een nieuwe. Vandaar de late plaatsing van het filter. In die tussentijd heb ik zolang een pomp van een binnenfilter in mijn bak gehad voor de nodige watercirculatie.

Verder doe ik er dagelijks een heel klein beetje vlokkenvoer in (schijnt te helpen voor een snellere opstart). Amoniak schijnt ook te versnellen, maar durf ik niet aan. Mijn bodem is zand zonder voedingsbodem.

Ik heb gelezen dat het niet altijd noodzakelijk is om opstartbacteriƫn te gebruiken. Wordt soms ook afgeraden. Mijn filter zal zeker nog niet veel bacteriƫn bevatten denk ik, maar in mijn bodem moeten toch wel wat bacteriƫn zitten, omdat die nu twee weken draait en ik het water heb gemengd, lijkt mij.
Of zie ik dit verkeerd?
In mijn huidige bak heb ik bij aanvang wel Sera bio nitrivec toegevoegd en de vissen direct geplaatst. Verder geen opstartbacteriƫn. Alles is goed gegaan met de vissen.

Is het aan te raden juist nog wel iets toe te voegen voor een goede opstart of juist niet? Hoelang moet ik nog wachten voordat ik mijn vissen kan over-verhuizen?
Cayman 110 Pro, 230 liter, starter.
alf
Gebruiker

Onderwerpen: 42
Afbeeldingen: 14
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 52

Nederland
Soort aquarium: biotoop
Regio: Congo rivier
Formaat: 110X45X58,5 (lXdXh)

Re: Indraaien nieuw aquarium

Berichtdoor Kardinaaltje » 02 okt 2011, 23:18

Meet eerst even je waarden, eigenlijk zou je nu zowel een beetje een paar vissen kunnen toevoegen.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Berichtdoor alf » 03 okt 2011, 13:09

Ik zal vanavond mijn waarden meten en laten weten.

Is het misschien ook beter om een kleine hoeveelheid eheim biomech uit mijn filter van mijn goed draaiende aquarium in mijn nieuwe filter te doen?
Ik heb ergens gelezen dat de bacteriƫn dan veel sneller toenemen of is het toevoegen van aquariumwater uit die bak voldoende?
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 03 okt 2011, 18:18

Als je waarden goed zijn gewoon de eerste bewoners erin zetten weekje wachten de volgende enz enz...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor alf » 03 okt 2011, 21:25

Nou ik heb net het volgende gemeten:

Ik moet zeggen dat ik het toch niet kon laten:
Van mijn goed draaiende aquarium heb ik een gedeelte van het Eheim BioMech (ook van die poreuze brokken, alleen ongeveer 4x zo groot als die van de nieuwe) genomen en tussen het Eheim BioMech van mijn nieuwe filter gelegd. Dat was nogal vies, zodat ik dit in hetzelfde water dat in het oude filter zat, heb schoongemaakt. Ik neem aan dat de bacteriƫn gewoon in het poreuze materiaal is blijven zitten. Ik heb de Biomech alleen wat heen en weer geschud in het water.

Het schijnt het opstarten ongelooflijk te versnellen heb ik vele malen gelezen. Want mijn huidige filter draait pas sinds vrijdag. Het water in het aquarium staat er 2 weken in.
Qua echte zuurstofplanten heb ik een veldje Vallisneria spiralis staan van 25 cm x 13 cm. Voor de rest anubias-soorten en een rode tijgerlotus.

De waarden
NO3 (Nitraat): 25mg/l
NO2 (Nitriet) ergens tussen de 0 en 0,5 mg/l: Is moeilijk te zien op zo'n teststrookje: wit of zeer licht rose?
GH tussen de 7d en 14 d (>7d))
KH 6 d
PH 7,2

Op zich mooie waarden lijkt mij. Alleen weet ik niet of ik nog een amoniakpiek ga krijgen en daarna een nitrietpiek?
Testset voor amoniak heb ik niet.

