waar eerst aan beginnen om bacteriecultuur te behouden

Pompen, opvoerhoogtes, verlies en vermogen. Interne of externe filters. Biologische filters.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

waar eerst aan beginnen om bacteriecultuur te behouden

Berichtdoor visjeblub » 19 maart 2017, 14:16

Goedmiddag allemaal,

Ik ben een tijdje niet op forum geweest wegens gezondheidsredenen, maar nu wil ik toch weer de draad met deze site teug helemaal opnemen, vind het hier namelijk echt leerzaam, en moet ook nog heel veel leren.
Vorig jaar heb ik mij een juwel vision 180 aangeschaft, en nu zie ik dat de stroming van mijn interne filter niet meer zo goed is, dus denk dat ik eens mijn pomp zal moeten handen nemen, want begin ook meer groene aanslag op ruiten te krijgen. Nu komen mijn vragen, sommigen zijn hier wel al meerdere keren over de tong gegaan dus sorry voor mijn dubbele vragen dan :oops:
Het gaat over mijn pomp en mijn filter .
Vooreerst wat pak ik het eerst aan om uit te kuisen de pomp of de filter of allebei samen.
Ik heb mijn pomp nog nooit opengemaakt dus als ik alles samen doe gaat mijn bak dan niet te lang zonder stroming zitten, en eerlijk gezegd ben ik bang als ik enkel de pomp kuis en de filter niet dat alle vuiligheid die in mijn filter zit bij het terug in gang zetten in mijn bak zal gaan
Ik weet dat de bacteriecultuur in een aquarium heel belangrijk zijn,vandaar dat ik zo bang ben om mijn goeie bacterien te doden door 1 te lang mijn filter uit te zetten en 2 door de goeie bacterien weg te halen.
Kunnen jullie mij aub helpen en zeggen wat ik het best eerst doe of niet doe, ik ververs mijn aquarium om de week met 20 l water en mijn witte wat mijn bovenste sponsen spoel ik om de 2 a 3 weken uit in aquriumwater die ik aftap
Een hele boterham maar hopelijk kunnen jullie mij toch een beetje helpen, alvast bedankt
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Re: waar eerst aan beginnen om bacteriecultuur te behouden

Berichtdoor Henny2 » 19 maart 2017, 17:24

Ik zou alleen de pomp goed schoonmaken en inderdaad het eerste kussentje uitspoelen meer niet. Je filter kan gerust stil staan hoor, je pomp schoonmaken is zo gepiept.
Henny2
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 11 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor visjeblub » 19 maart 2017, 18:37

Beste ,

Bedankt Henry 2 voor je snelle reactie
Als ik mijn pomp alleen uitkuis, en er zit veel troep op de bodem van mijn filter( en ik deze niet verwijder) komt die dan niet in mij aquarium terecht als ik de pomp terug aanzet, ben bang dat alle vuiligheid in mijn water terecht komt. Of ben ik verkeerd in mijn redenering :denk:
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Berichtdoor Henny2 » 19 maart 2017, 22:37

Ik hou alleen een fijn netje onder de uitstroom als ik de pomp weer aanzet, dan komt er inderdaad een beetje prut uit, maar valt wel mee hoor, het meeste vuil komt in je eerste kussentje. Als je al je kussentjes schoon gaat maken, gooi je alle bacterieen weg. Ik zou elke week 1 kussentje uitspoelen in aquariumwater dat je met verversen uit de bak haalt en meer niet.
Henny2
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 11 Duimpjes
Leeftijd:

Keer terug naar Pompen en filters