Tetra filter

Pompen, opvoerhoogtes, verlies en vermogen. Interne of externe filters. Biologische filters.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Tetra filter

Berichtdoor Henri.R » 09 okt 2015, 13:43

Sinds deze week heb ik een filter van Tetra, de IN400 plus.
Meneer Tetra schrijft in de gebruiksaanwijzing dat als je het filter wil verwisselen o.i.d. je het filterccompartiment los moet trekken en de rest van de machinerie gewoon aan de ruit moet laten hangen.
So far, so good, maar man, ik moet wel zoveel kracht zetten dat ik de hele bak zowat uit elkaar trek!
Is er iemand die hiermee, of met iets dergelijks, ervaring heeft? Of moet ik elke keer maar het gehele filter uit de bak halen en dan gaan verwisselen enz.?
Met dank,
Henri.
Henri.R
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Formaat: 60cm

Re: Tetra filter

Berichtdoor Christa » 09 okt 2015, 15:35

Ha....herkenbaar.
(helaas)

Bijna al die filters waarbij je het bakje met het filtermateriaal "comfortabel" los kan maken ( ze bedoelen sjorren) van de rest zijn bloedje irritant.
( mijn onbescheiden mening hoor)
Soms is het genoeg om even een truukje te leren bv, eerst kracht naar links-onder en dan pas naar rechts-onder te zetten om op die manier om de 'sluitmachinismes' heen te werken, soms blijft het gewoon een krachttraining.
(en ja, dat gaat beter als je het geheel uit de bak haalt :roll: )

Ik heb het opgegeven en haal dat soort filters gewoon standaard uit het aquarium (bakje eronder, of een dikke handdoek) en 'opereer' op het aanrechtblad etc.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Henri.R » 09 okt 2015, 19:51

Tsjammer, maar bedankt!
Had eerst de Tetra Crystal 250, maar die blijkt zo ver boven het wateroppervlak te moeten hangen dat dit voor mijn 60cm aquarium niet haalbaar was ivm de lichtkap; die was wèl makkelijk te verwisselen, maar helaas...
Zou er een filter bestaan dat wel gemakkelijk verwisselbaar is, niet te groot, stil, en dan bij voorkeur in de bak?
Henri.
Henri.R
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 09 okt 2015, 20:13

Mocht je 'm vinden... geef je dan een gil?

Ik heb echt enorme issiues met de semi-hoorbare trilling van veel binnenfilters.

Maar als je ooit nog een bluewave wilt (zijn meteen wel groot/ maar enorm plat) ... ik heb er twee liggen (verschillende groottes).
Daar kun je het filtermateriaal gewoon uittillen met van die plastic strips die eronderdoor lopen ( hetzelfde soort systeem wat Juwel gebruikt) - nadat je het bovenklepje eraf hebt geschoven.
(gaat ook niet altijd even soepel- maar ik heb kippenkrachthandjes)
Dan blijft letterlijk alles behalve het materiaal in de bak zitten.

(oh ik zie het nu pas- we zijn bijna buren! Makkelijk als je eens iets wilt lenen om uit te proberen.)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Henri.R » 09 okt 2015, 21:46

Als ik de gouden tip weet hoor je 't!
Weet zelf nog maar heel weinig van de huidige gang van zaken in het aquawereldje; voor het laatst een bak in de jaren '60, dus zo'n 50 jaar geleden, maar wil nu, in de herfst van m'n leven, nog even van een mooi aquarium genieten...
In de tussentijd wel lid geweest van Waterleven in De Bilt, zonder aquarium, dus puur uit interesse en bewondering voor de wetenschappelijke kennis van de leden!
Nog even over het filter enz.: wat ik me afvraag is hoe het verschil is ontstaan tussen toen en nu.
Het gaat uiteindelijk om natuurlijke processen, en zijn die dan zo veranderd?
Een voorbeeld: ik had een bak van 90cm in die tijd. Daarin mooie, nu gewone planten: cabomba, cryptocorine, myriophillum, bacopa enz.
De vissen: guppen, zwaarddrager, chinese danio en idem rerio, en een paar vrijwel onbetaalbare kardinaaltetra's.
Zag nu tot mijn verbazing dat guppies duurder zijn dan neontetra's.....
Maar, en nu komt het, met de luxe van een verwarming met thermostaat, maar geen filter; veel te duur!
En nu lees ik overal: als je het filter uitdoet gaat alles dood!!
Waarom ging dat in die jaren allemaal wel goed(met de nodige zorg, natuurlijk), en moeten we nu een filter hebben dat niet eens uitmag? (Ja, ik weet inmiddels van de bacteriën enz.).
Henri.
Henri.R
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Apotheose92 » 09 okt 2015, 23:44

JBL cristalprofi lijn. Ik heb de e901 en e1501. Gemakkelijk verwisselbaar, passen beide in de kastjes waar ze behoren, stil. Niet in je bak :) ze zijn extern.
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor 1Paul » 10 okt 2015, 8:04

Hoi Henri, toen filterde men ook nog gewoon via een simpel hoekfiltertje met kool en watten en inderdaad geen last van sores, wel, vrijwel geen last dan...

moet er wel bij zeggen en ik denk dat dat de truc was, er was ook geen geld voor veel vis, oftewel, de bezetting in de toenmalige bakken was vele malen lager dan die nu is!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 10 okt 2015, 9:10

Wat 1Paul al zei- men was toen veel zorgvuldiger met zijn dieren.

Het lijkt nu allemaal makkelijker, maar dat is het niet natuurlijk.
Evenwicht zoeken/houden blijft gewoon lastig/ een uitdaging.

Grappig- ik wist niet eens dat De Bilt een aquariumvereniging had!
(woon hier nu ruim 2 jaar)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Henri.R » 10 okt 2015, 13:22

Tsjonge, leuke reacties, dank...
@Apotheose: is zo'n JBL niet een beetje 'overkill' voor een 60cm aquarium?
@1Paul: Als ik zo eens alles doorlees op het forum is het dan ook niet zo dat er nu veel meer wordt doorgekweekt dan in de jaren '50/'60, en dat daardoor, net als bij sommige honden- en katten, de weerstand van zo'n dier lager is?
@Christa: ja 'Waterleven' is voor zover mij bekend al vele jaren van het toneel verdwenen; was een heel goede vereniging met een energiek bestuur en prima bijeenkomsten! Iets voor jou om te beginnen?
Henri.
Henri.R
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 10 okt 2015, 13:36

zal er ook mee te maken hebben, aan de andere kant, de sterksten overleven in de meeste gevallen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Keer terug naar Pompen en filters