Vissen plaatsen
ā€¢ Ik wil als eerste mijn rugzwemmende meervallen overzetten (6 stuks). Is dat nu mogelijk of kan ik nog beter tot het eind van deze week wachten en nog eens meten?
ā€¢ Hierna wil ik mijn bultkopcichliden er in zetten: moet ik dan eerst weer meten of moet er een bepaalde tijd tussen zitten.
ā€¢ Als laatste wil ik mijn geeloogcongozalmen plaatsen: deze zijn het gevoeligst voor nitriet: moet ik dan eerst weer meten of moet er een bepaalde tijd tussen zitten.

Graag jullie reactie?
:denk:
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Opzichter » 05 okt 2011, 19:47

Zou voorzichtig beginnen om wat vissen te plaatsen.
De waterwaarden lijken me okay, maar wel blijven meten. :shock:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 58

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor alf » 05 okt 2011, 21:23

Ik denk dat ik aanstaande zaterdag mijn rugzwemmende meervallen overzet (6 stuks).

Vandaag had ik per ongeluk een plant uit de zandbodem getrokken en zag dat deze nog iets beter kon wortelen. Zaterdag zit die weer wat vaster. De meervallen zwemmen nogal over de bodem, vandaar.

Mijn nieuwe filter is dan ook wat langer ingedraaid: 7 dagen. Met toevoeging met een gedeelte van mijn filtermateriaal van mijn ingedraaide filter dan 5 dagen. Het water in de bak zit er dan al 21 dagen in. Ik heb het idee dat mijn aquarium dan redelijk is ingedraaid.
Wel heb ik bruine alg sinds een paar dagen op mijn achterwand. Schijnt meestal voor te komen bij een opstartende bak. Dit is na zo'n 2 weken met 8 uur licht per dag met een middagpauze van 2,5 uur. Nu heb ik het licht opgeschroefd naar 9 uur per dag.

Ik gooi wel sinds een week of 1,5 iedere dag iets voer in mijn bak, om de bacteriƫn te voeden. Zal zaterdag eerst 25% water verversen en dan mijn waarden meten. Als die okƩ zijn gooi ik de vissen er in.
Is dat een slim plan?

Wanneer zou de rest er in kunnen? Het liefst zou ik de 6 meervallen en de 5 bultkopcichliden zaterdag gelijktijdig in de bak doen, omdat ze al aan elkaar gewend zijn. Dit ivm met teritorium-toestanden. Of is 11 vissen in 230 liter te veel in 1 keer? De bultkopcichliden zijn nog klein: Ā±4-6 cm.
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Rommer » 06 okt 2011, 7:33

Heb je ook al water van je oude bak in de nieuwe gedaan? Dat versneld de opstart altijd erg goed.. Verder vraag ik me af wat voor rugzwemmende meervallen je hebt. De "echte" synodontis nigriventris gaat bij mij niet over de bodem (alleen met voeren) en zwemt altijd op de kop...

Verder lijkt het mij goed zo, en als ik in jou schoenen stond zou ik de meervallen er nu in doen. Daarna zou ik na 3 dagen de cichliden, is beter voor de bak om dat niet tegelijk te doen
Rommer
Verslaafde

Onderwerpen: 35
Afbeeldingen: 57
Leeftijd: 36

Nederland
Soort aquarium: Afrika biotoop en een zeewater
Regio: Kameroen is favoriet

Berichtdoor alf » 06 okt 2011, 10:18

Rommer schreef:Heb je ook al water van je oude bak in de nieuwe gedaan? Dat versneld de opstart altijd erg goed.. Verder vraag ik me af wat voor rugzwemmende meervallen je hebt. De "echte" synodontis nigriventris gaat bij mij niet over de bodem (alleen met voeren) en zwemt altijd op de kop...

Tijdens de eerste vulling heb ik er ongeveer 50 liter van mijn oude bak er bij gegooid= 20% van totale inhoud. Afgelopen zaterdag heb ik wel mijn bak voor Ā±50% ververst. Ik moest namelijk een gaatje boren in mijn achterwand en kon er anders niet bij.

Wat de synodontis nigriventris betreft. Ik weet het niet zeker. Op het internet zie ook zoveel verschillende foto's. In het begin dacht ik nl dat de mijne geen echte rugzwemmende meervallen waren. Totdat ik een internetpagina tegenkwam met foto's van de synodontis nigriventris, die er wel precies zo uitzagen als die van mij.

