[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie Toon onderwerp - Gevraagd: planten (en later ook vissen) na verhuizing

Gevraagd: planten (en later ook vissen) na verhuizing

Hier kan je een oproep doen als je aquarium benodigdheden zoekt.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Forumregels
* Je mag hier als particulier iets vragen/zoeken, wat hobby gerelateerd is.
* Wees zo volledig mogelijk en duidelijk over hetgeen je vraagt/zoekt.
* Probeer een richtprijs aan te geven, als je wilt onderhandelen.
* Wees ook duidelijk over "waar" en de manier waarop, dus de plaats, of halen/brengen/verzenden.
* Wanneer het gevraagde/gezochte vergeven of verkocht is, mag je het topic zelf sluiten. Dat hoef je dus niet aan het beheer te vragen.
* Reageer alleen in het topic bij daadwerkelijke interesse en mogelijkheden tot transactie.
* Het beheer is geenszins aansprakelijk voor welke transactie dan ook.
* Ga voorzichtig met privégegevens om en plaats ze hier niet in het openbaar, maar in een pb.
* Je mag een onderwerp niet kicken binnen 48 uur in welke vorm dan ook.
* Prijsopdrijvingen en veilingmethoden zijn verboden.
* Het verzenden per post van levende dieren is niet toegestaan.
* Geef het onderwerp in de topictitel aan.
* Het beheer behoudt zich het recht onderwerpen of opmerkingen te allen tijde te verwijderen.

Gevraagd: planten (en later ook vissen) na verhuizing

Berichtdoor Patrick Koreman » 08 feb 2014, 23:57

De verhuizing van mijn bak is minder goed verlopen dan ik had gehoopt. De bak, met daarin 5 cm. water (en de bodem en de kleine visjes), bleek absoluut niet te tillen, en moest dus helemaal leeg.

Toen de bodem er toch uit moest leek het me een goed moment om dan tegelijk van fijn grind naar zand over te gaan (terug naar mijn aloude voorkeur).
Het zand dat ik kocht (ophoogzand van Gamma) was donkerder, en dus wat mij betreft mooier, van kleur dan wat ik eerder gebruikte. Maar het duurde 3 weken voordat de dikke mist in mijn bak weer verdwenen was (ik heb de stenen, het hout en de planten er op de tast in gezet). En toen het eenmaal zover was had het me 5 visjes gekost en bleek de helft van mijn planten verdwenen, en de rest fors verdord en door penseelalg aangetast.

Mijn Echinodorussen hebben weliswaar veel geleden, maar ze hebben het wel gered. Ik moet nog steeds veel aangetaste bladeren afsnoeien (ik doe dat geleidelijk), maar daarmee gaat het wel goed komen.
Evenals met de Cryptocoryne undulatus, dat was een flinke bos en ik ben er veel van verloren, maar er zijn nog 2 flinke planten van over (die ik trouwens liefst wil ruilen omdat ze niet in Zuid-Amerika thuis horen, maar die nu voorlopig mogen blijven omdat elke plant er één is).

Maar de Nymphoides sp. Taiwan toonde zich de grote winnaar! Ik had 2 planten met een aantal adventiefstekken, gezien het plantengebrek heb ik bijna alle stekken geplant, en nu is de plant uitgegroeid tot 6 planten èn diverse (nieuwe) adventiefstekken.

En, nu de mist is opgetrokken, blijkt er zowaar tòch een héél aardige scape te zijn ontstaan!
Bovendien heb ik voor weinig geld een mooi groot stuk kienhout op de kop weten te tikken.
Ik moet nog hier en daar wat schaven, en er moeten nog wat planten en vissen bij, maar het lijkt er op dat ik uiteindelijk beter uit de verhuizing ga komen dan ik er in ging.
Het heeft aardig wat moeite gekost, maar dan is het die moeite in ieder geval waard geweest.

De nog gewenste vissen (3 Cleithracara maronii, 14 Paracheirodon axelrodi, 12 Pristella maxillaris, 12 Nannostomus beckfordi) wil ik nog even laten wachten totdat de bak weer echt op orde is.

Om die orde te bereiken kan ik nog wel wat planten gebruiken:
1) Echinodorus bleheri, of Aponogeton undulatus
2) Echinodorus magdalenensis, of Echinodorus tenellus, of Sagittaria subulata
3) Limnobium laevigatum
4) Micranthemum (Hemianthus) callichtroides
5) Ludwigia palustris
6) Limnophila aquatica, of Limnophila sessiliflora, of Myriophyllum mattogrossense
7) Nymphea zenkeri ‘red’
8) Shinnersia rivulata ‘weis-grün’

Aan wie mij daaraan kunnen helpen, doe ik hierbij een vriendelijk maar dringend verzoek!
150 x 55 x 50 Zuid-Amerikaans

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kleur in het leven hoeft niet altijd binnen de lijntjes
Patrick Koreman
Gebruiker

Onderwerpen: 38
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Gevraagd: planten (en later ook vissen) na verhuizing

Berichtdoor Patrick Koreman » 02 mei 2014, 22:50

Het water in mijn bak is nog vrij hard en de vegetatie telt nog niet heel veel soorten, maar de ergste crisis is achter de rug.
Sterker nog: ik heb alle soorten vissen die ik op dit moment wil, en de planten die ik heb doen het goed (ik heb zelfs al stekken opgestuurd).
En ik heb ook al een mooi stuk kienhout in het vooruitzicht.

Het enige wat ik er nu nog bij zou willen is een paar plantjes:
- Aponogeton crispus, A. longiplumulosus, A. robinsoni (liefst mèt drijfbladeren) of A. undulatus.
- 1 of 2 Pogostemon helferi.

Het zou geweldig zijn als één van jullie me daaraan zou kunnen helpen!
150 x 55 x 50 Zuid-Amerikaans

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kleur in het leven hoeft niet altijd binnen de lijntjes
Patrick Koreman
Gebruiker

Onderwerpen: 38
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd: 53

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat: