welke sponzen in juwel bij opstart

Pompen, opvoerhoogtes, verlies en vermogen. Interne of externe filters. Biologische filters.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

welke sponzen in juwel bij opstart

Berichtdoor visjeblub » 24 nov 2015, 22:10

Mijn bak is nu een in zijn opstartfase maar nu lees ik op internet dat de 2 sponzen in mijn juwel vision 180 nl de zwarte en de groene een negatief effect zouden hebben op het opnemen van goede stoffen nl voedingsstoffen die al aan de planten zijn gegeven :denk:
Ook zou er zolang de zwarte spons erin zit je best geen easy carbo mag gebruiken,omdat dit blijkbaar geen zin geeft dat je er dan easy carbo indoet.
Kan iemand mij hiermee helpen
Ook zit ik ook nog steeds met de vraag of het echt niet schadelijk is bij het aquariumhouden als je met een waterontharder je water zachter maakt ? Zie daar ook alle verschillende antwoorden over, graag jullie opinie .
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Re: welke sponzen in juwel bij opstart

Berichtdoor Christa » 24 nov 2015, 23:02

Grappig ik had juist begrepen dat de groene spons 'extra veel' bacteriën zou bevatten/huisvesten en dus enorm tegen o.a. de nitrietpiek zou moeten helpen.

De zwarte (kool) spons zal inderdaad stoffen uit je water vangen (ook maar een zeer beperkte tijd echt actief dus).
Voorheen werd altijd geadviseerd om die zwarte iig te verwijderen als je met medicatie aan de gang ging, sinds een paar maanden hoor ik opeens overal dat het rampzalig zou zijn voor je plantengroei...
(ik heb er nog geen goede onderbouwde dingen over gelezen of opgezocht, dus ik vermoed dat het nogal overtrokken is.)

Als je ontharder een deel van de kalk uit je water haalt is er niets aan de hand (gewoon even je waarden meten, dan weet je meer), compleet ontkalkt water zal problemen geven met de levende have, omdat ze kalk gewoon nodig hebben voor de groei en andere processen.
Het is dus niet zozeer "is een ontharder schadelijk" maar "wat zijn je waterwaardes?".
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 314 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor peterdenhaag53 » 25 nov 2015, 8:46

Je kan gewoon de sponzen die bij dat filter geleverd worden gebruiken.
Zou alleen niet het advies van Juwel opvolgen om die sponzen regelmatig te vervangen. Lekker laten zitten en af en toe lichtjes uitknijpen/spoelen en weer terugplaatsen.
Carbo kan je ook gebruiken icm het koolfilter, is (zoals Christa ook aangaf) toch uitgewerkt na een bepaalde tijd en fungeert dan als een normale spons.
peterdenhaag53
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Verzonden: 9 Duimpjes
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd: 65
Soort aquarium: 3 bakjes
Formaat: 150x50x50 , home 60 , nanocube

Berichtdoor Kardinaaltje » 25 nov 2015, 12:06

visjeblub schreef:Ook zit ik ook nog steeds met de vraag of het echt niet schadelijk is bij het aquariumhouden als je met een waterontharder je water zachter maakt ? Zie daar ook alle verschillende antwoorden over, graag jullie opinie .

Daar had ik toch al antwoord opgegeven? Of zoek je nog meer bevestigingen? :green:
Voor de vissen die jij wilt/hebt is dat prima bij jouw waterwaarden.

De verwarring in de discussies die je tegen kunt komen zit hem in de eisen aan de waterwaarden van de vissen. Jouw vissen houden van zachtzuur water.
Daarnaast kom je spookverhalen tegen over een eventuele zuurval. Dat risico loop je pas bij een PH onder de 4 en een KH van 0 bij nooit/weinig/onregelmatig water verversen en het ongecontroleerd blijven aansturen van Co2.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor visjeblub » 25 nov 2015, 21:14

Sorry Dina, maar om ten duur lees je zoveel tegenstrijdigheden dat je het als beginneling echt niet meer goed weet en je een beetje dolgedraaid geraakt, moet jullie alvast bedanken voor jullie vlugge en nuttige reacties. Was echt niet verkeerd bedoeld. :oops:
Heb hier al van alle notities liggen van planten tot visjes algen enz en hoe dieper je graaft hoe meer vragen er komen. Hoop dat jullie dit niet erg vinden
Groetjes
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Berichtdoor Christa » 25 nov 2015, 21:58

He- iemand die zaken gaat uitspitten en er lering uit trekt... staan bovenaan mijn populariteitslijstje hoor!
en zeker in het begin is het gewoon *veel*

Het was en is ook heel moeilijk (voor mij tenminste) om in te schatten wie er écht verstand van zaken heeft en wie er Google klakkeloos napraat.
Aan Dina b.v. heb je een hele goede!

Doe rustig aan, het loopt niet weg. ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 314 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Kardinaaltje » 25 nov 2015, 23:04

visjeblub schreef:Sorry Dina, maar om ten duur lees je zoveel tegenstrijdigheden dat je het als beginneling echt niet meer goed weet en je een beetje dolgedraaid geraakt, moet jullie alvast bedanken voor jullie vlugge en nuttige reacties. Was echt niet verkeerd bedoeld. :oops:
Heb hier al van alle notities liggen van planten tot visjes algen enz en hoe dieper je graaft hoe meer vragen er komen. Hoop dat jullie dit niet erg vinden
Groetjes

Nee, nee, geeft niet.
Ik ben ook niet alwetend, maar nu ook niet bepaald de eerste de beste op dit gebied en als ik ergens geen verstand van heb, dan zeg ik niets, of verwijs door.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Vergelijkbare onderwerpen

welk zand en welke verlichting Forum: Malawi Auteur: hgosker Reacties: 4
Welke tests zijn het belangrijkst? Forum: Water en chemie Auteur: Duvessa Reacties: 1
Welke soort harnasmeerval? Forum: Meervallen Auteur: Vekl Reacties: 2
Juwel Lido 200 ... hallo! :) Forum: De gebruiker en zijn bak Auteur: Aquasta Reacties: 4
Juwel 125 liter Forum: De gebruiker en zijn bak Auteur: MellaTQ Reacties: 3

Keer terug naar Pompen en filters