Afbeelding

Maar ze zwemmen niet echt vaak op de kop. Hoofdzakelijk als ze eten aan het oppervlak. Voor de rest zwemmen ze voornamelijk over de bodem. Ik moet wel zeggen dat mijn oude bak vrij leeg is: twee stukken kienhout liggende op de bodem, een grote steen, grindbodem en geen planten, behalve wat Pista Stratiotes (mosselplantje).
Het lijkt ook of er eentje zwanger is. De buik is nogal dik en dat was al toen ik ze kocht, zo'n 6 a 7 weken terug.
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor jeroen34 » 06 okt 2011, 14:06

ik zou met die 6 meervallen beginnen en elke dag ff waterwaardes meten,als deze een (ongeveer)week stabiel blijven,dan kun je er langzaamaan meer toevoegen.het lijkt mij dat als je tijdens de opstart wat minder vissen in je bak hebt,dat dan de nitrietpiek niet zo hoog wordt.wel slim van je om bacterien te enten van je draaiende filter,werkt super.

groetjes jeroen.
jeroen34
Gebruiker

Onderwerpen: 14
Afbeeldingen: 19
Leeftijd: 42

Nederland
Soort aquarium: gezelschap1x en azie-biotoop
Regio: azie
Formaat: 120X40X50 en 200X50X

Berichtdoor alf » 06 okt 2011, 15:12

De meervallen staan nu in een emmer met steeds een beetje meer water gemengd van de nieuwe bak. Kan ik ze straks overzetten. Er ook maar een stuk kienhout bijgegooid. Voelen ze zich wat meer op hun gemak.
Nou het uitvangen viel niet mee. Wat zijn vissen snel. Maar uiteindelijk is het gelukt. :grin:

De waarden nu, na ongeveer 20% ververst te hebben:
NO3 (Nitraat): ongeveer 15mg/l
NO2 (Nitriet) 0 mg/l
GH tussen de 7d en 14 d (>7d))
KH ongeveer 4,5 d
PH ongeveer 7
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Rommer » 06 okt 2011, 15:57

De waardes lijken mij goed!

De Synodontis lijkt mij geen nigriventris. De nigriventris (de echte rugzwemmer), zwemt eigenlijk altijd op de kop (zelfs in een verkoopbak). Is de vis op de foto van jou? de vis op de foto lijkt mij een jonge Synodontis euptera is.. Zie http://www.planetcatfish.com/catelog/_s ... ies_id=121
Rommer
Verslaafde

Nederland

Berichtdoor alf » 06 okt 2011, 16:20

Nee de foto is niet van mij, maar ze zien er wel zo uit.
Hij lijkt inderdaad erg veel op de Synodontis euptera. Maar dan heb ik wel een groot probleem als ik dat zo zie. Deze kunnen 22 cm worden! Oeps. Ze zijn wel erg mooi overigens en ze houden erg veel van hun soortgenoten. Een echte scholenvis.

Maar toch zie ik bij andere sites ook dit soort foto's bij een nigriventris staan: http://tropicalfishandaquariums.com/Catfish/UpsideDownCatfish.asp.

Ik hoop dat je niet gelijk hebt, want ik ben er best aan gehecht geraakt.
alf
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Rommer » 06 okt 2011, 19:01

Hoe de euptera is als hij groot is weet ik niet zo goed (qua gedrag), qua kleur wordt hij erg donker...

Op jou link lijken de beide vissen mij een euptera.

Het is erg lastig te zien, daarom zou ik zeggen maak wat foto's! Misschien het ik met een beroerde foto wel al zien welke soort het is...

http://www.planetcatfish.com/catelog/im ... ge_id=4896
Dit vind ik wel een goed voorbeeld, let ook op de witte stipjes op zijkant (een typisch kenmerk)
Rommer
Verslaafde

Nederland

Berichtdoor alf » 06 okt 2011, 20:33

Ik zal proberen morgen of van dit weekend foto's proberen te maken.
alf
Gebruiker

Nederland