Wat maakt zo'n herrie?

Pompen, opvoerhoogtes, verlies en vermogen. Interne of externe filters. Biologische filters.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Wat maakt zo'n herrie?

Berichtdoor Jonmarie » 19 mei 2015, 6:43

Mijn 54 l aquarium is aan het indraaien. Het was enkele jaren niet meer in gebruik, maar ik heb het helemaal schoongemaakt. Ik was vergeten hoe rumorig het kan zijn!

Het is 6 jaar oud en het model wordt niet meer gemaakt. Het is een HS Aqua Quadro 55 Deluxe. De kap scharniert, maar is niet los te krijgen. Een scheidingswand achter in de bak, met vier compartementen: 1 voor de thermastaat, 2 voor de filter, 1 voor de ventilator. De bijgeleverd folder geeft de indruk dat je alles uit de bak kunt halen, maar dat lukt absoluut niet.

Aan de boven/buitenkant van de kap, zijn drie knopen. De middelste is voor de lampen. Van de overige twee, weet ik niet welke is voor de filter en welke voor de ventilator.

Met alle 3 stekkers in de contact doos (met verlengsnoer), en met geen van de knopen ingedrukt, is een zeer zachte zoemgeluid te horen als je naast de bak staan. Het water beweegt een beetje en stroomt uit een tube in een "Y" vorm, bevestigd aan de bovenkant van de scheidingswand. Als ik de rechtse knop indrukt, merk ik weinig verschil. Heel misschien beweegt het water net iets meer. De links knop, als ik het indruk, maakt een erg vervelend geluid, alsof iemand ergens in het huis een stofzuiger gebruikt. Is dat de filter, of is het eerste knop voor de filter? Ik kan niet zo goed tegen het geluid. Ik weet niet of mijn toekomstige vissen het zal waarderen.

Als dit de filter is, wat kan ik doen?
Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Re: Wat maakt zo'n herrie?

Berichtdoor Christa » 19 mei 2015, 8:40

Ik denk dat als je een stofzuiger hoort dat *dat* de knop van je ventilator zal zijn. :green:

Vissen leven ook in een wereld die vol is met geluid - of je nu zoet of zout water hebt.
Het gaat er nu eerder om of *jij* er veel last van hebt.

Dit PDFje staat stijf van de reclame bullsh*t (overbodige spullen worden aangeprezen alsof ze belangrijk zijn) en een paar zinnige basics, maar er zit tenminste een plaatje bij van je bak:
http://smulderswholesale.nl/pdf/01E.pdf

Als de bak 6 jaar droog heeft gestaan kan het zijn dat de rubberstopjes aan de uiteindes van de asjes van je rotordeel (dat wat het water door je filter duwt) wat ingedroogd zijn.
Soms is het voldoende om er een kloddertje vaseline op te smeren, heel soms moeten ze vervangen worden.

Maar heel vaak houdt de herrie spontaan na 3 weken op hoor- alsof ie weer even op gang moet komen en inslijten.
Bacteriesmurrie is ook een prima smeermiddel- dus laat die kolonies maar groeien. :lol:

(een van de redenen waarom ik een grote fan ben van b.v. EHEIM-filters: in de meeste gevallen kun je zelfs voor oeroude modellen nog reserveonderdelen nabestellen bij ze / en het feit dat ze ook informatie van hun overjarige modellen op de website zichtbaar houden / dat zouden meer fabrikanten mogen doen! Dan hadden we nu de specs en schema's van je bak gehad.)

Lukas heeft een soortgelijke bak staan / ook met een vaste 'bioloog' erin geplakt maar zonder de ingebouwde ventilator.

Als er geen echt storende, enge geluiden uit de bak komen zou ik m rustis een paar weken laten draaien en afwachten of het geluid veranderd.
De komend maand komen er toch geen vissen zin, dus je kunt in alle rust experimenteren, toch?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 314 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: Wat maakt zo'n herrie?

Berichtdoor 1Paul » 23 mei 2015, 7:33

en als het je stoort kun je ook een pompje van eheim kopen, een van een binnenfilter...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Keer terug naar Pompen en filters